Skip to main content

LUP Student Papers

LUND UNIVERSITY LIBRARIES

Jakten på legitimitet - en kvalitativ studie om svenska organisationers CSR-kommunikation

Hajra, Medina LU and Babaj, Dafina LU (2022) KSMK65 20221
Department of Service Studies
Abstract (Swedish)
Titel: Jakten på legitimitet - En kvalitativ studie om svenska organisationers
CSR-kommunikation
Universitet: Lunds Universitet, Campus Helsingborg, Institutionen för Service Management
Kurs:KSMK65/SMKK60 Examensarbete för kandidatexamen, 15hp, VT2022
Författare: Medina Hajra och Dafina Babaj
Handledare: Mikael Bergmasth
Datum: 2022-05-25
Syfte: Syftet med denna studie är att undersöka hur företag i Sverige försöker skapa
legitimitet för CSR-aktiviteterna med hjälp av CSR-kommunikation.
Frågeställning: Hur försöker företag skapa legitimitet för CSR-aktiviteterna med hjälp av
CSR-kommunikation på Instagram?
Teoretisk perspektiv: Legitimitetsteorin och kommunikations teoretiska strategier
Metod: En kvalitativ studie med sex... (More)
Titel: Jakten på legitimitet - En kvalitativ studie om svenska organisationers
CSR-kommunikation
Universitet: Lunds Universitet, Campus Helsingborg, Institutionen för Service Management
Kurs:KSMK65/SMKK60 Examensarbete för kandidatexamen, 15hp, VT2022
Författare: Medina Hajra och Dafina Babaj
Handledare: Mikael Bergmasth
Datum: 2022-05-25
Syfte: Syftet med denna studie är att undersöka hur företag i Sverige försöker skapa
legitimitet för CSR-aktiviteterna med hjälp av CSR-kommunikation.
Frågeställning: Hur försöker företag skapa legitimitet för CSR-aktiviteterna med hjälp av
CSR-kommunikation på Instagram?
Teoretisk perspektiv: Legitimitetsteorin och kommunikations teoretiska strategier
Metod: En kvalitativ studie med sex semistrukturerade intervjuer samt netnografi. Studien
har utförts med en abduktiv ansats, vilket innebär att arbetet mellan teori och empiri har skett
växelvis.
Slutsats: Företagen försöker skapa legitimitet för CSR-aktiviteterna genom att implementera
ett naturligt tillvägagångssätt i CSR-kommunikationen, ge bevis och skapa
tvåvägskommunikation för att det ska involvera konsumenten och skapa engagemang.
Nyckelord: CSR, hållbarhet, CSR-kommunikation, legitimitetsteorin (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
author
Hajra, Medina LU and Babaj, Dafina LU
supervisor
organization
course
KSMK65 20221
year
type
M2 - Bachelor Degree
subject
keywords
CSR, hållbarhet, CSR-kommunikation, legitimitetsteorin
language
Swedish
id
9095083
date added to LUP
2022-07-21 09:09:17
date last changed
2022-07-21 09:09:17
@misc{9095083,
  abstract     = {{Titel: Jakten på legitimitet - En kvalitativ studie om svenska organisationers
CSR-kommunikation
Universitet: Lunds Universitet, Campus Helsingborg, Institutionen för Service Management
Kurs:KSMK65/SMKK60 Examensarbete för kandidatexamen, 15hp, VT2022
Författare: Medina Hajra och Dafina Babaj
Handledare: Mikael Bergmasth
Datum: 2022-05-25
Syfte: Syftet med denna studie är att undersöka hur företag i Sverige försöker skapa
legitimitet för CSR-aktiviteterna med hjälp av CSR-kommunikation.
Frågeställning: Hur försöker företag skapa legitimitet för CSR-aktiviteterna med hjälp av
CSR-kommunikation på Instagram?
Teoretisk perspektiv: Legitimitetsteorin och kommunikations teoretiska strategier
Metod: En kvalitativ studie med sex semistrukturerade intervjuer samt netnografi. Studien
har utförts med en abduktiv ansats, vilket innebär att arbetet mellan teori och empiri har skett
växelvis.
Slutsats: Företagen försöker skapa legitimitet för CSR-aktiviteterna genom att implementera
ett naturligt tillvägagångssätt i CSR-kommunikationen, ge bevis och skapa
tvåvägskommunikation för att det ska involvera konsumenten och skapa engagemang.
Nyckelord: CSR, hållbarhet, CSR-kommunikation, legitimitetsteorin}},
  author       = {{Hajra, Medina and Babaj, Dafina}},
  language     = {{swe}},
  note         = {{Student Paper}},
  title        = {{Jakten på legitimitet - en kvalitativ studie om svenska organisationers CSR-kommunikation}},
  year         = {{2022}},
}