Vemodets paviljong - Förslag till Sveriges nationella paviljong för Venedigbiennalen genom dramaturgisk sekvensering
(2023) AAHM01 20231Department of Architecture and Built Environment
- Abstract
- Traveling by foot, one swiftly moves between continents. The Venice Biennale is a place where countries can see the world and, at the same time, be seen by the world. Since 1895, the Biennale has brought together the world’s leading artists and architects. Sweden shares a pavilion with Norway and Finland, which means artistic compromises and Sweden’s participation only every third Biennale.
The thesis proposes a Swedish national pavilion in the Biennale area, Giardini. The pavilion would mean that Sweden, Norway, and Finland had separate pavilions, as Finland already has its own national pavilion. The Swedish pavilion takes into account the unique local context and, above all, Sweden’s culture, as it
is a place for the world to... (More) - Traveling by foot, one swiftly moves between continents. The Venice Biennale is a place where countries can see the world and, at the same time, be seen by the world. Since 1895, the Biennale has brought together the world’s leading artists and architects. Sweden shares a pavilion with Norway and Finland, which means artistic compromises and Sweden’s participation only every third Biennale.
The thesis proposes a Swedish national pavilion in the Biennale area, Giardini. The pavilion would mean that Sweden, Norway, and Finland had separate pavilions, as Finland already has its own national pavilion. The Swedish pavilion takes into account the unique local context and, above all, Sweden’s culture, as it
is a place for the world to experience Sweden. After analysis, Swedish melancholy is deemed the most characteristic of Swedish creativity.
A new method is developed to translate art into architecture. The concept of “dramaturgical sequencing” is coined as a way to interpret music, poetry, film, and theater and transform them into architecture and spatial experiences. The concept is connected to the dramatic curve, Gaston Bachelard’s theory of “the poetic image,” and Gordon Cullen’s sequences. Tranströmer’s poem “Allegro” is interpreted through dramaturgical sequencing as the foundation for the proposal of the Swedish national pavilion. (Less) - Abstract (Swedish)
- På gående fot färdas man hastigt mellan kontinenterna. Venedigbiennalen är en plats där länder kan se världen och samtidigt synas för världen. Sedan 1895 har Biennalen samlat världens främsta konstnärer och arkitekter. Sverige delar en paviljong med Norge och Finland, vilket innebär konstnärliga kompromisser och att Sveriges enbart deltar var tredje biennal.
Examensarbetet föreslår en svensk nationell paviljong i biennalområdet, Giardini. Paviljongen skulle innebära att Sverige, Norge och Finland hade haft separata paviljonger då Finland har en egen nationell paviljong. Den svenska paviljongen tar hänsyn till den unika lokala kontexten och framförallt Sveriges kultur, då den är en plats för världen att uppleva Sverige. Efter analys... (More) - På gående fot färdas man hastigt mellan kontinenterna. Venedigbiennalen är en plats där länder kan se världen och samtidigt synas för världen. Sedan 1895 har Biennalen samlat världens främsta konstnärer och arkitekter. Sverige delar en paviljong med Norge och Finland, vilket innebär konstnärliga kompromisser och att Sveriges enbart deltar var tredje biennal.
Examensarbetet föreslår en svensk nationell paviljong i biennalområdet, Giardini. Paviljongen skulle innebära att Sverige, Norge och Finland hade haft separata paviljonger då Finland har en egen nationell paviljong. Den svenska paviljongen tar hänsyn till den unika lokala kontexten och framförallt Sveriges kultur, då den är en plats för världen att uppleva Sverige. Efter analys bedöms det svenska vemodet vara mest karakteristiskt för den svenska kreativiteten.
En ny metod utvecklas för att översätta konst till arkitektur. Begreppet “dramaturgisk sekvensering” myntas och blir ett sätt att tolka musik, lyrik, film och teater och omvandla det till arkitektur och rumsliga upplevelser. Begreppet knyter an till den dramaturgiska kurvan, Gaston Bachelards teori om “den poetiska bilden” och Gordon Cullens sekvenser. Tranströmers dikt “Allegro” tolkas genom dramaturgisk sekvensering som grund för förslaget till den svenska nationella paviljongen. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/9133434
- author
- Lundin, André LU
- supervisor
-
- Nina Aronsen LU
- organization
- alternative title
- Pavilion of Melancholia
- course
- AAHM01 20231
- year
- 2023
- type
- H2 - Master's Degree (Two Years)
- subject
- keywords
- Venedigpaviljongen, Venedig, Konstbiennalen, Arkitekturbiennalen, Svenkhet, Paviljong, Svensk, Gaston Bachelard, World cultural map, arkitektur, konst, poesi, poetisk arkitektur, teori, dramaturgisk sekvensering, poetisk sekvensering, sekvenser, vemod, vemodets paviljong, svenskt vemod
- language
- Swedish
- id
- 9133434
- date added to LUP
- 2023-08-09 13:35:46
- date last changed
- 2023-08-09 13:35:46
@misc{9133434, abstract = {{Traveling by foot, one swiftly moves between continents. The Venice Biennale is a place where countries can see the world and, at the same time, be seen by the world. Since 1895, the Biennale has brought together the world’s leading artists and architects. Sweden shares a pavilion with Norway and Finland, which means artistic compromises and Sweden’s participation only every third Biennale. The thesis proposes a Swedish national pavilion in the Biennale area, Giardini. The pavilion would mean that Sweden, Norway, and Finland had separate pavilions, as Finland already has its own national pavilion. The Swedish pavilion takes into account the unique local context and, above all, Sweden’s culture, as it is a place for the world to experience Sweden. After analysis, Swedish melancholy is deemed the most characteristic of Swedish creativity. A new method is developed to translate art into architecture. The concept of “dramaturgical sequencing” is coined as a way to interpret music, poetry, film, and theater and transform them into architecture and spatial experiences. The concept is connected to the dramatic curve, Gaston Bachelard’s theory of “the poetic image,” and Gordon Cullen’s sequences. Tranströmer’s poem “Allegro” is interpreted through dramaturgical sequencing as the foundation for the proposal of the Swedish national pavilion.}}, author = {{Lundin, André}}, language = {{swe}}, note = {{Student Paper}}, title = {{Vemodets paviljong - Förslag till Sveriges nationella paviljong för Venedigbiennalen genom dramaturgisk sekvensering}}, year = {{2023}}, }