Matematikundervisning med interfolierat lärande
(2022) In Master's Theses in Mathematical Sciences ÄMAM02 20221Mathematics (Faculty of Sciences)
- Abstract (Swedish)
- I detta arbete undersöks hur interfolierat lärande i matematikundervisningen påverkar
elevernas prestationer inom ämnet och hur eleverna upplever undervisning i praktiken.
Interfolierat lärande innebär att eleverna undervisas genom att metoder och områden blandas istället för det traditionella där områden oftast behandlas enskilt. I matematiken kan detta innebära att uppgifter från olika områden blandades under en lektion. För att undersöka metodens effektivitet gjordes en fältstudie på en gymnasieskola och elevernas provresultat jämfördes med en kontrollgrupp. Eleverna svarade även på enkäter om hur de upplevt undervisningen. Resultatet av undersökningen är att ingen signifikant skillnad fanns mellan provresultatet för klassen som fick... (More) - I detta arbete undersöks hur interfolierat lärande i matematikundervisningen påverkar
elevernas prestationer inom ämnet och hur eleverna upplever undervisning i praktiken.
Interfolierat lärande innebär att eleverna undervisas genom att metoder och områden blandas istället för det traditionella där områden oftast behandlas enskilt. I matematiken kan detta innebära att uppgifter från olika områden blandades under en lektion. För att undersöka metodens effektivitet gjordes en fältstudie på en gymnasieskola och elevernas provresultat jämfördes med en kontrollgrupp. Eleverna svarade även på enkäter om hur de upplevt undervisningen. Resultatet av undersökningen är att ingen signifikant skillnad fanns mellan provresultatet för klassen som fick interfolierat lärande och klassen som inte fick det. Enkäterna visade att eleverna upplevde lektionerna som något svårare med interfolierat lärande, men de föredrog ändå interfolierat lärande över den vanliga undervisningen. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/9151616
- author
- Nilsson, Sara LU
- supervisor
- organization
- course
- ÄMAM02 20221
- year
- 2022
- type
- H2 - Master's Degree (Two Years)
- subject
- publication/series
- Master's Theses in Mathematical Sciences
- report number
- LUNFMD-3004-2022
- ISSN
- 1404-6342
- other publication id
- 2022:E79
- language
- Swedish
- id
- 9151616
- date added to LUP
- 2024-07-04 14:41:39
- date last changed
- 2024-07-04 14:41:39
@misc{9151616, abstract = {{I detta arbete undersöks hur interfolierat lärande i matematikundervisningen påverkar elevernas prestationer inom ämnet och hur eleverna upplever undervisning i praktiken. Interfolierat lärande innebär att eleverna undervisas genom att metoder och områden blandas istället för det traditionella där områden oftast behandlas enskilt. I matematiken kan detta innebära att uppgifter från olika områden blandades under en lektion. För att undersöka metodens effektivitet gjordes en fältstudie på en gymnasieskola och elevernas provresultat jämfördes med en kontrollgrupp. Eleverna svarade även på enkäter om hur de upplevt undervisningen. Resultatet av undersökningen är att ingen signifikant skillnad fanns mellan provresultatet för klassen som fick interfolierat lärande och klassen som inte fick det. Enkäterna visade att eleverna upplevde lektionerna som något svårare med interfolierat lärande, men de föredrog ändå interfolierat lärande över den vanliga undervisningen.}}, author = {{Nilsson, Sara}}, issn = {{1404-6342}}, language = {{swe}}, note = {{Student Paper}}, series = {{Master's Theses in Mathematical Sciences}}, title = {{Matematikundervisning med interfolierat lärande}}, year = {{2022}}, }