Skip to main content

LUP Student Papers

LUND UNIVERSITY LIBRARIES

"Det är alltid svårt att börja rota i en tajmingfråga". En kvalitativ studie om lärares strategier kring feedback gällande sväng och tajming i ensemble

Filipsson, Arvid LU and Delén, Daisy (2023) LAMP72 20231
Malmö Academy of Music
Abstract (Swedish)
Inspirationen till denna uppsats grundar sig i vår nyfikenhet om vad lärare har för tankar och strategier när det gäller feedback om sväng och tajming i ensemble. Syftet med studien är att undersöka ensemblelärares pedagogiska och metodiska tillvägagångssätt när de ger feedback gällande sväng och tajming i ensemble. Våra forskningsfrågor består av följande frågeställningar:
vilka begrepp och metoder kring sväng och tajming använder lärare i sin undervisning? Hur uppfattar lärare att feedbacken har blivit förstådd av eleverna? Hur ser lärare på att använda konkret respektive metaforisk feedback kring sväng och tajming? Litteraturen som presenteras i arbetet är
kopplat till vårt syfte och behandlar ämnen såsom feedback och återkoppling,... (More)
Inspirationen till denna uppsats grundar sig i vår nyfikenhet om vad lärare har för tankar och strategier när det gäller feedback om sväng och tajming i ensemble. Syftet med studien är att undersöka ensemblelärares pedagogiska och metodiska tillvägagångssätt när de ger feedback gällande sväng och tajming i ensemble. Våra forskningsfrågor består av följande frågeställningar:
vilka begrepp och metoder kring sväng och tajming använder lärare i sin undervisning? Hur uppfattar lärare att feedbacken har blivit förstådd av eleverna? Hur ser lärare på att använda konkret respektive metaforisk feedback kring sväng och tajming? Litteraturen som presenteras i arbetet är
kopplat till vårt syfte och behandlar ämnen såsom feedback och återkoppling, kommunikation och språk, samt ensemble och musikalitet. Vi har genomfört semistrukturerade intervjuer med tre olika ensemblelärare. Urvalet av informanter är inte slumpmässigt gjort, utan består av lärare vi stött på
i vår utbildning som vi anser är relevanta informationskällor till vårt arbete. Resultaten från intervjuerna visar att det finns distinkta likheter, men också olikheter i vilka strategier lärare använder i sin ensembleledning när det rör feedback om sväng och tajming. De strategier som alla informanter illustrerar handlar om lyssning, analys, diskussion och att bryta ner musiken för att konkretisera den. Samtliga informanter talar även om gruppdynamikens påverkan på feedbackens resultat, där relationen mellan lärare och elev spelar stor roll. Våra informanter beskriver även hur de använder sig av konkret respektive metaforisk feedback, och där skiljer de sig åt. (Less)
Abstract
The inspiration for this essay is based on our curiosity about what thoughts and strategies teachers have when it comes to feedback on groove and timing in ensemble. The purpose of the study is to investigate the pedagogical and methodological approach of ensemble teachers when they give feedback regarding groove and timing in ensemble. Our research questions consist of the following questions: which concepts and methods around groove and timing do teachers use in their tuition? How do teachers work with concrete and metaphorical feedback about groove and timing? How do teachers perceive that the feedback has been understood by the students? The literature presented in this essay is connected to our purpose and deals with topics such as
... (More)
The inspiration for this essay is based on our curiosity about what thoughts and strategies teachers have when it comes to feedback on groove and timing in ensemble. The purpose of the study is to investigate the pedagogical and methodological approach of ensemble teachers when they give feedback regarding groove and timing in ensemble. Our research questions consist of the following questions: which concepts and methods around groove and timing do teachers use in their tuition? How do teachers work with concrete and metaphorical feedback about groove and timing? How do teachers perceive that the feedback has been understood by the students? The literature presented in this essay is connected to our purpose and deals with topics such as
feedback, communication and language, as well as ensemble and musicality. We have conducted semi-structured interviews with three different ensemble teachers. The selection of informants is not made at random but consists of teachers we encountered in our education who we consider to be relevant sources of information for our work. The results from the interviews show that there are distinct similarities, but also differences in the strategies teachers use in their ensemble management when it comes to feedback on groove and timing. The strategies that all informants illustrate are about listening, analysis, discussion and breaking down the music to make it concrete. All informants also talk about how the influence of group dynamics affect the results of the feedback, where the relationship between teacher and student plays a major role. Our informants also describe how they use concrete and metaphorical feedback, and there they differ. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
author
Filipsson, Arvid LU and Delén, Daisy
supervisor
organization
course
LAMP72 20231
year
type
H3 - Professional qualifications (4 Years - )
subject
keywords
Ensemble, feedback, gruppdynamik, kommunikation, konkret, metaforiskt, sväng, tajming, utbildningsvetenskap, Musikpedagogik. Communication, concrete, groove, group dynamics, metaphorical, timing, educational Science, Music Education.
language
Swedish
id
9117127
date added to LUP
2023-05-30 14:28:06
date last changed
2023-05-30 14:28:06
@misc{9117127,
  abstract     = {{The inspiration for this essay is based on our curiosity about what thoughts and strategies teachers have when it comes to feedback on groove and timing in ensemble. The purpose of the study is to investigate the pedagogical and methodological approach of ensemble teachers when they give feedback regarding groove and timing in ensemble. Our research questions consist of the following questions: which concepts and methods around groove and timing do teachers use in their tuition? How do teachers work with concrete and metaphorical feedback about groove and timing? How do teachers perceive that the feedback has been understood by the students? The literature presented in this essay is connected to our purpose and deals with topics such as
feedback, communication and language, as well as ensemble and musicality. We have conducted semi-structured interviews with three different ensemble teachers. The selection of informants is not made at random but consists of teachers we encountered in our education who we consider to be relevant sources of information for our work. The results from the interviews show that there are distinct similarities, but also differences in the strategies teachers use in their ensemble management when it comes to feedback on groove and timing. The strategies that all informants illustrate are about listening, analysis, discussion and breaking down the music to make it concrete. All informants also talk about how the influence of group dynamics affect the results of the feedback, where the relationship between teacher and student plays a major role. Our informants also describe how they use concrete and metaphorical feedback, and there they differ.}},
  author       = {{Filipsson, Arvid and Delén, Daisy}},
  language     = {{swe}},
  note         = {{Student Paper}},
  title        = {{"Det är alltid svårt att börja rota i en tajmingfråga". En kvalitativ studie om lärares strategier kring feedback gällande sväng och tajming i ensemble}},
  year         = {{2023}},
}