Brand community rejection - en strategi att tillämpa eller undvika?
(2022) FEKH29 20221Department of Business Administration
- Abstract (Swedish)
- Sammanfattning
Examensarbetets titel: Brand community rejection - en strategi att tillämpa eller undvika? En experimentell replikationsstudie
Seminariedatum: 3 juni 2022
Ämne/kurs: FEKH29, Examensarbete kandidatnivå i marknadsföring, 15 högskolepoäng
Författare: Axel Christiansson, Felicia Hagelin Lindqvist och Hanna Ovhagen
Handledare: Johan Gromark
Fem nyckelord: Brand community, brand community rejection strategi, företagsinitierat brand community, replikation och experiment
Forskningsfråga: Kommer resultatet för svenska studenter att stödja resultatet för kinesiska studenter som rapporterades i Wang och Dings (2016) undersökning avseende brand community rejection strategi?
Syfte: Genom att utföra en... (More) - Sammanfattning
Examensarbetets titel: Brand community rejection - en strategi att tillämpa eller undvika? En experimentell replikationsstudie
Seminariedatum: 3 juni 2022
Ämne/kurs: FEKH29, Examensarbete kandidatnivå i marknadsföring, 15 högskolepoäng
Författare: Axel Christiansson, Felicia Hagelin Lindqvist och Hanna Ovhagen
Handledare: Johan Gromark
Fem nyckelord: Brand community, brand community rejection strategi, företagsinitierat brand community, replikation och experiment
Forskningsfråga: Kommer resultatet för svenska studenter att stödja resultatet för kinesiska studenter som rapporterades i Wang och Dings (2016) undersökning avseende brand community rejection strategi?
Syfte: Genom att utföra en replikationsstudie, avser studien att undersöka hur en brand community rejection strategi påverkar svenska studenters efterföljande utvärdering av olika starka varumärken.
Metod: Studien är en replikationsstudie och använder därmed samma experimentella metod som Wang och Ding (2016) för att möjliggöra en jämförelse av resultat. Två
enkätundersökningar genomfördes för att samla data och analyserades sedan i SPSS genom ANOVA och ANCOVA.
Teoretiska perspektiv: Den valda teorin beskriver definitionen av ett brand community,vilka ett brand community kan initieras av samt olika former av brand communities. Utöverdetta presenteras även litteratur om brand community rejection strategi och varumärkesstyrka.
Resultat: Undersökningen visar att respondenter som blivit exkluderade utvärderar företaget sämre än de som blivit inkluderade. Skillnaden mellan det starka och svaga varumärket är signifikant och visar att svaga varumärken utvärderas sämre än starka varumärken då en brand community rejection strategi används.
Slutsatser: Studien har bidragit till en ökad kunskap inom området brand community
rejection för såväl praktiker som teoretiker. De slutsatser som kan dras av studien är att en brand community rejection strategi för ett företagsinitierat brand community försämrar utvärderingen för svaga varumärken mer än för starka varumärken. Detta är något som stödjer resultatet från Wang och Dings (2016) undersökning. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/9094928
- author
- Lindqvist Hagelin, Felicia LU ; Ovhagen, Hanna LU and Christiansson, Axel LU
- supervisor
- organization
- alternative title
- En experimentell replikationsstudie
- course
- FEKH29 20221
- year
- 2022
- type
- M2 - Bachelor Degree
- subject
- keywords
- Brand community, brand community rejection strategi, företagsinitierat brand community, replikation, experiment
- language
- Swedish
- id
- 9094928
- date added to LUP
- 2022-07-07 09:49:24
- date last changed
- 2022-07-07 09:49:24
@misc{9094928, abstract = {{Sammanfattning Examensarbetets titel: Brand community rejection - en strategi att tillämpa eller undvika? En experimentell replikationsstudie Seminariedatum: 3 juni 2022 Ämne/kurs: FEKH29, Examensarbete kandidatnivå i marknadsföring, 15 högskolepoäng Författare: Axel Christiansson, Felicia Hagelin Lindqvist och Hanna Ovhagen Handledare: Johan Gromark Fem nyckelord: Brand community, brand community rejection strategi, företagsinitierat brand community, replikation och experiment Forskningsfråga: Kommer resultatet för svenska studenter att stödja resultatet för kinesiska studenter som rapporterades i Wang och Dings (2016) undersökning avseende brand community rejection strategi? Syfte: Genom att utföra en replikationsstudie, avser studien att undersöka hur en brand community rejection strategi påverkar svenska studenters efterföljande utvärdering av olika starka varumärken. Metod: Studien är en replikationsstudie och använder därmed samma experimentella metod som Wang och Ding (2016) för att möjliggöra en jämförelse av resultat. Två enkätundersökningar genomfördes för att samla data och analyserades sedan i SPSS genom ANOVA och ANCOVA. Teoretiska perspektiv: Den valda teorin beskriver definitionen av ett brand community,vilka ett brand community kan initieras av samt olika former av brand communities. Utöverdetta presenteras även litteratur om brand community rejection strategi och varumärkesstyrka. Resultat: Undersökningen visar att respondenter som blivit exkluderade utvärderar företaget sämre än de som blivit inkluderade. Skillnaden mellan det starka och svaga varumärket är signifikant och visar att svaga varumärken utvärderas sämre än starka varumärken då en brand community rejection strategi används. Slutsatser: Studien har bidragit till en ökad kunskap inom området brand community rejection för såväl praktiker som teoretiker. De slutsatser som kan dras av studien är att en brand community rejection strategi för ett företagsinitierat brand community försämrar utvärderingen för svaga varumärken mer än för starka varumärken. Detta är något som stödjer resultatet från Wang och Dings (2016) undersökning.}}, author = {{Lindqvist Hagelin, Felicia and Ovhagen, Hanna and Christiansson, Axel}}, language = {{swe}}, note = {{Student Paper}}, title = {{Brand community rejection - en strategi att tillämpa eller undvika?}}, year = {{2022}}, }