Skip to main content

LUP Student Papers

LUND UNIVERSITY LIBRARIES

Med färg som verktyg

Hasslöf, Anna LU (2023) AAHM01 20231
Department of Architecture and Built Environment
Abstract
The purpose of this thesis is to broaden my understanding of color as a creative tool of architecture in spatiality. The study will focus on different spatial phenomenons that can arise depending on how color interacts with objects, surfaces and spatiality. Parallel to this, different tools will be identified and then practiced in order to find ways for color to be included in the early design process. In order to gather information for the survey, interviews, literature studies, study visits and laboratory work have been carried out. The interviewees are architects, colorists and designers who create with a focus on color in space. These interviews will revolve around how the designer thinks about using color as a tool. How do they go... (More)
The purpose of this thesis is to broaden my understanding of color as a creative tool of architecture in spatiality. The study will focus on different spatial phenomenons that can arise depending on how color interacts with objects, surfaces and spatiality. Parallel to this, different tools will be identified and then practiced in order to find ways for color to be included in the early design process. In order to gather information for the survey, interviews, literature studies, study visits and laboratory work have been carried out. The interviewees are architects, colorists and designers who create with a focus on color in space. These interviews will revolve around how the designer thinks about using color as a tool. How do they go about it? How does their working approach relate to theory, experience, desire and intuition?

The laboratories will be a large part of the project and the focus will be on the process. The spatial phenomenons will be studied with the help of various tools by examining form, color and light in interaction.

The experience of color is the core of the investigation. What is experienced as harmonious, chaotic or dynamic? Heavy or light? How are scale and spatial hierarchies experienced? How can architectural qualities be created using color? How can we use color so that the value of the spatiality is strengthened?

The main question I’ve chosen to work through is:

How can color as a tool support spatial design?

The report will not deal with the colors themselves with subjective findings such as ”pink is more beautiful than blue”. It will address how colors relate to each other: how dark or light, how saturated or desaturated, how matte or glossy. How color relates to spatiality will be investigated using different scenographies where the properties of colors are tested and analyzed. Although color theory can contribute to the understanding of how colors interact, I don’t want to focus too narrowly at perfect formulas calculated in theory. In my point of view there is no clear answer, right or wrong. Establishing what to do or what is correct is not the purpose of this report. Instead, I want to show ways you can apply different tools to see what color can do for spatiality. What I want to find out is how we can tackle such a complex subject as color in different ways and use its formative potential in architecture to the best of our ability. (Less)
Popular Abstract (Swedish)
Syftet med detta examensarbete är att vidga min förståelse för färg som skapande verktyg av arkitektur i rumslighet. Studien fokuserar på olika rumsliga fenomen som kan uppkomma beroende på hur färg samspelar med objekt, ytor och rumslighet. Parallellt med detta identifieras olika verktyg och praktiseras sedan i syfte att hitta sätt för färg att vara med i den tidiga designprocessen. För att samla information till undersökningen har intervjuer, litteraturstudier, studiebesök samt laborationer genomförts. Intervjupersonerna är verksamma arkitekter, kolorister och designers som skapar med ett fokus på färg i rumslighet. Dessa intervjuer kretsar kring hur formgivaren tänker kring att använda färg som verktyg. Hur går de tillväga? Hur... (More)
Syftet med detta examensarbete är att vidga min förståelse för färg som skapande verktyg av arkitektur i rumslighet. Studien fokuserar på olika rumsliga fenomen som kan uppkomma beroende på hur färg samspelar med objekt, ytor och rumslighet. Parallellt med detta identifieras olika verktyg och praktiseras sedan i syfte att hitta sätt för färg att vara med i den tidiga designprocessen. För att samla information till undersökningen har intervjuer, litteraturstudier, studiebesök samt laborationer genomförts. Intervjupersonerna är verksamma arkitekter, kolorister och designers som skapar med ett fokus på färg i rumslighet. Dessa intervjuer kretsar kring hur formgivaren tänker kring att använda färg som verktyg. Hur går de tillväga? Hur förhåller sig deras arbetssätt till teori, erfarenhet, lust och intuition?

Laborationerna är en stor del i projektet och fokus kommer att läggas vid processens gång. De rumsliga fenomenen studeras med hjälp av olika verktyg att genom att undersöka form, färg och ljus i samspel.

Upplevelsen av färg är kärnan i undersökandet. Vad upplevs harmoniskt, kaotiskt eller dynamiskt? Tungt eller lätt? Hur upplevs skala och rumsliga hierarkier? Hur kan arkitektoniska kvaliteter skapas med hjälp av färg? Hur kan vi använda färg så att värdet på rumsligheten stärks?
Frågeställningen lyder:

Hur kan färg som verktyg stödja rumslig gestaltning?

Rapporten behandlar inte själva kulörer i sig med subjektiva konstateranden som “att rosa är vackrare än blå”. Den behandlar hur färger förhåller sig till varann. Hur mörk eller ljus är färgen, hur mättad eller omättad, hur matt eller blank? Hur färg förhåller sig till rumslighet undersöks med hjälp av olika scenografier där färgernas egenskaper testas och analyseras. Även om färglära kan bidra till förståelsen för hur färger samspelar vill jag inte stirra mig blind på perfekta formler uträknade i teori. Min ingång är att det inte finns ett tydligt svar, ett rätt eller fel. Att få fram hur man bör göra eller vad som är korrekt är inte syftet med denna rapport. Jag vill istället visa hur man kan tillämpa olika verktyg för att undersöka vad färg kan göra för rumsligheten. Det jag vill ta reda på är hur vi på olika sätt kan ta oss an ett så komplext ämne som färg och efter bästa förmåga utnyttja dess formgivande potential i arkitekturen. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
author
Hasslöf, Anna LU
supervisor
organization
alternative title
With color as a tool
course
AAHM01 20231
year
type
H2 - Master's Degree (Two Years)
subject
keywords
Architecture, Color, Colour, experience, tool, spaciality, room, space, form, contrast, arkitektur, färg, upplevelse, rumslighet, rum, kulör, kontrast
report number
1
language
Swedish
id
9110964
date added to LUP
2023-02-16 09:21:05
date last changed
2023-02-16 09:21:05
@misc{9110964,
  abstract     = {{The purpose of this thesis is to broaden my understanding of color as a creative tool of architecture in spatiality. The study will focus on different spatial phenomenons that can arise depending on how color interacts with objects, surfaces and spatiality. Parallel to this, different tools will be identified and then practiced in order to find ways for color to be included in the early design process. In order to gather information for the survey, interviews, literature studies, study visits and laboratory work have been carried out. The interviewees are architects, colorists and designers who create with a focus on color in space. These interviews will revolve around how the designer thinks about using color as a tool. How do they go about it? How does their working approach relate to theory, experience, desire and intuition?

The laboratories will be a large part of the project and the focus will be on the process. The spatial phenomenons will be studied with the help of various tools by examining form, color and light in interaction.

The experience of color is the core of the investigation. What is experienced as harmonious, chaotic or dynamic? Heavy or light? How are scale and spatial hierarchies experienced? How can architectural qualities be created using color? How can we use color so that the value of the spatiality is strengthened?

The main question I’ve chosen to work through is: 

How can color as a tool support spatial design?

The report will not deal with the colors themselves with subjective findings such as ”pink is more beautiful than blue”. It will address how colors relate to each other: how dark or light, how saturated or desaturated, how matte or glossy. How color relates to spatiality will be investigated using different scenographies where the properties of colors are tested and analyzed. Although color theory can contribute to the understanding of how colors interact, I don’t want to focus too narrowly at perfect formulas calculated in theory. In my point of view there is no clear answer, right or wrong. Establishing what to do or what is correct is not the purpose of this report. Instead, I want to show ways you can apply different tools to see what color can do for spatiality. What I want to find out is how we can tackle such a complex subject as color in different ways and use its formative potential in architecture to the best of our ability.}},
  author       = {{Hasslöf, Anna}},
  language     = {{swe}},
  note         = {{Student Paper}},
  title        = {{Med färg som verktyg}},
  year         = {{2023}},
}