Skip to main content

LUP Student Papers

LUND UNIVERSITY LIBRARIES

Paradoxen i valet av handelsplats

Svensson, Josefine LU ; Gustavsson, Alice LU and Walin, Lovisa LU (2022) FEKH29 20221
Department of Business Administration
Abstract (Swedish)
Syfte: Denna studie ämnar att undersöka vad konsumenter värdesätter vid valet mellan e-handel och fysisk butik.

Metod: Studiens metod grundar sig i en kvalitativ forskningsstrategi, där det empiriska materialet består av 15 semistrukturerade intervjuer. Ansatsen är formad utav en kombination av
induktion och abduktion.

Teoretiska perspektiv: Det teoretiska ramverket utgörs av köpprocessen, konsumentupplevelse samt konsumentbeteende och möjliggör för analys av datainsamlingen.

Empiri: Empirin består utav 15 respondenters uppfattningar och tankar kring ämnet konsumtion.

Slutsats: Studien visar att konsumenter värdesätter pris och bekvämlighet vid köp online, medan den fysiska butiken har stora fördelar vad gäller upplevelsen då... (More)
Syfte: Denna studie ämnar att undersöka vad konsumenter värdesätter vid valet mellan e-handel och fysisk butik.

Metod: Studiens metod grundar sig i en kvalitativ forskningsstrategi, där det empiriska materialet består av 15 semistrukturerade intervjuer. Ansatsen är formad utav en kombination av
induktion och abduktion.

Teoretiska perspektiv: Det teoretiska ramverket utgörs av köpprocessen, konsumentupplevelse samt konsumentbeteende och möjliggör för analys av datainsamlingen.

Empiri: Empirin består utav 15 respondenters uppfattningar och tankar kring ämnet konsumtion.

Slutsats: Studien visar att konsumenter värdesätter pris och bekvämlighet vid köp online, medan den fysiska butiken har stora fördelar vad gäller upplevelsen då detta värderas högt. Dessutom framkommer en paradox vid valet av e-handel och fysisk butik, då konsumenters preferenser skiljer sig från deras handlingar (Less)
Popular Abstract
Purpose: This study aims to examine what consumers value when purchasing online versus in physical stores.

Methodology: The study method is based on a qualitative research strategy, where the empirical material consists of 15 semi-structured interviews. The approach is shaped by a combination of
induction and abduction.

Theoretical Perspective: The theoretical framework consists of the buying decision process, consumer experience and consumer behavior and enables analysis of the empirical evidence
obtained.

Empirical Foundation: The empirical data consists of 15 respondents' perceptions and thoughts on the subject of consumption.

Conclusion: The study shows that consumers value price and convenience when buying online, while... (More)
Purpose: This study aims to examine what consumers value when purchasing online versus in physical stores.

Methodology: The study method is based on a qualitative research strategy, where the empirical material consists of 15 semi-structured interviews. The approach is shaped by a combination of
induction and abduction.

Theoretical Perspective: The theoretical framework consists of the buying decision process, consumer experience and consumer behavior and enables analysis of the empirical evidence
obtained.

Empirical Foundation: The empirical data consists of 15 respondents' perceptions and thoughts on the subject of consumption.

Conclusion: The study shows that consumers value price and convenience when buying online, while the physical store has great benefits in terms of experience as this is highly valued. In
addition, a paradox emerges when choosing between e-commerce and physical stores, as consumers' preferences differ from their actions. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
author
Svensson, Josefine LU ; Gustavsson, Alice LU and Walin, Lovisa LU
supervisor
organization
alternative title
En studie kring vilka faktorer konsumenter värdesätter i valet av e-handel kontra fysisk butik
course
FEKH29 20221
year
type
M2 - Bachelor Degree
subject
keywords
E-commerce, physical store, digitalization, covid-19, sustainability, buying decision process, consumer experience, consumer behavior
language
Swedish
id
9093133
date added to LUP
2022-06-27 11:42:19
date last changed
2022-06-27 11:42:19
@misc{9093133,
  abstract     = {{Syfte: Denna studie ämnar att undersöka vad konsumenter värdesätter vid valet mellan e-handel och fysisk butik.

Metod: Studiens metod grundar sig i en kvalitativ forskningsstrategi, där det empiriska materialet består av 15 semistrukturerade intervjuer. Ansatsen är formad utav en kombination av
induktion och abduktion.

Teoretiska perspektiv: Det teoretiska ramverket utgörs av köpprocessen, konsumentupplevelse samt konsumentbeteende och möjliggör för analys av datainsamlingen.

Empiri: Empirin består utav 15 respondenters uppfattningar och tankar kring ämnet konsumtion.

Slutsats: Studien visar att konsumenter värdesätter pris och bekvämlighet vid köp online, medan den fysiska butiken har stora fördelar vad gäller upplevelsen då detta värderas högt. Dessutom framkommer en paradox vid valet av e-handel och fysisk butik, då konsumenters preferenser skiljer sig från deras handlingar}},
  author       = {{Svensson, Josefine and Gustavsson, Alice and Walin, Lovisa}},
  language     = {{swe}},
  note         = {{Student Paper}},
  title        = {{Paradoxen i valet av handelsplats}},
  year         = {{2022}},
}