Det vita snuset, wellness och femininiteter : en semiotisk bildanalys av hur wellness och femininiteter framställs och konstrueras för att marknadsföra vitt snus på Velo, ZYN och Loops Instagram-konton
(2023) MKVA22 20231Media and Communication Studies
Department of Communication and Media
- Abstract (Swedish)
- B-uppsatsen, Det vita snuset, wellness och femininiteter - En semiotisk bildanalys av hur wellness och femininiteter framställs och konstrueras för att marknadsföra vitt snus på Velo, ZYN och Loops Instagram-konton, är skriven av Hanna Thomasson Dykert och Tilde Strömberg Rye i ämnet Medie- och Kommunikationsvetenskap, vid institutionen för kommunikation och medier, Lunds universitet. Uppsatsens huvudsakliga syfte är att studera hur företagen Velo, Loop och ZYN använder och representerar femininiteter och wellness, kopplat till sina vita snusprodukter, på Instagram. För undersöka detta har fem stycken Instagram-inlägg som innehåller både femininiteter och wellness-kontexter analyserats med hjälp av en semiotisk bildanalys.
Uppsatsens... (More) - B-uppsatsen, Det vita snuset, wellness och femininiteter - En semiotisk bildanalys av hur wellness och femininiteter framställs och konstrueras för att marknadsföra vitt snus på Velo, ZYN och Loops Instagram-konton, är skriven av Hanna Thomasson Dykert och Tilde Strömberg Rye i ämnet Medie- och Kommunikationsvetenskap, vid institutionen för kommunikation och medier, Lunds universitet. Uppsatsens huvudsakliga syfte är att studera hur företagen Velo, Loop och ZYN använder och representerar femininiteter och wellness, kopplat till sina vita snusprodukter, på Instagram. För undersöka detta har fem stycken Instagram-inlägg som innehåller både femininiteter och wellness-kontexter analyserats med hjälp av en semiotisk bildanalys.
Uppsatsens analys grundar sig i postfeministiska teorier, med koppling till individualiseringen, self-identification och att man genom konsumtion kan stärka det personliga varumärket. Detta kombinerades med teorier som berör genus och reklam samt tidigare forskning om wellness relaterat till femininiteter. Analysen visar att företagens produkter framställs i en wellness-kontext, på två huvudsakliga sätt. Där det ena är att låta produkten smälta in och visas upp i samband med redan etablerade wellness-aktiviteter, som ett avslappnande bad eller träning. Den andra framställningen lyfter själva produkten och användandet av den som en wellness-praktik. Båda framställningarna används för att appellera till individer som är, eller vill, upplevas som att de når wellness-idealen. Den femininitet som främst framställs i de fem inläggen är vit, ung och medelklass. Kvinnan som representerades är självständig, mån om både sitt inre och yttre, samt trendig. Genom att associeras med dessa feminina och wellness-ideal, lockar företagen med att ett köp av produkten skulle föra konsumenten närmare att uppfylla dessa ideal och bygga det personliga varumärket. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/9117408
- author
- Strömberg Rye, Tilde LU and Thomasson Dykert, Hanna LU
- supervisor
- organization
- course
- MKVA22 20231
- year
- 2023
- type
- L2 - 2nd term paper (old degree order)
- subject
- keywords
- Wellness, Instagram, vitt snus, femininitet, postfeminism
- language
- Swedish
- id
- 9117408
- date added to LUP
- 2023-06-20 13:37:20
- date last changed
- 2023-06-20 13:37:20
@misc{9117408, abstract = {{B-uppsatsen, Det vita snuset, wellness och femininiteter - En semiotisk bildanalys av hur wellness och femininiteter framställs och konstrueras för att marknadsföra vitt snus på Velo, ZYN och Loops Instagram-konton, är skriven av Hanna Thomasson Dykert och Tilde Strömberg Rye i ämnet Medie- och Kommunikationsvetenskap, vid institutionen för kommunikation och medier, Lunds universitet. Uppsatsens huvudsakliga syfte är att studera hur företagen Velo, Loop och ZYN använder och representerar femininiteter och wellness, kopplat till sina vita snusprodukter, på Instagram. För undersöka detta har fem stycken Instagram-inlägg som innehåller både femininiteter och wellness-kontexter analyserats med hjälp av en semiotisk bildanalys. Uppsatsens analys grundar sig i postfeministiska teorier, med koppling till individualiseringen, self-identification och att man genom konsumtion kan stärka det personliga varumärket. Detta kombinerades med teorier som berör genus och reklam samt tidigare forskning om wellness relaterat till femininiteter. Analysen visar att företagens produkter framställs i en wellness-kontext, på två huvudsakliga sätt. Där det ena är att låta produkten smälta in och visas upp i samband med redan etablerade wellness-aktiviteter, som ett avslappnande bad eller träning. Den andra framställningen lyfter själva produkten och användandet av den som en wellness-praktik. Båda framställningarna används för att appellera till individer som är, eller vill, upplevas som att de når wellness-idealen. Den femininitet som främst framställs i de fem inläggen är vit, ung och medelklass. Kvinnan som representerades är självständig, mån om både sitt inre och yttre, samt trendig. Genom att associeras med dessa feminina och wellness-ideal, lockar företagen med att ett köp av produkten skulle föra konsumenten närmare att uppfylla dessa ideal och bygga det personliga varumärket.}}, author = {{Strömberg Rye, Tilde and Thomasson Dykert, Hanna}}, language = {{swe}}, note = {{Student Paper}}, title = {{Det vita snuset, wellness och femininiteter : en semiotisk bildanalys av hur wellness och femininiteter framställs och konstrueras för att marknadsföra vitt snus på Velo, ZYN och Loops Instagram-konton}}, year = {{2023}}, }