Att arbeta med hjärtat
(2024) PEDM24 20241Education
- Abstract (Swedish)
- Studien har haft som avsikt att synliggöra betydelsen av relationer och dess påverkan för lärande, kontinuitet och kompetens inom vården. Syftet med studien blev att undersöka och synliggöra den betydande rollen mellanmänskliga relationer har inom hemtjänsten. För att kunna göra det valdes en kvalitativ metod i form av semistrukturerade intervjuer med undersköterskor. Resultatet från den insamlade datan har sedan behandlats ur ett HR-perspektiv utifrån forskarens delade roll som HR-konsult och HR-student. Studien har haft fokus på undersköterskans yrkesstatus och lärande i arbetslivet via mentorskap. Med hjälp av Svenssons och Ulfsdotter- Erikssons (2009) teori om yrkesstatus har studien kunnat identifiera hur intervjupersonerna och andra... (More)
- Studien har haft som avsikt att synliggöra betydelsen av relationer och dess påverkan för lärande, kontinuitet och kompetens inom vården. Syftet med studien blev att undersöka och synliggöra den betydande rollen mellanmänskliga relationer har inom hemtjänsten. För att kunna göra det valdes en kvalitativ metod i form av semistrukturerade intervjuer med undersköterskor. Resultatet från den insamlade datan har sedan behandlats ur ett HR-perspektiv utifrån forskarens delade roll som HR-konsult och HR-student. Studien har haft fokus på undersköterskans yrkesstatus och lärande i arbetslivet via mentorskap. Med hjälp av Svenssons och Ulfsdotter- Erikssons (2009) teori om yrkesstatus har studien kunnat identifiera hur intervjupersonerna och andra yrkesgrupper ser på yrket som undersköterska. Ellström (1992) har använts för att definiera innebörden av formellt och reell kompetens och lärande i arbetslivet. Vidare har även Dreyfus och Dreyfus (2004) använts för att förklara hur lärande sker i arbetslivet och vikten av både relationer, mentorskap och etisk kompetens inom vårdyrket. I resultatet och diskussionen framgick det tydligt hur allt inom vården grundar sig i relationer, vilket genomsyrar alla aspekter av yrket som undersköterska. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/9159267
- author
- Andell, Jennifer LU
- supervisor
- organization
- alternative title
- En kvalitativ studie om undersköterskors upplevelser av kompetens, mentorskap och vikten av relationer inom den kommunala hemtjänsten
- course
- PEDM24 20241
- year
- 2024
- type
- H2 - Master's Degree (Two Years)
- subject
- keywords
- relationer, utbildning, undersköterskekompetens, status, mentorskap, arbetsgemenskap och reflektion.
- language
- Swedish
- id
- 9159267
- date added to LUP
- 2024-06-11 15:59:11
- date last changed
- 2024-06-11 15:59:11
@misc{9159267, abstract = {{Studien har haft som avsikt att synliggöra betydelsen av relationer och dess påverkan för lärande, kontinuitet och kompetens inom vården. Syftet med studien blev att undersöka och synliggöra den betydande rollen mellanmänskliga relationer har inom hemtjänsten. För att kunna göra det valdes en kvalitativ metod i form av semistrukturerade intervjuer med undersköterskor. Resultatet från den insamlade datan har sedan behandlats ur ett HR-perspektiv utifrån forskarens delade roll som HR-konsult och HR-student. Studien har haft fokus på undersköterskans yrkesstatus och lärande i arbetslivet via mentorskap. Med hjälp av Svenssons och Ulfsdotter- Erikssons (2009) teori om yrkesstatus har studien kunnat identifiera hur intervjupersonerna och andra yrkesgrupper ser på yrket som undersköterska. Ellström (1992) har använts för att definiera innebörden av formellt och reell kompetens och lärande i arbetslivet. Vidare har även Dreyfus och Dreyfus (2004) använts för att förklara hur lärande sker i arbetslivet och vikten av både relationer, mentorskap och etisk kompetens inom vårdyrket. I resultatet och diskussionen framgick det tydligt hur allt inom vården grundar sig i relationer, vilket genomsyrar alla aspekter av yrket som undersköterska.}}, author = {{Andell, Jennifer}}, language = {{swe}}, note = {{Student Paper}}, title = {{Att arbeta med hjärtat}}, year = {{2024}}, }