#SHEINHAUL – Klimathotets sämsta vän? : en analys av unga kvinnors konsumtionsvanor utifrån Instagram-hashtaggen #SHEINHAUL
(2022) MKVA22 20221Media and Communication Studies
Department of Communication and Media
- Abstract (Swedish)
- Scrollandet på medieplattformen Instagram är numera en vardaglig rutin för många unga kvinnor. Plattformen har kommit att bli en viktig plats för bland annat stora fast fashion-företag att marknadsföra sig på. Ökad reklam för en icke hållbar klädindustri på plattformen bidrar till överkonsumtion, vilket är ett av dagens främsta miljöhot. I denna B-uppsats har vi valt att undersöka unga kvinnors engagemang som skapats under Instagram-hashtaggen #SHEINHAUL. Detta för att se samband mellan hashtaggen och unga kvinnors konsumtionsvanor, med ingång i dess miljöpåverkan. Vi har samlat material genom en kvalitativ metod i form av intervjuer med unga kvinnor, tillsammans med en kvantitativ innehållsanalys av hashtaggen som komplement. Studien har... (More)
- Scrollandet på medieplattformen Instagram är numera en vardaglig rutin för många unga kvinnor. Plattformen har kommit att bli en viktig plats för bland annat stora fast fashion-företag att marknadsföra sig på. Ökad reklam för en icke hållbar klädindustri på plattformen bidrar till överkonsumtion, vilket är ett av dagens främsta miljöhot. I denna B-uppsats har vi valt att undersöka unga kvinnors engagemang som skapats under Instagram-hashtaggen #SHEINHAUL. Detta för att se samband mellan hashtaggen och unga kvinnors konsumtionsvanor, med ingång i dess miljöpåverkan. Vi har samlat material genom en kvalitativ metod i form av intervjuer med unga kvinnor, tillsammans med en kvantitativ innehållsanalys av hashtaggen som komplement. Studien har erhållit resultat som visar på att unga kvinnor fortsätter konsumera kläder från fast fashion-företaget Shein trots medvetenhet kring dess miljöpåverkan. Ytterligare resultat pekar på att Instagram hashtaggen #SHEINHAUL verkar kommunikativt hos unga kvinnor för att konsumera icke hållbart mode. Bourdieus ramverk och Baumans teori om ett individualiserat konsumtionssamhälle har kompletterat vår analys av resultatet. Här har det identifierats diverse influenser som haft en roll vid unga kvinnors köpvanor och attityder gentemot Shein. Instagrams kommunikativa möjligheter för #SHEINHAUL samt ökad konsumtion kan förbindas med unga kvinnors identitetsskapande, grupptillhörighet och strävan efter ökat kapital och makt. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/9081739
- author
- Ekroll Heurlin, Tindra LU and Ottosson, Ida LU
- supervisor
-
- Fredrik Edin LU
- organization
- course
- MKVA22 20221
- year
- 2022
- type
- L2 - 2nd term paper (old degree order)
- subject
- keywords
- Instagram, Fast Fashion, #SHEINHAUL, Identitet, Bourdieu.
- language
- Swedish
- id
- 9081739
- date added to LUP
- 2022-06-07 11:00:51
- date last changed
- 2022-06-07 11:00:51
@misc{9081739, abstract = {{Scrollandet på medieplattformen Instagram är numera en vardaglig rutin för många unga kvinnor. Plattformen har kommit att bli en viktig plats för bland annat stora fast fashion-företag att marknadsföra sig på. Ökad reklam för en icke hållbar klädindustri på plattformen bidrar till överkonsumtion, vilket är ett av dagens främsta miljöhot. I denna B-uppsats har vi valt att undersöka unga kvinnors engagemang som skapats under Instagram-hashtaggen #SHEINHAUL. Detta för att se samband mellan hashtaggen och unga kvinnors konsumtionsvanor, med ingång i dess miljöpåverkan. Vi har samlat material genom en kvalitativ metod i form av intervjuer med unga kvinnor, tillsammans med en kvantitativ innehållsanalys av hashtaggen som komplement. Studien har erhållit resultat som visar på att unga kvinnor fortsätter konsumera kläder från fast fashion-företaget Shein trots medvetenhet kring dess miljöpåverkan. Ytterligare resultat pekar på att Instagram hashtaggen #SHEINHAUL verkar kommunikativt hos unga kvinnor för att konsumera icke hållbart mode. Bourdieus ramverk och Baumans teori om ett individualiserat konsumtionssamhälle har kompletterat vår analys av resultatet. Här har det identifierats diverse influenser som haft en roll vid unga kvinnors köpvanor och attityder gentemot Shein. Instagrams kommunikativa möjligheter för #SHEINHAUL samt ökad konsumtion kan förbindas med unga kvinnors identitetsskapande, grupptillhörighet och strävan efter ökat kapital och makt.}}, author = {{Ekroll Heurlin, Tindra and Ottosson, Ida}}, language = {{swe}}, note = {{Student Paper}}, title = {{#SHEINHAUL – Klimathotets sämsta vän? : en analys av unga kvinnors konsumtionsvanor utifrån Instagram-hashtaggen #SHEINHAUL}}, year = {{2022}}, }