Skip to main content

LUP Student Papers

LUND UNIVERSITY LIBRARIES

Global Service Level Targets and Stock Requirements in the Distribution System of a Manufacturer of Industrial Goods

Lundholm, Hugo LU and Holmqvist, Nils LU (2024) MIOM05 20241
Department of Mechanical Engineering Sciences
Production Management
Abstract
Title: Global service level targets and stock requirements in the distribution system of a manufacturer of industrial goods

Authors: Nils Holmqvist & Hugo Lundholm

Supervisors: Johan Marklund, LTH | Lisa Thorsell, Volvo Penta

Background: Volvo Penta is facing challenges in inventory management of marine engines in remote markets. Currently, a Make-To-Stock (MTS) strategy is used for specific engines to serve customers within the required lead times. These engines are referred to as Authorised Stock Engines (ASE). However, inventory levels are not balanced and are set by old practices that are not aligned with theory, leading to high holding costs and unsatisfied customers.

Purpose: Establish customer lead time and service... (More)
Title: Global service level targets and stock requirements in the distribution system of a manufacturer of industrial goods

Authors: Nils Holmqvist & Hugo Lundholm

Supervisors: Johan Marklund, LTH | Lisa Thorsell, Volvo Penta

Background: Volvo Penta is facing challenges in inventory management of marine engines in remote markets. Currently, a Make-To-Stock (MTS) strategy is used for specific engines to serve customers within the required lead times. These engines are referred to as Authorised Stock Engines (ASE). However, inventory levels are not balanced and are set by old practices that are not aligned with theory, leading to high holding costs and unsatisfied customers.

Purpose: Establish customer lead time and service level requirements for different types of engines in selected markets, suggest which engines to select as ASEs, and provide a method for determining Service Level Targets (SLT).

Research questions:
I. How should Volvo Penta define its service level, and how does it compare with theoretical perspectives?
II. What are the required service levels and acceptable lead times for Marine customers for different engines?
III. Which engines should the stock consist of?
IV. How much safety stock is required, and what will the inventory holding cost be to close the gap between the desired and actual service levels?

Methodology: The methodology follows an Operations Research framework and approaches the problem from different angles by using a triangulation approach, which includes four methods: interviews to establish market requirements, inventory segmentation, service level performance, and an analytical model for comparing trade-offs between SLTs and the Cost of Tied-up Capital (CTC).

Conclusions: Volvo Penta should implement fill rate as a service level definition and include a time-based approach based on the customer’s acceptable waiting time. The ASE list should be updated annually using the ABC-XYZ-VED model in collaboration with sales representatives. SLTs should be updated simultaneously by surveying customer lead time requirements and including these in the analysis, monitoring service level performance, and making trade-offs between SLTs and the CTC.

Keywords: Service level target, inventory control, inventory segmentation, supply chain management, distribution system. (Less)
Popular Abstract (Swedish)
Globala servicenivåmål och lagerkrav i distributionssystemet hos en tillverkare av industrigods

Hur kan ett industriföretag se till att deras produkter finns tillgängliga när och där kunderna behöver dem? Tänk att en båttillverkare i Australien behöver en specifik båtmotor och de vill inte vänta i månader på att motorn ska levereras från Sverige. Det är då lageroptimering kommer in i bilden. Genom att ha rätt motorer i lager på rätt plats kan Volvo Penta säkerställa att deras kunder får sina produkter i tid vilket bidrar till nöjda kunder och ökad försäljning.

Volvo Penta är en världsledande leverantör av marin- och industrimotorer. De står inför utmaningar när det gäller att hantera sitt lager globalt. De producerar motorer på... (More)
Globala servicenivåmål och lagerkrav i distributionssystemet hos en tillverkare av industrigods

Hur kan ett industriföretag se till att deras produkter finns tillgängliga när och där kunderna behöver dem? Tänk att en båttillverkare i Australien behöver en specifik båtmotor och de vill inte vänta i månader på att motorn ska levereras från Sverige. Det är då lageroptimering kommer in i bilden. Genom att ha rätt motorer i lager på rätt plats kan Volvo Penta säkerställa att deras kunder får sina produkter i tid vilket bidrar till nöjda kunder och ökad försäljning.

Volvo Penta är en världsledande leverantör av marin- och industrimotorer. De står inför utmaningar när det gäller att hantera sitt lager globalt. De producerar motorer på beställning, men för att möta efterfrågan snabbare på marknader som är långt ifrån produktionen, såsom Australien, Brasilien och vissa delar av Europa, lagras vissa motorer. Dessa motorer kallas "auktoriserade lagermotorer" (ASE).

Utmaningen ligger i att hitta rätt balans i lagernivåerna. För många enheter i lager innebär höga kostnader medan för lite lager kan leda till missnöjda kunder och förlorade affärer. Traditionellt har Volvo Penta använt enklare metoder för att bestämma vilka motorer som ska lagras och hur många. Dessa metoder är inte alltid i linje med modern teori och kan leda till ineffektivitet.

Syftet med detta projekt var att undersöka hur Volvo Penta kan optimera sina lagernivåer för att möta kundernas krav på leveranstid och service. Studien fokuserade på tre specifika marknader: Oceanien (främst Australien och Nya Zeeland), Brasilien och Vara GAS (bensinmotorer som säljs i Europa och produceras i USA).

En slutsats var att Volvo Penta bör använda en specifik definition av servicenivå som kallas "fill rate". Fill rate mäter andelen av kundernas efterfrågan som kan mötas direkt från lagret. Genom att använda fill rate kan Volvo Penta bättre mäta tillgängligheten i lager och justera sina servicenivåmål för att förbättra kundnöjdheten.

För att bestämma rätt servicenivåmål för varje motor föreslogs en metod som väger samman kundernas krav på leveranstid med kostnaderna för att hålla motorer i lager. Genom att använda denna modell kan Volvo Penta hitta en balans mellan att tillhandahålla hög service och att minimera kostnaderna.

Det föreslogs också ett tillvägagångssätt för att årligen avgöra vilka motorer som ska lagras och deras lagernivåer. Denna metod tar hänsyn till kunders förväntningar, kostnad, efterfrågan mm.. Genom att regelbundet inventera sitt lager kan Volvo Penta säkerställa att de lagrar de motorerna som efterfrågas.

Detta projekt har gett Volvo Penta insikter om hur de kan förbättra sin lagerhantering. Genom att implementera rekommendationerna från projektet kan Volvo Penta:
Minska kostnaderna för lagerhållning genom att lagra rätt motorer på rätt plats.
Öka kundnöjdheten genom att säkerställa att motorerna finns tillgängliga när kunderna behöver dem.
Förbättra sin konkurrenskraft genom att erbjuda kortare leveranstider och bättre service.

Arbetet har fokuserat på en del av Volvo Pentas distributionsnätverk. Framtida forskning skulle kunna utvidga analysen till att omfatta hela nätverket och undersöka hur olika lagerplatser kan samarbeta för att vidare förbättra lagernivåerna. Dessutom skulle ett framtida arbete kunna undersöka hur Volvo Penta kan använda mer avancerade analytiska metoder för att optimera sina lagernivåer ännu mer effektivt. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
author
Lundholm, Hugo LU and Holmqvist, Nils LU
supervisor
organization
course
MIOM05 20241
year
type
H2 - Master's Degree (Two Years)
subject
keywords
Service level target, inventory control, inventory segmentation, supply chain management, distribution system
other publication id
24/5285
language
English
id
9164779
date added to LUP
2024-06-25 12:10:53
date last changed
2024-06-25 12:10:53
@misc{9164779,
  abstract     = {{Title: Global service level targets and stock requirements in the distribution system of a manufacturer of industrial goods

Authors: Nils Holmqvist & Hugo Lundholm

Supervisors: Johan Marklund, LTH | Lisa Thorsell, Volvo Penta

Background: Volvo Penta is facing challenges in inventory management of marine engines in remote markets. Currently, a Make-To-Stock (MTS) strategy is used for specific engines to serve customers within the required lead times. These engines are referred to as Authorised Stock Engines (ASE). However, inventory levels are not balanced and are set by old practices that are not aligned with theory, leading to high holding costs and unsatisfied customers. 

Purpose: Establish customer lead time and service level requirements for different types of engines in selected markets, suggest which engines to select as ASEs, and provide a method for determining Service Level Targets (SLT). 

Research questions:
I.	How should Volvo Penta define its service level, and how does it compare with theoretical perspectives?
II.	What are the required service levels and acceptable lead times for Marine customers for different engines?
III.	Which engines should the stock consist of?
IV.	How much safety stock is required, and what will the inventory holding cost be to close the gap between the desired and actual service levels?

Methodology: The methodology follows an Operations Research framework and approaches the problem from different angles by using a triangulation approach, which includes four methods: interviews to establish market requirements, inventory segmentation, service level performance, and an analytical model for comparing trade-offs between SLTs and the Cost of Tied-up Capital (CTC).

Conclusions: Volvo Penta should implement fill rate as a service level definition and include a time-based approach based on the customer’s acceptable waiting time. The ASE list should be updated annually using the ABC-XYZ-VED model in collaboration with sales representatives. SLTs should be updated simultaneously by surveying customer lead time requirements and including these in the analysis, monitoring service level performance, and making trade-offs between SLTs and the CTC.

Keywords: Service level target, inventory control, inventory segmentation, supply chain management, distribution system.}},
  author       = {{Lundholm, Hugo and Holmqvist, Nils}},
  language     = {{eng}},
  note         = {{Student Paper}},
  title        = {{Global Service Level Targets and Stock Requirements in the Distribution System of a Manufacturer of Industrial Goods}},
  year         = {{2024}},
}