Skip to main content

LUP Student Papers

LUND UNIVERSITY LIBRARIES

Särbehandling av unga myndiga lagöverträdare i påföljdsbestämningen - I ljuset av ändringen i 29 kap. 7 § brottsbalken

Tansjö, Kristina LU (2022) LAGF03 20221
Department of Law
Faculty of Law
Abstract
On the 2nd of January an amendment came into effect that means young adult offenders in the 18-20 age group will no longer get special treatment in the determination of sanctions when the crime is of a more serious degree. This essay is about the amendment that has been done to chapter 29 section 7 in the Swedish Penal Code. According to the new regulation 18–20-year-olds will no longer get an automatic reduction in sanctions because of their age in cases where the minimum penalty is prison for one year or more, for attempt, preparation, conspiracy, or failure to reveal or prevent such a crime, or when the penal value is prison for one year or more.

Consideration for young age can be shown in the assessment of the penal value according... (More)
On the 2nd of January an amendment came into effect that means young adult offenders in the 18-20 age group will no longer get special treatment in the determination of sanctions when the crime is of a more serious degree. This essay is about the amendment that has been done to chapter 29 section 7 in the Swedish Penal Code. According to the new regulation 18–20-year-olds will no longer get an automatic reduction in sanctions because of their age in cases where the minimum penalty is prison for one year or more, for attempt, preparation, conspiracy, or failure to reveal or prevent such a crime, or when the penal value is prison for one year or more.

Consideration for young age can be shown in the assessment of the penal value according to chapter 29 section 3 first subsection 3. This is not an automatic reduction in sanctions but an individual assessment, where the penal value can be decreased due to the deficient development, experience, or judgement of the offender. The amendment to chapter 29 section 7 might result in an increased use of this regulation.

The amendment can be criticized from a perspective of proportionality. The principle of proportionality is a cornerstone in the Swedish penal system. According to this principle the severity of the punishment must be proportionate to the severity of the crime. The severity of the crime is determined by the damage, violation or danger caused by the criminal action, and the degree of blame of the offender. Science shows that young people have a comparatively underdeveloped capacity to take responsibility for their actions, compared to adults, which influences the degree of their blame, and because of this they should get special treatment in the penal system.

The amendment should not affect the reduction in sanctions for 15–17-year-olds. This may result in big differences in sanctions, when the penalty becomes twice as severe at turning 18. This is hardly consistent with the principle of proportionality. (Less)
Abstract (Swedish)
Den 2 januari 2022 trädde en lagändring i kraft som innebär att unga myndiga lagöverträdare i åldern 18–20 år inte längre ska särbehandlas under påföljdsbestämningen vid allvarligare brottslighet. Föremål för denna uppsats är ändringen som gjorts i brottsbalkens (BrB) 29 kap. 7 §. Enligt bestämmelsens nya lydelse ska 18–20-åringar inte längre få en generell straffreduktion till följd av sin unga ålder i de fall de döms för brott för vilket det inte är föreskrivet lägre straff än fängelse i ett år, försök, förberedelse eller stämpling till eller underlåtenhet att avslöja eller förhindra sådant brott, eller då straffvärdet för brottet är fängelse i ett år eller mer.

En persons unga ålder kan beaktas i straffvärdesbedömningen enligt 29... (More)
Den 2 januari 2022 trädde en lagändring i kraft som innebär att unga myndiga lagöverträdare i åldern 18–20 år inte längre ska särbehandlas under påföljdsbestämningen vid allvarligare brottslighet. Föremål för denna uppsats är ändringen som gjorts i brottsbalkens (BrB) 29 kap. 7 §. Enligt bestämmelsens nya lydelse ska 18–20-åringar inte längre få en generell straffreduktion till följd av sin unga ålder i de fall de döms för brott för vilket det inte är föreskrivet lägre straff än fängelse i ett år, försök, förberedelse eller stämpling till eller underlåtenhet att avslöja eller förhindra sådant brott, eller då straffvärdet för brottet är fängelse i ett år eller mer.

En persons unga ålder kan beaktas i straffvärdesbedömningen enligt 29 kap. 3 § första stycket 3. Det är då inte fråga om en generell straffreduktion utan en individuell bedömning, där brottslingens bristande utveckling, erfarenhet eller omdömesförmåga kan påverka straffvärdet i förmildrande riktning. Ändringen i 29 kap. 7 § kan komma att få till följd att denna bestämmelse används i högre grad.

Lagändringen kan kritiseras ur ett proportionalitetsperspektiv. Proportionalitetsprincipen är grundläggande i svensk straffrätt. Enligt denna ska straffets stränghet stå i proportion till brottets svårhet. Brottets svårhet bestäms av dels den skada, kränkning eller fara gärningen inneburit, dels gärningsmannens grad av skuld. Forskning visar att unga människor har en outvecklad ansvarsförmåga i förhållande till äldre, vilket påverkar deras grad av skuld, och bör mot bakgrund av detta särbehandlas i mildrande riktning i påföljdssystemet.

Lagändringen ska inte påverka straffreduktionen för unga i åldern 15–17 år, vilket medför att tröskeleffekter kan uppstå genom att straffet blir dubbelt så hårt när man fyller 18. Detta är knappast förenligt med proportionalitetsprincipen. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
author
Tansjö, Kristina LU
supervisor
organization
course
LAGF03 20221
year
type
M2 - Bachelor Degree
subject
keywords
straffrätt, ungdomsrabatt, ungdomsreduktion
language
Swedish
id
9081186
date added to LUP
2022-06-28 11:21:46
date last changed
2022-06-28 11:21:46
@misc{9081186,
  abstract     = {{On the 2nd of January an amendment came into effect that means young adult offenders in the 18-20 age group will no longer get special treatment in the determination of sanctions when the crime is of a more serious degree. This essay is about the amendment that has been done to chapter 29 section 7 in the Swedish Penal Code. According to the new regulation 18–20-year-olds will no longer get an automatic reduction in sanctions because of their age in cases where the minimum penalty is prison for one year or more, for attempt, preparation, conspiracy, or failure to reveal or prevent such a crime, or when the penal value is prison for one year or more. 

Consideration for young age can be shown in the assessment of the penal value according to chapter 29 section 3 first subsection 3. This is not an automatic reduction in sanctions but an individual assessment, where the penal value can be decreased due to the deficient development, experience, or judgement of the offender. The amendment to chapter 29 section 7 might result in an increased use of this regulation. 

The amendment can be criticized from a perspective of proportionality. The principle of proportionality is a cornerstone in the Swedish penal system. According to this principle the severity of the punishment must be proportionate to the severity of the crime. The severity of the crime is determined by the damage, violation or danger caused by the criminal action, and the degree of blame of the offender. Science shows that young people have a comparatively underdeveloped capacity to take responsibility for their actions, compared to adults, which influences the degree of their blame, and because of this they should get special treatment in the penal system. 

The amendment should not affect the reduction in sanctions for 15–17-year-olds. This may result in big differences in sanctions, when the penalty becomes twice as severe at turning 18. This is hardly consistent with the principle of proportionality.}},
  author       = {{Tansjö, Kristina}},
  language     = {{swe}},
  note         = {{Student Paper}},
  title        = {{Särbehandling av unga myndiga lagöverträdare i påföljdsbestämningen - I ljuset av ändringen i 29 kap. 7 § brottsbalken}},
  year         = {{2022}},
}