Geografisk expansion av startup företag med en digital produktplattform - En fallstudie på ett svenskt företag inom hantverkarbranschen
(2022) MIOM05 20221Production Management
- Abstract (Swedish)
- Dagens utveckling inom digitalisering, tjänstefiering och globalisering erbjuder nya möjligheter för startup företag med digitala produktplattformar att tillämpa geografisk expansion. Examensarbetet applicerar teoretiska ramverk och modeller för att utreda en internationell marknadsutveckling av ett svenskt fallföretag som erbjuder digitala tjänster till hantverkarbranschen. Avgörande faktorer för startup företagets geografiska expansion är hög digitalisering och nationell moral på marknaden. Danmark och Finland identifieras som attraktiva geografiska målmarknader i Europa, vilka uppvisar betydande likheter till hemmamarknaden. Det framträder emellertid centrala sociala skillnader gentemot Sverige i båda länderna som gestaltar sig på olika... (More)
- Dagens utveckling inom digitalisering, tjänstefiering och globalisering erbjuder nya möjligheter för startup företag med digitala produktplattformar att tillämpa geografisk expansion. Examensarbetet applicerar teoretiska ramverk och modeller för att utreda en internationell marknadsutveckling av ett svenskt fallföretag som erbjuder digitala tjänster till hantverkarbranschen. Avgörande faktorer för startup företagets geografiska expansion är hög digitalisering och nationell moral på marknaden. Danmark och Finland identifieras som attraktiva geografiska målmarknader i Europa, vilka uppvisar betydande likheter till hemmamarknaden. Det framträder emellertid centrala sociala skillnader gentemot Sverige i båda länderna som gestaltar sig på olika sätt, men likväl kräver kompetensutveckling inom såväl lokal affärskultur som det lokala språket. (Less)
- Popular Abstract
- The emerging trend of digitalization, servicification and globalization offers new opportunities for geographic expansion of startup companies with a digital product platform. The master thesis performs a case study on a Swedish startup company offering digital services to the craft industry by applying theoretical frameworks and models in order to examine a potential international market development. Determining factors for the company’s geographic expansion are digitalization and national morale on the market. Denmark and Finland are identified as attractive geographic target markets in Europe, exhibiting considerable similarities to the home market. However, there are significant social differences compared to Sweden in both countries.... (More)
- The emerging trend of digitalization, servicification and globalization offers new opportunities for geographic expansion of startup companies with a digital product platform. The master thesis performs a case study on a Swedish startup company offering digital services to the craft industry by applying theoretical frameworks and models in order to examine a potential international market development. Determining factors for the company’s geographic expansion are digitalization and national morale on the market. Denmark and Finland are identified as attractive geographic target markets in Europe, exhibiting considerable similarities to the home market. However, there are significant social differences compared to Sweden in both countries. Although the target markets differ from the home market in separate ways, both require competence development within the local language and business culture. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/9083222
- author
- Kistner, Märta LU and Karlsson Nycander, Magdalena LU
- supervisor
- organization
- alternative title
- Geographic expansion of startup companies with a digital product platform - A case study of a Swedish company operating in the craft industry
- course
- MIOM05 20221
- year
- 2022
- type
- H2 - Master's Degree (Two Years)
- subject
- keywords
- Digital produktplattform, digitalisering, geografisk expansion, startup företag
- report number
- 22/5682
- language
- Swedish
- id
- 9083222
- date added to LUP
- 2022-06-08 18:44:15
- date last changed
- 2022-06-08 18:52:39
@misc{9083222, abstract = {{Dagens utveckling inom digitalisering, tjänstefiering och globalisering erbjuder nya möjligheter för startup företag med digitala produktplattformar att tillämpa geografisk expansion. Examensarbetet applicerar teoretiska ramverk och modeller för att utreda en internationell marknadsutveckling av ett svenskt fallföretag som erbjuder digitala tjänster till hantverkarbranschen. Avgörande faktorer för startup företagets geografiska expansion är hög digitalisering och nationell moral på marknaden. Danmark och Finland identifieras som attraktiva geografiska målmarknader i Europa, vilka uppvisar betydande likheter till hemmamarknaden. Det framträder emellertid centrala sociala skillnader gentemot Sverige i båda länderna som gestaltar sig på olika sätt, men likväl kräver kompetensutveckling inom såväl lokal affärskultur som det lokala språket.}}, author = {{Kistner, Märta and Karlsson Nycander, Magdalena}}, language = {{swe}}, note = {{Student Paper}}, title = {{Geografisk expansion av startup företag med en digital produktplattform - En fallstudie på ett svenskt företag inom hantverkarbranschen}}, year = {{2022}}, }