Hållbart mode - en megatrend
(2022) KSMK65 20221Department of Service Studies
- Abstract (Swedish)
- Syftet med studien är att skapa en djupare och nyanserad förståelse över hur lyxiga varumärken med hållbarhetsprofil arbetar för att främja “slow fashion” och hållbar konsumtion i butik och “online”.
Det teoretiska ramverket utgår från teorier om “slow fashion”, kommunikation, atmosfär och certifieringar/skyltar. “Slow fashion” har valts ut då det blivit allt mer trendigt att producera en tidlös stil där kollektionerna inte byts ut var 12:e vecka. Vidare främjar “slow fashion” en hållbar konsumtion och hög kvalitet där kläderna är designade för att hålla länge och tåla fler tvättar. Kommunikationsteori har valts då kommunikation är väsentlig i hållbarhetsarbete och för att skapa förtroende hos konsumenten. Atmosfär är ytterligare ett... (More) - Syftet med studien är att skapa en djupare och nyanserad förståelse över hur lyxiga varumärken med hållbarhetsprofil arbetar för att främja “slow fashion” och hållbar konsumtion i butik och “online”.
Det teoretiska ramverket utgår från teorier om “slow fashion”, kommunikation, atmosfär och certifieringar/skyltar. “Slow fashion” har valts ut då det blivit allt mer trendigt att producera en tidlös stil där kollektionerna inte byts ut var 12:e vecka. Vidare främjar “slow fashion” en hållbar konsumtion och hög kvalitet där kläderna är designade för att hålla länge och tåla fler tvättar. Kommunikationsteori har valts då kommunikation är väsentlig i hållbarhetsarbete och för att skapa förtroende hos konsumenten. Atmosfär är ytterligare ett väsentligt begrepp för att kommunicera “slow fashion” på där atmosfären och trovärdigheten kan stärkas med hjälp av certifieringar och skyltar, som också ligger till grund som teoretiskt begrepp.
En kvalitativ metod har legat till grund för att besvara studiens frågeställningar. För att ta reda på frågeställningen har försäljningsställen för produkter från By Malene Birger, Gant och Tiger of Sweden observerats, då de uppfyller kriterierna på ett relativt lyxigt varumärke med hållbarhetsprofil och för att hitta gemensamma nämnare kring hållbar kommunikation. Observationer har gjorts både i butik och “online”. Under observationer i butik har även etnografiska intervjuer gjorts.
Resultatet av studien tyder på att lyxvarumärken kommer behöva öka sin kommunikation av hållbarhet då kunder blir mer kunniga och sätter högre krav på varumärken. Lyxvarumärken kommunicerar “slow fashion” och hållbart mode genom extern kommunikation, atmosfär, via skyltar/certifieringar, kvalitet och en tidlös stil som kan bäras året om. Vidare kommuniceras budskapet om kvalitet framför kvantitet genom atmosfären och rymliga lokaler och med färre plagg som exponeras i butik. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/9099147
- author
- El Jouni, Andrea LU and Zilling, Annie
- supervisor
- organization
- alternative title
- En kvalitativ studie på hur lyxiga varumärken kommunicerar “slow fashion” och hållbar konsumtion i butik och digitalt
- course
- KSMK65 20221
- year
- 2022
- type
- M2 - Bachelor Degree
- subject
- keywords
- “Slow fashion”, kommunikationsteori, atmosfär, certifieringar, skyltar, konsumtion av hållbart mode, lyxvarumärken, By Malene Birger, Gant, Tiger of Sweden
- language
- Swedish
- id
- 9099147
- date added to LUP
- 2022-09-02 14:56:49
- date last changed
- 2022-09-03 03:40:07
@misc{9099147, abstract = {{Syftet med studien är att skapa en djupare och nyanserad förståelse över hur lyxiga varumärken med hållbarhetsprofil arbetar för att främja “slow fashion” och hållbar konsumtion i butik och “online”. Det teoretiska ramverket utgår från teorier om “slow fashion”, kommunikation, atmosfär och certifieringar/skyltar. “Slow fashion” har valts ut då det blivit allt mer trendigt att producera en tidlös stil där kollektionerna inte byts ut var 12:e vecka. Vidare främjar “slow fashion” en hållbar konsumtion och hög kvalitet där kläderna är designade för att hålla länge och tåla fler tvättar. Kommunikationsteori har valts då kommunikation är väsentlig i hållbarhetsarbete och för att skapa förtroende hos konsumenten. Atmosfär är ytterligare ett väsentligt begrepp för att kommunicera “slow fashion” på där atmosfären och trovärdigheten kan stärkas med hjälp av certifieringar och skyltar, som också ligger till grund som teoretiskt begrepp. En kvalitativ metod har legat till grund för att besvara studiens frågeställningar. För att ta reda på frågeställningen har försäljningsställen för produkter från By Malene Birger, Gant och Tiger of Sweden observerats, då de uppfyller kriterierna på ett relativt lyxigt varumärke med hållbarhetsprofil och för att hitta gemensamma nämnare kring hållbar kommunikation. Observationer har gjorts både i butik och “online”. Under observationer i butik har även etnografiska intervjuer gjorts. Resultatet av studien tyder på att lyxvarumärken kommer behöva öka sin kommunikation av hållbarhet då kunder blir mer kunniga och sätter högre krav på varumärken. Lyxvarumärken kommunicerar “slow fashion” och hållbart mode genom extern kommunikation, atmosfär, via skyltar/certifieringar, kvalitet och en tidlös stil som kan bäras året om. Vidare kommuniceras budskapet om kvalitet framför kvantitet genom atmosfären och rymliga lokaler och med färre plagg som exponeras i butik.}}, author = {{El Jouni, Andrea and Zilling, Annie}}, language = {{swe}}, note = {{Student Paper}}, title = {{Hållbart mode - en megatrend}}, year = {{2022}}, }