Skip to main content

LUP Student Papers

LUND UNIVERSITY LIBRARIES

Strategisk kommunikation i uppförsbacke

Olsson, Ellen LU and Persson, Moa (2024) SKDK11 20241
Department of Strategic Communication
Abstract
This qualitative research study investigates how and why humor is used in brand communication through a small content analysis and two focus group interviews. The focus group interviews include both Generation Z, who have grown up with social media, and Generation X, who do not have the same experience with social media usage. The study uses the low-cost airline Ryanair as its focal point and analyzes their brand communication on Instagram and TikTok.

Ryanair is an airline facing challenges as they often receive criticism and have many shortcomings and customer complaints. The use of humor in their brand communication shows that consumers' perception of the airline becomes more positive. Using humorous memes on social media creates a... (More)
This qualitative research study investigates how and why humor is used in brand communication through a small content analysis and two focus group interviews. The focus group interviews include both Generation Z, who have grown up with social media, and Generation X, who do not have the same experience with social media usage. The study uses the low-cost airline Ryanair as its focal point and analyzes their brand communication on Instagram and TikTok.

Ryanair is an airline facing challenges as they often receive criticism and have many shortcomings and customer complaints. The use of humor in their brand communication shows that consumers' perception of the airline becomes more positive. Using humorous memes on social media creates a participatory culture where consumers engage with familiar elements and develop a stronger relationship with the brand. By utilizing humor in their brand communication on social media, they enhance their brand image and consumer brand perception. (Less)
Abstract (Swedish)
Denna kvalitativa forskningsstudie undersöker hur och varför humor används i varumärkeskommunikation genom en mindre innehållsanalys och två fokusgruppintervjuer. Fokusgruppintervjuerna inkluderar både generation Z, som har växt upp med sociala medier, samt generation X, som inte har samma erfarenhet av användning av sociala medier. I studien avser man lågprisbolaget Ryanair som undersökningens utgångspunkt och man analyserar deras varumärkeskommunikation på Instagram och TikTok.

Ryanair är ett flygbolag som arbetar i uppförsbacke då de ofta får kritik och har många brister och kundklagomål efter sig. Med hjälp av användning av humor i varumärkeskommunikationen framkommer det att konsumenternas syn på flygbolaget lättas upp och man får... (More)
Denna kvalitativa forskningsstudie undersöker hur och varför humor används i varumärkeskommunikation genom en mindre innehållsanalys och två fokusgruppintervjuer. Fokusgruppintervjuerna inkluderar både generation Z, som har växt upp med sociala medier, samt generation X, som inte har samma erfarenhet av användning av sociala medier. I studien avser man lågprisbolaget Ryanair som undersökningens utgångspunkt och man analyserar deras varumärkeskommunikation på Instagram och TikTok.

Ryanair är ett flygbolag som arbetar i uppförsbacke då de ofta får kritik och har många brister och kundklagomål efter sig. Med hjälp av användning av humor i varumärkeskommunikationen framkommer det att konsumenternas syn på flygbolaget lättas upp och man får en mer positiv inställning till företaget. Att använda humoristiska memes på sociala medier skapar en deltagarkultur där konsumenterna tar del av igenkännighetsfaktorer och får en starkare relation till varumärket. Genom att använda sig av humor som varumärkeskommunikation på sina sociala medier stärker de sitt varumärkes image samt varumärkesuppfattningen hos konsumenterna. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
author
Olsson, Ellen LU and Persson, Moa
supervisor
organization
course
SKDK11 20241
year
type
M2 - Bachelor Degree
subject
keywords
Strategic communication, brand communication, humor, social media, Ryanair, brand resonance, consumer attitude.
language
Swedish
id
9155965
date added to LUP
2024-08-27 10:30:35
date last changed
2024-08-27 10:30:35
@misc{9155965,
  abstract     = {{This qualitative research study investigates how and why humor is used in brand communication through a small content analysis and two focus group interviews. The focus group interviews include both Generation Z, who have grown up with social media, and Generation X, who do not have the same experience with social media usage. The study uses the low-cost airline Ryanair as its focal point and analyzes their brand communication on Instagram and TikTok.

Ryanair is an airline facing challenges as they often receive criticism and have many shortcomings and customer complaints. The use of humor in their brand communication shows that consumers' perception of the airline becomes more positive. Using humorous memes on social media creates a participatory culture where consumers engage with familiar elements and develop a stronger relationship with the brand. By utilizing humor in their brand communication on social media, they enhance their brand image and consumer brand perception.}},
  author       = {{Olsson, Ellen and Persson, Moa}},
  language     = {{swe}},
  note         = {{Student Paper}},
  title        = {{Strategisk kommunikation i uppförsbacke}},
  year         = {{2024}},
}