Snabb och Snäll - En teoriutvecklande studie om marketing agility
(2024) FEKH29 20241Department of Business Administration
- Abstract (Swedish)
- Examensarbetets titel: Snabb och snäll - En teoriutvecklande studie om marketing agility
inom välgörenhetsorganisationer
Seminariedatum: 2024-05-31
Ämne/kurs:FEKH29, Examensarbete i marknadsföring på kandidatnivå, 15 högskolepoäng
Författare: Marcus Danckler, David Ingvarsson, Johanna Nimvik Stern
Handledare: Patrik Stoopendahl
Fem nyckelord: Marketing agility, välgörenhetsorganisationer, marknadsföring,
teoriutveckling, fallstudie
Forskningsfråga: Hur kan en teori om marketing agility anpassad för
välgörenhetsorganisationer se ut?
Syfte: Syftet med denna studie är att, genom undersökning och analys av flera
välgörenhetsorganisationer, framställa ett teoretiskt ramverk för Marketing Agility som kan
användas som... (More) - Examensarbetets titel: Snabb och snäll - En teoriutvecklande studie om marketing agility
inom välgörenhetsorganisationer
Seminariedatum: 2024-05-31
Ämne/kurs:FEKH29, Examensarbete i marknadsföring på kandidatnivå, 15 högskolepoäng
Författare: Marcus Danckler, David Ingvarsson, Johanna Nimvik Stern
Handledare: Patrik Stoopendahl
Fem nyckelord: Marketing agility, välgörenhetsorganisationer, marknadsföring,
teoriutveckling, fallstudie
Forskningsfråga: Hur kan en teori om marketing agility anpassad för
välgörenhetsorganisationer se ut?
Syfte: Syftet med denna studie är att, genom undersökning och analys av flera
välgörenhetsorganisationer, framställa ett teoretiskt ramverk för Marketing Agility som kan
användas som modell för agil marknadsföring hos välgörenhetsorganisationer.
Metod: Studien är genomförd med en kvalitativt teoriutvecklande metod. Genom hela
uppsatsen har vi följt Eisenhardts (1989) metod för en teoriutvecklande studie. Empirin
samlades in genom semistrukturerade intervjuer och berör välgörenhetsorganisationernas
organisation, förutsättningar, och marknadsföring.
Teoretiska perspektiv: I denna studie har vi jämfört vår framtagna modell av MA anpassad
för välgörenhetsorganisationer med två existerande modeller av MA, presenterade av
Kalaignanam et al. (2021) och Eckstein et al. (2023). Modellerna innehåller ett antal olika
byggstenar som företag bör anpassa sig till för att vara agila i sin marknadsföring.
Resultat: Det empiriska resultatet presenteras genom en tematisering med fem centrala teman
som har identifierats och utforskats. Dessa avser Budget & resurser, Interna processer &
krishantering, Kampanjer & målsättning, Relationer med företag & andra
välgörenhetsorganisationer och Omvärldsfaktorer. Genom att utforska dessa områden får vi en
djupare insikt i de specifika utmaningar och möjligheter som välgörenhetsorganisationer står
inför gällande MA.
Slutsats: Studiens teori är ett bidrag till forskningen inom MA och bidrar med en helt ny teori
om en modell för MA inom välgörenhetsorganisationer. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/9164145
- author
- Ingvarsson, David LU ; Nimvik Stern, Johanna LU and Danckler, Marcus LU
- supervisor
- organization
- course
- FEKH29 20241
- year
- 2024
- type
- M2 - Bachelor Degree
- subject
- keywords
- "Marketing agility", välgörenhetsorganisationer, marknadsföring, teoriutveckling, fallstudie
- language
- Swedish
- id
- 9164145
- date added to LUP
- 2024-06-28 11:32:45
- date last changed
- 2024-06-28 11:32:45
@misc{9164145, abstract = {{Examensarbetets titel: Snabb och snäll - En teoriutvecklande studie om marketing agility inom välgörenhetsorganisationer Seminariedatum: 2024-05-31 Ämne/kurs:FEKH29, Examensarbete i marknadsföring på kandidatnivå, 15 högskolepoäng Författare: Marcus Danckler, David Ingvarsson, Johanna Nimvik Stern Handledare: Patrik Stoopendahl Fem nyckelord: Marketing agility, välgörenhetsorganisationer, marknadsföring, teoriutveckling, fallstudie Forskningsfråga: Hur kan en teori om marketing agility anpassad för välgörenhetsorganisationer se ut? Syfte: Syftet med denna studie är att, genom undersökning och analys av flera välgörenhetsorganisationer, framställa ett teoretiskt ramverk för Marketing Agility som kan användas som modell för agil marknadsföring hos välgörenhetsorganisationer. Metod: Studien är genomförd med en kvalitativt teoriutvecklande metod. Genom hela uppsatsen har vi följt Eisenhardts (1989) metod för en teoriutvecklande studie. Empirin samlades in genom semistrukturerade intervjuer och berör välgörenhetsorganisationernas organisation, förutsättningar, och marknadsföring. Teoretiska perspektiv: I denna studie har vi jämfört vår framtagna modell av MA anpassad för välgörenhetsorganisationer med två existerande modeller av MA, presenterade av Kalaignanam et al. (2021) och Eckstein et al. (2023). Modellerna innehåller ett antal olika byggstenar som företag bör anpassa sig till för att vara agila i sin marknadsföring. Resultat: Det empiriska resultatet presenteras genom en tematisering med fem centrala teman som har identifierats och utforskats. Dessa avser Budget & resurser, Interna processer & krishantering, Kampanjer & målsättning, Relationer med företag & andra välgörenhetsorganisationer och Omvärldsfaktorer. Genom att utforska dessa områden får vi en djupare insikt i de specifika utmaningar och möjligheter som välgörenhetsorganisationer står inför gällande MA. Slutsats: Studiens teori är ett bidrag till forskningen inom MA och bidrar med en helt ny teori om en modell för MA inom välgörenhetsorganisationer.}}, author = {{Ingvarsson, David and Nimvik Stern, Johanna and Danckler, Marcus}}, language = {{swe}}, note = {{Student Paper}}, title = {{Snabb och Snäll - En teoriutvecklande studie om marketing agility}}, year = {{2024}}, }