Lärplattformens betydelse under påtvingad distansundervisning
(2022) SYSK16 20221Department of Informatics
- Abstract (Swedish)
- Denna studie har syftet att studera studenters upplevelser kring distansundervisning ur ett lärandeperspektiv, hur distansundervisning har påverkat studenters psykosociala hälsa samt vilka fördelar, nackdelar och förbättringsmöjligheter det finns med den virtuella lärmiljön och i synnerhet lärplattformar. Det finns faktorer som universitet kan ta hänsyn till när det ska undervisas på distans, och med hjälp av tidigare forskning och modeller, skapade författarna av denna studie en enkätundersökning med lämpliga frågor. Enkätundersökning besvarades av studenter som har studerat majoriteten av sin utbildning på distans som använder Canvas som lärplattform. Resultatet visade att studenter har handskats med olika känslor som exempelvis... (More)
- Denna studie har syftet att studera studenters upplevelser kring distansundervisning ur ett lärandeperspektiv, hur distansundervisning har påverkat studenters psykosociala hälsa samt vilka fördelar, nackdelar och förbättringsmöjligheter det finns med den virtuella lärmiljön och i synnerhet lärplattformar. Det finns faktorer som universitet kan ta hänsyn till när det ska undervisas på distans, och med hjälp av tidigare forskning och modeller, skapade författarna av denna studie en enkätundersökning med lämpliga frågor. Enkätundersökning besvarades av studenter som har studerat majoriteten av sin utbildning på distans som använder Canvas som lärplattform. Resultatet visade att studenter har handskats med olika känslor som exempelvis frustration, ångest, ensamhet och depression. Resultatet har även redogjort för studenters upplevelser av användningen av en lärplattform vid distansundervisning, samt betydelsen och vilka för- och nackdelar samt förbättringsmöjligheter systemet har. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/9083547
- author
- Icen, Rodin LU and Richter, Daniel LU
- supervisor
- organization
- course
- SYSK16 20221
- year
- 2022
- type
- M2 - Bachelor Degree
- subject
- keywords
- Digitalisering, Distansundervisning, Psykosocial hälsa, Learning Management System, UTAUT, Informatik
- report number
- INF22-44
- language
- Swedish
- id
- 9083547
- date added to LUP
- 2022-09-08 09:30:39
- date last changed
- 2022-09-08 09:30:39
@misc{9083547, abstract = {{Denna studie har syftet att studera studenters upplevelser kring distansundervisning ur ett lärandeperspektiv, hur distansundervisning har påverkat studenters psykosociala hälsa samt vilka fördelar, nackdelar och förbättringsmöjligheter det finns med den virtuella lärmiljön och i synnerhet lärplattformar. Det finns faktorer som universitet kan ta hänsyn till när det ska undervisas på distans, och med hjälp av tidigare forskning och modeller, skapade författarna av denna studie en enkätundersökning med lämpliga frågor. Enkätundersökning besvarades av studenter som har studerat majoriteten av sin utbildning på distans som använder Canvas som lärplattform. Resultatet visade att studenter har handskats med olika känslor som exempelvis frustration, ångest, ensamhet och depression. Resultatet har även redogjort för studenters upplevelser av användningen av en lärplattform vid distansundervisning, samt betydelsen och vilka för- och nackdelar samt förbättringsmöjligheter systemet har.}}, author = {{Icen, Rodin and Richter, Daniel}}, language = {{swe}}, note = {{Student Paper}}, title = {{Lärplattformens betydelse under påtvingad distansundervisning}}, year = {{2022}}, }