Skip to main content

LUP Student Papers

LUND UNIVERSITY LIBRARIES

Hälsofrämjande och förebyggande arbete med fokus på högstadieelever under COVID-19 pandemin utifrån skolsköterskans perspektiv

Glans, Martina LU and Tran, Lina LU (2022) DSKM22 20222
Department of Health Sciences
Abstract (Swedish)
Bakgrund: När COVID-19 pandemin bröt ut i Sverige i början av 2020 vidtog regering ett stort antal beslut och åtgärder beträffande skolorna. Periodvis digital undervisning för högstadieskolor, minskad fysisk aktivitet och social isolering ledde till ett ökat lidande med oro, stress och ångest hos en del barn. Skolsköterskan ställdes inför helt nya utmaningar i sitt hälsofrämjande och förebyggande arbete. Syfte: Syftet var att belysa skolsköterskans erfarenheter av att arbeta hälsofrämjande och förebyggande under pandemin med fokus på högstadieelever. Metod: En kvalitativ intervjustudie där individuella semistrukturerade intervjuer genomfördes med nio skolsköterskor. Analysen utfördes med hjälp av kvalitativ innehållsanalys. Resultat: två... (More)
Bakgrund: När COVID-19 pandemin bröt ut i Sverige i början av 2020 vidtog regering ett stort antal beslut och åtgärder beträffande skolorna. Periodvis digital undervisning för högstadieskolor, minskad fysisk aktivitet och social isolering ledde till ett ökat lidande med oro, stress och ångest hos en del barn. Skolsköterskan ställdes inför helt nya utmaningar i sitt hälsofrämjande och förebyggande arbete. Syfte: Syftet var att belysa skolsköterskans erfarenheter av att arbeta hälsofrämjande och förebyggande under pandemin med fokus på högstadieelever. Metod: En kvalitativ intervjustudie där individuella semistrukturerade intervjuer genomfördes med nio skolsköterskor. Analysen utfördes med hjälp av kvalitativ innehållsanalys. Resultat: två huvudkategorier identifierades: “Nya arbetssätt och arbetsuppgifter som är tidskrävande och utmanande” och “Anpassning och hälsofrämjande och förebyggande arbete sker löpande”. Skolsköterskan fick under COVID-19 pandemin åta sig den rådgivande och stödjande rollen i stor omfattning för bland annat vårdnadshavare och pedagoger, vilket i normala fall inte hörde till arbetsuppgiften. Distansundervisning och mycket av skolsköterskans arbetstid som gick åt uppdatering av nya restriktioner och rekommendationer ledde till begränsning av det hälsofrämjande och förebyggande arbetet. Konklusion: Skolsköterskan uttryckte sin oro över känslan av att inte räcka till för eleverna när möjlighet till fysisk kontakt och fullständig hälsobedömning var mycket begränsade. Förståelse från chef och kommunledning för vad det hälsofrämjande och förebyggande arbetet innebar var avgörande. Skolsköterskans arbete behöver därmed belysas för framtida förbättringsarbete. (Less)
Popular Abstract
Background: When the COVID-19 pandemic broke out in Sweden at the beginning of 2020, the government took a large number of decisions and measures regarding the schools. Periodic digital teaching for junior high schools, reduced physical activity and social isolation led to increased suffering with worry, stress and anxiety in some children. The school nurse was faced with completely new challenges in her health promotion and prevention work. Purpose: The purpose was to shed light on the school nurse's experiences of working in health promotion and prevention during the pandemic with a focus on upper secondary school students. Method: A qualitative interview study where individual semi-structured interviews were conducted with nine school... (More)
Background: When the COVID-19 pandemic broke out in Sweden at the beginning of 2020, the government took a large number of decisions and measures regarding the schools. Periodic digital teaching for junior high schools, reduced physical activity and social isolation led to increased suffering with worry, stress and anxiety in some children. The school nurse was faced with completely new challenges in her health promotion and prevention work. Purpose: The purpose was to shed light on the school nurse's experiences of working in health promotion and prevention during the pandemic with a focus on upper secondary school students. Method: A qualitative interview study where individual semi-structured interviews were conducted with nine school nurses. The analysis was carried out using qualitative content analysis. Results: two main categories were identified: "New ways of working and work tasks that are time-consuming and challenging" and "Adaptation and health promotion and prevention work takes place on an ongoing basis". During the COVID-19 pandemic, the school nurse had to take on the advisory and supportive role to a large extent for, among other things, guardians and educators, which was not normally part of the job. Distance education and much of the school nurse's working time spent on updating new restrictions and recommendations led to a limitation of health promotion and prevention work. Conclusion: The school nurse expressed her concern about the feeling of not being enough for the students when opportunities for physical contact and full health assessment were very limited. Understanding from the manager and municipal management of what the health promotion and prevention work entailed was crucial. The school nurse's work thus needs to be highlighted for future improvement work. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
author
Glans, Martina LU and Tran, Lina LU
supervisor
organization
alternative title
Health promotion and prevention work with a focus on junior high school during the COVID-19 pandemic from the school nurse's perspective
course
DSKM22 20222
year
type
H1 - Master's Degree (One Year)
subject
keywords
COVID-19 pandemi, Högstadieelever, Kvalitativ innehållsanalys, Skolsköterska, Skolhälsovården
language
Swedish
id
9103688
date added to LUP
2022-12-01 08:43:11
date last changed
2022-12-01 08:43:11
@misc{9103688,
  abstract     = {{Bakgrund: När COVID-19 pandemin bröt ut i Sverige i början av 2020 vidtog regering ett stort antal beslut och åtgärder beträffande skolorna. Periodvis digital undervisning för högstadieskolor, minskad fysisk aktivitet och social isolering ledde till ett ökat lidande med oro, stress och ångest hos en del barn. Skolsköterskan ställdes inför helt nya utmaningar i sitt hälsofrämjande och förebyggande arbete. Syfte: Syftet var att belysa skolsköterskans erfarenheter av att arbeta hälsofrämjande och förebyggande under pandemin med fokus på högstadieelever. Metod: En kvalitativ intervjustudie där individuella semistrukturerade intervjuer genomfördes med nio skolsköterskor. Analysen utfördes med hjälp av kvalitativ innehållsanalys. Resultat: två huvudkategorier identifierades: “Nya arbetssätt och arbetsuppgifter som är tidskrävande och utmanande” och “Anpassning och hälsofrämjande och förebyggande arbete sker löpande”. Skolsköterskan fick under COVID-19 pandemin åta sig den rådgivande och stödjande rollen i stor omfattning för bland annat vårdnadshavare och pedagoger, vilket i normala fall inte hörde till arbetsuppgiften. Distansundervisning och mycket av skolsköterskans arbetstid som gick åt uppdatering av nya restriktioner och rekommendationer ledde till begränsning av det hälsofrämjande och förebyggande arbetet. Konklusion: Skolsköterskan uttryckte sin oro över känslan av att inte räcka till för eleverna när möjlighet till fysisk kontakt och fullständig hälsobedömning var mycket begränsade. Förståelse från chef och kommunledning för vad det hälsofrämjande och förebyggande arbetet innebar var avgörande. Skolsköterskans arbete behöver därmed belysas för framtida förbättringsarbete.}},
  author       = {{Glans, Martina and Tran, Lina}},
  language     = {{swe}},
  note         = {{Student Paper}},
  title        = {{Hälsofrämjande och förebyggande arbete med fokus på högstadieelever under COVID-19 pandemin utifrån skolsköterskans perspektiv}},
  year         = {{2022}},
}