Hållbarhetsarbete i praktiken: En studie om svenska kommuners hållbarhetsarbete gällande persontransporter
(2024) SEMK65 20241Department of Service Studies
- Abstract (Swedish)
- Problemdiskussion: Denna uppsats undersöker hur svenska kommuner arbetar med och
implementerar hållbarhetsstrategier för persontransporter. Trots att många kommuner uttrycker
sitt engagemang för hållbarhet på sina webbplatser, är det få som vidtar konkreta åtgärder för att
främja hållbara transporter. Studien analyserar kommunernas styrdokument och intervjuar
kommuntjänstepersoner för att förstå hur hållbara transportlösningar genomförs i praktiken och
även om de påverkar människors vilja att besöka kommunerna.
Syfte: Syftet med denna uppsats är att undersöka hur svenska kommuner arbetar med att
implementera hållbarhetsstrategier för persontransporter.
Frågeställningar:
(1). Hur uttrycker sig svenska kommuner via deras... (More) - Problemdiskussion: Denna uppsats undersöker hur svenska kommuner arbetar med och
implementerar hållbarhetsstrategier för persontransporter. Trots att många kommuner uttrycker
sitt engagemang för hållbarhet på sina webbplatser, är det få som vidtar konkreta åtgärder för att
främja hållbara transporter. Studien analyserar kommunernas styrdokument och intervjuar
kommuntjänstepersoner för att förstå hur hållbara transportlösningar genomförs i praktiken och
även om de påverkar människors vilja att besöka kommunerna.
Syfte: Syftet med denna uppsats är att undersöka hur svenska kommuner arbetar med att
implementera hållbarhetsstrategier för persontransporter.
Frågeställningar:
(1). Hur uttrycker sig svenska kommuner via deras webbplatser samt styrdokument när det
kommer till hållbara persontransporter? (2). Hur arbetar svenska kommuner med hållbara
persontransporter? (3). Vilken inverkan har svenska kommuners arbete med hållbara
persontransporter på människors benägenhet att besöka dem?
Metod: En kombination av kvantitativa och kvalitativa metoder har använts i denna uppsats.
Dokumentanalyser har genomförts för att granska samtliga svenska kommuners webbplatser och
styrdokument. Därefter har semistrukturerade intervjuer med kommuntjänstepersoner i utvalda
kommuner genomförts för att få en djupare förståelse av hur hållbara persontransporter
implementeras i praktiken.
Teori: Aktörsperspektivet, Struktureringsteorin, Nudging, Greenwashing.
Slutsatser: Det finns en stor skillnad mellan svenska kommuners kommunikativa engagemang
för hållbarhet och de faktiska åtgärder som vidtas. Endast ett fåtal kommuner har konkreta
åtgärder för att främja hållbara persontransporter. Kommunerna upplever ofta resursbrist och
begränsningar som hindrar deras hållbarhetsarbete. Många kommuntjänstepersoner anser att
invånarnas och besökarnas beteendeförändring är nödvändig för att uppnå hållbarhetsmålen.
Trots dessa utmaningar visar vissa kommuner framgångsrika exempel på hållbara initiativ. Det
finns en risk för greenwashing, där kommuner framställer sig som hållbara utan verkligt belägg,
vilket kan undergräva förtroendet för deras hållbarhetsarbete. Sammanfattningsvis behövs mer
konsekvent och konkret arbete för att säkerställa att hållbarhetsmålen uppnås. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/9159821
- author
- Pistora, Theo LU and Hallgren, Emma LU
- supervisor
- organization
- course
- SEMK65 20241
- year
- 2024
- type
- M2 - Bachelor Degree
- subject
- keywords
- Kommunarbete, Hållbarhet, Persontransporter, Besöksnäring, Aktör, Nudging, Greenwashing, Kollektivtrafik
- language
- Swedish
- id
- 9159821
- date added to LUP
- 2024-06-10 13:33:13
- date last changed
- 2024-06-10 13:33:13
@misc{9159821, abstract = {{Problemdiskussion: Denna uppsats undersöker hur svenska kommuner arbetar med och implementerar hållbarhetsstrategier för persontransporter. Trots att många kommuner uttrycker sitt engagemang för hållbarhet på sina webbplatser, är det få som vidtar konkreta åtgärder för att främja hållbara transporter. Studien analyserar kommunernas styrdokument och intervjuar kommuntjänstepersoner för att förstå hur hållbara transportlösningar genomförs i praktiken och även om de påverkar människors vilja att besöka kommunerna. Syfte: Syftet med denna uppsats är att undersöka hur svenska kommuner arbetar med att implementera hållbarhetsstrategier för persontransporter. Frågeställningar: (1). Hur uttrycker sig svenska kommuner via deras webbplatser samt styrdokument när det kommer till hållbara persontransporter? (2). Hur arbetar svenska kommuner med hållbara persontransporter? (3). Vilken inverkan har svenska kommuners arbete med hållbara persontransporter på människors benägenhet att besöka dem? Metod: En kombination av kvantitativa och kvalitativa metoder har använts i denna uppsats. Dokumentanalyser har genomförts för att granska samtliga svenska kommuners webbplatser och styrdokument. Därefter har semistrukturerade intervjuer med kommuntjänstepersoner i utvalda kommuner genomförts för att få en djupare förståelse av hur hållbara persontransporter implementeras i praktiken. Teori: Aktörsperspektivet, Struktureringsteorin, Nudging, Greenwashing. Slutsatser: Det finns en stor skillnad mellan svenska kommuners kommunikativa engagemang för hållbarhet och de faktiska åtgärder som vidtas. Endast ett fåtal kommuner har konkreta åtgärder för att främja hållbara persontransporter. Kommunerna upplever ofta resursbrist och begränsningar som hindrar deras hållbarhetsarbete. Många kommuntjänstepersoner anser att invånarnas och besökarnas beteendeförändring är nödvändig för att uppnå hållbarhetsmålen. Trots dessa utmaningar visar vissa kommuner framgångsrika exempel på hållbara initiativ. Det finns en risk för greenwashing, där kommuner framställer sig som hållbara utan verkligt belägg, vilket kan undergräva förtroendet för deras hållbarhetsarbete. Sammanfattningsvis behövs mer konsekvent och konkret arbete för att säkerställa att hållbarhetsmålen uppnås.}}, author = {{Pistora, Theo and Hallgren, Emma}}, language = {{swe}}, note = {{Student Paper}}, title = {{Hållbarhetsarbete i praktiken: En studie om svenska kommuners hållbarhetsarbete gällande persontransporter}}, year = {{2024}}, }