Från influencer till modeföretag: Vilka faktorer påverkar prispremier? En analys av varumärkesvärde och konsumentbeteende
(2024) FEKH29 20241Department of Business Administration
- Abstract (Swedish)
- Forskningsfråga: Vilka faktorer bidrar till att influencerskapade företag inom den svenska modebranschen kan ta ut en prispremie?
Syfte: Analysera vilka faktorer som påverkar influencerstartade företags prispremier och varumärkesstyrka, samt bidra med vägledning och verktyg till företag som är aktiva digitalt.
Metod: Studien är en fallstudie som antar en deduktiv ansats med en kvalitativ metod. Studien bygger på empiri från en enklare enkätundersökning, sju semistrukturerade djupintervjuer samt nätnografi.
Teoretiska perspektiv: De teoretiska ramverk som används är Customer Based Brand Equity-modellen samt Social identitets- och kategoriseringsteorin, vilka knyts samman med konceptet om prispremier.
Resultat: Studiens resultat... (More) - Forskningsfråga: Vilka faktorer bidrar till att influencerskapade företag inom den svenska modebranschen kan ta ut en prispremie?
Syfte: Analysera vilka faktorer som påverkar influencerstartade företags prispremier och varumärkesstyrka, samt bidra med vägledning och verktyg till företag som är aktiva digitalt.
Metod: Studien är en fallstudie som antar en deduktiv ansats med en kvalitativ metod. Studien bygger på empiri från en enklare enkätundersökning, sju semistrukturerade djupintervjuer samt nätnografi.
Teoretiska perspektiv: De teoretiska ramverk som används är Customer Based Brand Equity-modellen samt Social identitets- och kategoriseringsteorin, vilka knyts samman med konceptet om prispremier.
Resultat: Studiens resultat visar att relationen mellan influencern och kunderna samt kundernas upplevda identitet är kritiska faktorer för att företag som är skapade av influencers ska kunna ta ut en prispremie.
Slutsats: De tre faktorer som spelar störst roll för prispremier är följares upplevda relation till influencern, organisk marknadsföring samt samhällets och varumärkets följsamhet av trender. (Less) - Abstract
- Research question: What factors contribute to influencer-created companies in the Swedish fashion industry being able to charge a price premium?
Purpose: Analyze the factors that influence the price premiums and brand equity of influencer-started companies, as well as provide guidance and tools for companies that are active digitally.
Methodology: The study is a case study adopting a deductive approach with a qualitative research method. It is based on empirical data from a survey, seven semi-structured in-depth interviews and netnography.
Theoretical perspectives: The theoretical frameworks used are the Customer Based Brand Equity model and Social Identity theory and Self-categorization theory, which are applied and linked to the... (More) - Research question: What factors contribute to influencer-created companies in the Swedish fashion industry being able to charge a price premium?
Purpose: Analyze the factors that influence the price premiums and brand equity of influencer-started companies, as well as provide guidance and tools for companies that are active digitally.
Methodology: The study is a case study adopting a deductive approach with a qualitative research method. It is based on empirical data from a survey, seven semi-structured in-depth interviews and netnography.
Theoretical perspectives: The theoretical frameworks used are the Customer Based Brand Equity model and Social Identity theory and Self-categorization theory, which are applied and linked to the concept of price premiums.
Result: The empirical data indicates that the relationship between influencers and their followers, as well as their social identity, plays a critical role in influencer-created companies' opportunity to take out a higher price.
Conclusions: The three factors that play the biggest part in creating price premiums are customers' perceived relationship with the influencer, organic marketing and trend following. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/9163338
- author
- Enhager, Amadeus LU ; Andersson, Elvira LU and Löfvander, Linda LU
- supervisor
- organization
- course
- FEKH29 20241
- year
- 2024
- type
- M2 - Bachelor Degree
- subject
- keywords
- Prispremium, Varumärkesstyrka, Influencer, Mode, Konsumentbeteende
- language
- Swedish
- id
- 9163338
- date added to LUP
- 2024-06-28 11:32:02
- date last changed
- 2024-06-28 11:32:02
@misc{9163338, abstract = {{Research question: What factors contribute to influencer-created companies in the Swedish fashion industry being able to charge a price premium? Purpose: Analyze the factors that influence the price premiums and brand equity of influencer-started companies, as well as provide guidance and tools for companies that are active digitally. Methodology: The study is a case study adopting a deductive approach with a qualitative research method. It is based on empirical data from a survey, seven semi-structured in-depth interviews and netnography. Theoretical perspectives: The theoretical frameworks used are the Customer Based Brand Equity model and Social Identity theory and Self-categorization theory, which are applied and linked to the concept of price premiums. Result: The empirical data indicates that the relationship between influencers and their followers, as well as their social identity, plays a critical role in influencer-created companies' opportunity to take out a higher price. Conclusions: The three factors that play the biggest part in creating price premiums are customers' perceived relationship with the influencer, organic marketing and trend following.}}, author = {{Enhager, Amadeus and Andersson, Elvira and Löfvander, Linda}}, language = {{swe}}, note = {{Student Paper}}, title = {{Från influencer till modeföretag: Vilka faktorer påverkar prispremier? En analys av varumärkesvärde och konsumentbeteende}}, year = {{2024}}, }