Skip to main content

LUP Student Papers

LUND UNIVERSITY LIBRARIES

Fredlig krigföring, sunt spelmissbruk och hälsosamma tobaksprodukter - om konsten att få det omöjliga att verka möjligt

Guth Karlsson, Maria LU ; Handler, Gabrielle LU and Jabeskog, Edvin LU (2023) FEKH69 20222
Department of Business Administration
Abstract (Swedish)
Examensarbetets titel: Fredlig krigföring, sunt spelmissbruk och hälsosamma tobaksprodukter - om konsten att få det omöjliga att verka möjligt
Seminariedatum: 11 januari 2023
Kurs: FEKH69, Examensarbete i redovisning på kandidatnivå, 15 högskolepoäng
Författare: Maria Guth Karlsson, Gabrielle Handler, Edvin Jabeskog
Handledare: Alexander Hedlund

Nyckelord: Hållbarhetsrapportering, Legitimitet, CSR, Account-teori, Kommunikation

Forskningsfråga: På vilket sätt använder kontroversiella respektive icke-kontroversiella svenska bolag “verbala accounts” i sin hållbarhetsrapportering?

Syfte: Syftet med arbetet är att öka kunskapen om hur svenska bolag i hållbarhetsredovisning kommunicerar sin verksamhets konsekvenser för... (More)
Examensarbetets titel: Fredlig krigföring, sunt spelmissbruk och hälsosamma tobaksprodukter - om konsten att få det omöjliga att verka möjligt
Seminariedatum: 11 januari 2023
Kurs: FEKH69, Examensarbete i redovisning på kandidatnivå, 15 högskolepoäng
Författare: Maria Guth Karlsson, Gabrielle Handler, Edvin Jabeskog
Handledare: Alexander Hedlund

Nyckelord: Hållbarhetsrapportering, Legitimitet, CSR, Account-teori, Kommunikation

Forskningsfråga: På vilket sätt använder kontroversiella respektive icke-kontroversiella svenska bolag “verbala accounts” i sin hållbarhetsrapportering?

Syfte: Syftet med arbetet är att öka kunskapen om hur svenska bolag i hållbarhetsredovisning kommunicerar sin verksamhets konsekvenser för samhället. Med andra ord avser arbetet att skapa medvetenhet kring de språkliga grepp som bolagen använder för att legitimera sin verksamhet.

Teoretiska perspektiv: Begreppet CSR används som utgångspunkt för att förstå vad samhället förväntas sig av bolagen. Kommunikation i hållbarhetsrapporter betraktas som ett sätt för bolagen att skapa ett narrativ som överbryggar diskrepansen mellan samhällets förväntningar och företagets verksamhet. Detta definieras som legitimitet.

Metod: Arbetet bygger på kvalitativ metod och genomsyras av ett socialkonstruktivistiskt synsätt. Genom djupläsning och ett teoretiskt ramverk analyseras hur de valda bolagen kommunicerar i sina hållbarhetsrapporter. För att uppnå arbetets syfte identifieras accounts i de undersökta bolagens hållbarhetsrapporter med stöd av account-teorin.

Resultat: Resultatet visar att samtliga undersökta bolag använder accounts för att förklara, försvara och legitimera sin verksamhet. De accounts som används mest är medgivande, bortförklaring och omfokusering. Tystnad och mystifikation är betydelsefulla men mindre använda accounts. Delar av resultatet ligger i linje med tidigare forskning.

Slutsats: Accounts används huvudsakligen för att skapa samstämmighet mellan bolagets verksamhet och samhällets förväntningar på bolagets etiska ansvarstagande. Tystnad är särskilt intressant och omfattande som account. Kontroversiella bolag använder tystnad tillsammans med medgivande för att undvika obekväma frågor. Icke-kontroversiella bolag använder istället medgivanden för att skapa transparens för verksamheten, eftersom denna ligger väl i linje med samhällets förväntningar. Accounts kan användas antingen för att legitimera verksamhetens mest kontroversiella aspekter eller för att bemöta de samhällsförvätningar som i stunden är mest populära, och på så vis vända uppmärksamheten från de mest kontroversiella aspekterna. (Less)
Abstract
Title: Peaceful warfare, a sound gambling addiction and healthy tobacco - an essay on the art of making the seemingly impossible seem possible
Seminar date: 11th of January 2023
Course: FEKH69, Degree Project Bachelor level, Business Administration, 15 ECTS Credits
Authors: Maria Guth Karlsson, Gabrielle Handler, Edvin Jabeskog
Advisor: Alexander Hedlund

Key words: Sustainability reporting, Legitimacy, CSR, Account theory, Communication

Research question: In which way do companies in controversial and non-controversial Swedish industries use “verbal accounts” in their sustainability reports?

Purpose: Our study aims to enhance and further current knowledge on how Swedish companies communicate through the use of verbal... (More)
Title: Peaceful warfare, a sound gambling addiction and healthy tobacco - an essay on the art of making the seemingly impossible seem possible
Seminar date: 11th of January 2023
Course: FEKH69, Degree Project Bachelor level, Business Administration, 15 ECTS Credits
Authors: Maria Guth Karlsson, Gabrielle Handler, Edvin Jabeskog
Advisor: Alexander Hedlund

Key words: Sustainability reporting, Legitimacy, CSR, Account theory, Communication

Research question: In which way do companies in controversial and non-controversial Swedish industries use “verbal accounts” in their sustainability reports?

Purpose: Our study aims to enhance and further current knowledge on how Swedish companies communicate through the use of verbal accounts in their sustainability reports. We intend to increase awareness regarding the tools and techniques companies use to establish a more CSR-friendly image to society.
Theoretical perspectives: The concept of CSR is used as a starting point to understand social expectations in regard to companies. Communication in sustainability reports is perceived as a means for companies to create a narrative to bridge the discrepancy between social expectations and corporate operations. This is defined as legitimacy.

Methodology: This essay is based on a qualitative method and is permeated by a social constructivist approach. Through in-depth reading and a theoretical framework corporate communication in sustainability reports is analysed. In order to achieve the purpose of this essay, accounts are identified in companies' sustainability reports using account theory.

Result: The results show that all case companies use accounts to explain, defend and legitimise their operations. The accounts that are used most frequently are concession, excuse and refocusing. Silence and mystification are important but less frequently used accounts. Parts of the result are in line with previous research.

Conclusions: Accounts are mainly used to align corporate operations and social expectations regarding ethical responsibility. Silence is a particularly interesting and comprehensively used account. Controversial companies use silence alongside concessions to avoid uncomfortable questions. Non-controversial companies use concessions to create transparency regarding their business operations, as these are well aligned with social expectations. Accounts can be used either to legitimise the most controversial aspects of operations or to respond to most current trends in social expectations, thus turning attention away from the most controversial aspects. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
author
Guth Karlsson, Maria LU ; Handler, Gabrielle LU and Jabeskog, Edvin LU
supervisor
organization
course
FEKH69 20222
year
type
M2 - Bachelor Degree
subject
keywords
Hållbarhetsrapportering, Legitimitet, CSR, Account-teori, Kommunikation
language
Swedish
id
9109075
date added to LUP
2023-02-01 11:02:28
date last changed
2023-02-01 11:02:28
@misc{9109075,
  abstract     = {{Title: Peaceful warfare, a sound gambling addiction and healthy tobacco - an essay on the art of making the seemingly impossible seem possible 
Seminar date: 11th of January 2023 
Course: FEKH69, Degree Project Bachelor level, Business Administration, 15 ECTS Credits
Authors: Maria Guth Karlsson, Gabrielle Handler, Edvin Jabeskog 
Advisor: Alexander Hedlund
 
Key words: Sustainability reporting, Legitimacy, CSR, Account theory, Communication

Research question: In which way do companies in controversial and non-controversial Swedish industries use “verbal accounts” in their sustainability reports?

Purpose: Our study aims to enhance and further current knowledge on how Swedish companies communicate through the use of verbal accounts in their sustainability reports. We intend to increase awareness regarding the tools and techniques companies use to establish a more CSR-friendly image to society. 
Theoretical perspectives: The concept of CSR is used as a starting point to understand social expectations in regard to companies. Communication in sustainability reports is perceived as a means for companies to create a narrative to bridge the discrepancy between social expectations and corporate operations. This is defined as legitimacy.

Methodology: This essay is based on a qualitative method and is permeated by a social constructivist approach. Through in-depth reading and a theoretical framework corporate communication in sustainability reports is analysed. In order to achieve the purpose of this essay, accounts are identified in companies' sustainability reports using account theory.
	
Result: The results show that all case companies use accounts to explain, defend and legitimise their operations. The accounts that are used most frequently are concession, excuse and refocusing. Silence and mystification are important but less frequently used accounts. Parts of the result are in line with previous research.

Conclusions: Accounts are mainly used to align corporate operations and social expectations regarding ethical responsibility. Silence is a particularly interesting and comprehensively used account. Controversial companies use silence alongside concessions to avoid uncomfortable questions. Non-controversial companies use concessions to create transparency regarding their business operations, as these are well aligned with social expectations. Accounts can be used either to legitimise the most controversial aspects of operations or to respond to most current trends in social expectations, thus turning attention away from the most controversial aspects.}},
  author       = {{Guth Karlsson, Maria and Handler, Gabrielle and Jabeskog, Edvin}},
  language     = {{swe}},
  note         = {{Student Paper}},
  title        = {{Fredlig krigföring, sunt spelmissbruk och hälsosamma tobaksprodukter - om konsten att få det omöjliga att verka möjligt}},
  year         = {{2023}},
}