Skip to main content

LUP Student Papers

LUND UNIVERSITY LIBRARIES

Invasion & kommunikation - En kvalitativ studie av den svenska och finska försvarsmaktens kommunikation på Instagram sedan kriget i Ukraina.

Thiers, Felicia LU and Rrecaj, Zana LU (2022) SKDK11 20221
Department of Strategic Communication
Abstract
On February 24, 2022, Russia invaded Ukraine, changing world history. The aim of this study is to conduct a comparative analysis of how the Swedish and Finnish armed forces communicate regarding the war in Ukraine and further present their organization on Instagram since the Russian invasion of Ukraine. This study is intended to provide an understanding of how the use of text and image presents a military organization on Instagram, particularly during a volatile security policy situation. This study is based on material samples collected from the social media platform Instagram. The reason for this sampling is due to Instagram being the primary communication channel for both countries' defense forces. We have conducted a qualitative study... (More)
On February 24, 2022, Russia invaded Ukraine, changing world history. The aim of this study is to conduct a comparative analysis of how the Swedish and Finnish armed forces communicate regarding the war in Ukraine and further present their organization on Instagram since the Russian invasion of Ukraine. This study is intended to provide an understanding of how the use of text and image presents a military organization on Instagram, particularly during a volatile security policy situation. This study is based on material samples collected from the social media platform Instagram. The reason for this sampling is due to Instagram being the primary communication channel for both countries' defense forces. We have conducted a qualitative study using semiotics and critical rhetorical analysis to analyze the texts and images posted on both the Swedish and Finnish defense forces Instagram accounts between february 24th and april 28th. Furthermore, the findings of the semiotic and rhetorical analyses have been presented in a themed analysis, presenting the themes through which each defense forces presents themselves on Instagram. The findings in the study suggests that the Swedish and Finnish Armed Forces communicate different values and portray themselves differently from each other through their Instagram posts published since the war commenced in Ukraine. The Swedish armed forces have primarily presented themselves as an informational, inclusive, and de-dramatized organization that works to preserve peace in Sweden. Their communication regarding the war and its effect on Sweden's security is characterized by peace, calmness, and ensurement of the country’s security. The Finnish armed forces have primarily portrayed themselves as a patriotic and homogene force that is fully capable of keeping Finland as well as other Nordic countries safe during this intense situation. Their communication is mainly characterized by pride, seriousness, and toughness. The study shows that Sweden and Finland, despite the common security policy situation, communicate in different ways and different values​. In addition to our findings it would be valuable in future studies to research the public's perception of the countries' different communications. (Less)
Abstract (Swedish)
Den 24 februari 2022 invaderade Ryssland Ukraina vilket förändrade världshistorien. Syftet med studien är att genomföra en jämförande analys av hur den svenska och finska försvarsmakten kommunicerar kring kriget i Ukraina och vidare presenterar sin organisation på Instagram sedan kriget i Ukraina. Studien är avsedd att ge en förståelse för hur användningen av text och bild presenterar en militär organisation på Instagram under en förändrad säkerhetspolitisk situation. Studien baseras på bild- och textmaterial från den sociala medieplattformen Instagram, då båda ländernas försvarsmakter i första hand använder denna plattform som sin huvudsakliga kommunikationskanal. Denna kvalitativa studie använder sig av semiotik och kritisk retorisk... (More)
Den 24 februari 2022 invaderade Ryssland Ukraina vilket förändrade världshistorien. Syftet med studien är att genomföra en jämförande analys av hur den svenska och finska försvarsmakten kommunicerar kring kriget i Ukraina och vidare presenterar sin organisation på Instagram sedan kriget i Ukraina. Studien är avsedd att ge en förståelse för hur användningen av text och bild presenterar en militär organisation på Instagram under en förändrad säkerhetspolitisk situation. Studien baseras på bild- och textmaterial från den sociala medieplattformen Instagram, då båda ländernas försvarsmakter i första hand använder denna plattform som sin huvudsakliga kommunikationskanal. Denna kvalitativa studie använder sig av semiotik och kritisk retorisk analys för att analysera de texter och bilder som publicerats på både svenska och finska försvarsmaktens Instagramkonton mellan den 24 februari och 28 april. Vidare har resultaten från den semiotiska och retoriska analysen sammanställts i en tematiserad analys som syftar till att visa hur respektive försvarsmakt presenterar sin verksamhet. Resultaten tyder på att den svenska och finska försvarsmakten kommunicerar olika värderingar och skiljer sig från varandra genom de Instagraminlägg som publicerats under den valda tidsperioden. Den svenska försvarsmakten presenterar sig som en informativ, inkluderande och avdramatiserad verksamhet som tar Sveriges säkerhet på största allvar. Den svenska kommunikationen gällande kriget i Ukraina har präglats av lugn, ansvarstagande och en pragmatisk inställning till det förändrade säkerhetspolitiska läget. Den finska försvarsmakten har i första hand kommunicerat värderingar som patriotism, stolthet för landet, allvar och maskulinitet. Vidare presenterar den finska försvarsmakten sin verksamhet som en homogen sådan. Deras kommunikation gällande kriget har varit fåordig, men har påvisat att Finland är beredda att försvara både det egna landet såväl som Norden under ett spänt säkerhetspolitiskt läge. Studien visar att Sverige och Finland, trots den gemensamma säkerhetspolitiska situationen, tydligt kommunicerar olika värderingar och skildringar av sitt försvar. Utöver våra resultat skulle det vara värdefullt i framtida studier att forska om allmänhetens uppfattning om ländernas skilda kommunikationsinsatser. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
author
Thiers, Felicia LU and Rrecaj, Zana LU
supervisor
organization
course
SKDK11 20221
year
type
M2 - Bachelor Degree
subject
keywords
Försvarsmakter, Krig, Instagram, Retorik: Semiotik, Strategisk kommunikation
language
Swedish
id
9082020
date added to LUP
2022-06-08 10:53:07
date last changed
2022-06-08 10:53:07
@misc{9082020,
  abstract     = {{On February 24, 2022, Russia invaded Ukraine, changing world history. The aim of this study is to conduct a comparative analysis of how the Swedish and Finnish armed forces communicate regarding the war in Ukraine and further present their organization on Instagram since the Russian invasion of Ukraine. This study is intended to provide an understanding of how the use of text and image presents a military organization on Instagram, particularly during a volatile security policy situation. This study is based on material samples collected from the social media platform Instagram. The reason for this sampling is due to Instagram being the primary communication channel for both countries' defense forces. We have conducted a qualitative study using semiotics and critical rhetorical analysis to analyze the texts and images posted on both the Swedish and Finnish defense forces Instagram accounts between february 24th and april 28th. Furthermore, the findings of the semiotic and rhetorical analyses have been presented in a themed analysis, presenting the themes through which each defense forces presents themselves on Instagram. The findings in the study suggests that the Swedish and Finnish Armed Forces communicate different values and portray themselves differently from each other through their Instagram posts published since the war commenced in Ukraine. The Swedish armed forces have primarily presented themselves as an informational, inclusive, and de-dramatized organization that works to preserve peace in Sweden. Their communication regarding the war and its effect on Sweden's security is characterized by peace, calmness, and ensurement of the country’s security. The Finnish armed forces have primarily portrayed themselves as a patriotic and homogene force that is fully capable of keeping Finland as well as other Nordic countries safe during this intense situation. Their communication is mainly characterized by pride, seriousness, and toughness. The study shows that Sweden and Finland, despite the common security policy situation, communicate in different ways and different values​. In addition to our findings it would be valuable in future studies to research the public's perception of the countries' different communications.}},
  author       = {{Thiers, Felicia and Rrecaj, Zana}},
  language     = {{swe}},
  note         = {{Student Paper}},
  title        = {{Invasion & kommunikation - En kvalitativ studie av den svenska och finska försvarsmaktens kommunikation på Instagram sedan kriget i Ukraina.}},
  year         = {{2022}},
}