Skip to main content

LUP Student Papers

LUND UNIVERSITY LIBRARIES

Hellre mellanmjölk och långburk än grädde och champagne: En kvalitativ studie om styrning och kontroll i en franchisebaserad mäklarfirma

Nyström, Erik LU ; Andersson, Majken LU and Brolin, Max LU (2024) FEKH49 20241
Department of Business Administration
Abstract (Swedish)
Examensarbetets titel: Hellre mellanmjölk och långburk än grädde och champagne: En kvalitativ studie om styrning och kontroll i en franchisebaserad mäklarfirma.
Seminariedatum: 30 maj, 2024.
Kurs: FEKH49, Examensarbete i organisation på kandidatnivå, 15 högskolepoäng.
Författare: Majken Andersson, Max Brolin & Erik Nyström.
Handledare: Dan Kärreman.
Fem nyckelord: Franchise, Mäklarbranschen, Styrning, Kontroll, Agentteori.
Forskningsfråga: Hur arbetar franchisegivaren på en mäklarfirma för att styra och kontrollera de aspekter av franchisetagarnas verksamhet som de upplever att franchisekontraktet inte täcker?
Syfte: Syftet med studien är att nyansera och öka förståelsen för styrning och kontroll inom franchise genom att undersöka... (More)
Examensarbetets titel: Hellre mellanmjölk och långburk än grädde och champagne: En kvalitativ studie om styrning och kontroll i en franchisebaserad mäklarfirma.
Seminariedatum: 30 maj, 2024.
Kurs: FEKH49, Examensarbete i organisation på kandidatnivå, 15 högskolepoäng.
Författare: Majken Andersson, Max Brolin & Erik Nyström.
Handledare: Dan Kärreman.
Fem nyckelord: Franchise, Mäklarbranschen, Styrning, Kontroll, Agentteori.
Forskningsfråga: Hur arbetar franchisegivaren på en mäklarfirma för att styra och kontrollera de aspekter av franchisetagarnas verksamhet som de upplever att franchisekontraktet inte täcker?
Syfte: Syftet med studien är att nyansera och öka förståelsen för styrning och kontroll inom franchise genom att undersöka franchisegivarens styrningsförsök utöver franchisekontraktet. Studien ämnar att fylla en del av de gap vi upplever existerar för tillfället inom franchiselitteraturen.
Metod: Vi har genomfört en kvalitativ studie baserad på sju semistrukturerade intervjuer med anställda på en mäklarkedjas huvudkontor som agerar franchisegivare. Studien har en socialkonstruktionistisk utgångspunkt där ett abduktivt arbetssätt tillämpats.
Teoretiska perspektiv: Studien förhåller sig till tidigare litteratur om franchise som affärsmodell, inte minst det agentteoretiska perspektivet på relationen mellan franchisegivare och franchisetagare. Dessutom integrerar studien perspektiv från styrning och kontroll inom organisationer, främst styrningsformer riktade mot organisationsmedlemmarnas tankar, känslor, upplevelser och identitet.
Resultat: I denna del besvaras frågeställningen genom en analys av våra empiriska fynd. Här illustreras hur franchisegivaren betraktar franchisekontraktet som grundläggande för annan styrning, deras strävan efter att skapa en enhetlig och unik organisation samt deras ansträngningar för att identifiera och forma den ideala organisationsmedlemmen.
Slutsats: Franchisegivaren gör flera olika typer av styrningsförsök för att hantera aspekter av verksamheten som de upplever att franchisekontraktet inte täcker, exempelvis genom skapandet av en klan. Resultaten av studien bidrar till en fördjupad förståelse av normativ kontroll inom franchise, en nyansering av det agentteoretiska ramverket samt en utvidgad förståelse av de som potentiellt påverkas av normativ kontroll. (Less)
Popular Abstract
Title: Rather semi-skimmed milk and long cans over cream and champagne: a qualitative study on governance and control in a franchise based real estate agency firm.
Seminar date: 30th of May, 2024.
Course: FEKH49, Degree Project Undergraduate Level, Business Administration, Undergraduate level, 15 ECTS.
Authors: Majken Andersson, Max Brolin & Erik Nyström.
Advisor: Dan Kärreman.
Keywords: Franchise, Real Estate Industry, Control, Governance, Agent Theory.
Research question: How do the franchisor at a real estate agency work to manage and control aspects of the franchisees’ operations that they feel are not covered by the franchise contract?
Purpose: The purpose of the study is to nuance and add understanding of control within... (More)
Title: Rather semi-skimmed milk and long cans over cream and champagne: a qualitative study on governance and control in a franchise based real estate agency firm.
Seminar date: 30th of May, 2024.
Course: FEKH49, Degree Project Undergraduate Level, Business Administration, Undergraduate level, 15 ECTS.
Authors: Majken Andersson, Max Brolin & Erik Nyström.
Advisor: Dan Kärreman.
Keywords: Franchise, Real Estate Industry, Control, Governance, Agent Theory.
Research question: How do the franchisor at a real estate agency work to manage and control aspects of the franchisees’ operations that they feel are not covered by the franchise contract?
Purpose: The purpose of the study is to nuance and add understanding of control within franchise by examining the franchisor’s attempts to control beyond the franchise contract. The study aims to bridge the gap we identify in the existing franchise literature.
Methodology: We have conducted a qualitative study based on seven semi-structured interviews with employees on a real estate agency’s headquarters, acting as franchisors. The study has a social constructionist starting point with an abductive approach.
Theoretical perspectives: The study relates to previous literature on the franchise concept, particularly the agency theory perspective on the relationship between franchisor and franchisee. Additionally, the study integrates perspectives on control within organizations, especially control targeting the thoughts, feelings, experiences, and identity of organizational members.
Result: In this part we answer our research question through an analysis of our empirical material. It illustrates how the franchisor considers the franchise contract as fundamental for other types of control, their aspiration to create a uniform and unique organization and also their efforts to identify and shape the ideal organizational member.
Conclusions: The franchisor makes several different types of control attempts to manage aspects of the business that they perceive the franchise contract does not cover, such as the creation of a clan. The results of the study contribute to a deeper understanding of normative control within franchising, a refinement of the agency theory framework, and an expanded understanding of those potentially affected by normative control. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
author
Nyström, Erik LU ; Andersson, Majken LU and Brolin, Max LU
supervisor
organization
course
FEKH49 20241
year
type
M2 - Bachelor Degree
subject
keywords
Franchise, Mäklarbransch, Styrning, Kontroll, Agentteori.
language
Swedish
id
9165728
date added to LUP
2024-06-20 13:57:27
date last changed
2024-06-20 13:57:27
@misc{9165728,
  abstract     = {{Examensarbetets titel: Hellre mellanmjölk och långburk än grädde och champagne: En kvalitativ studie om styrning och kontroll i en franchisebaserad mäklarfirma.
Seminariedatum: 30 maj, 2024.
Kurs: FEKH49, Examensarbete i organisation på kandidatnivå, 15 högskolepoäng.
Författare: Majken Andersson, Max Brolin & Erik Nyström.
Handledare: Dan Kärreman.
Fem nyckelord: Franchise, Mäklarbranschen, Styrning, Kontroll, Agentteori. 
Forskningsfråga: Hur arbetar franchisegivaren på en mäklarfirma för att styra och kontrollera de aspekter av franchisetagarnas verksamhet som de upplever att franchisekontraktet inte täcker?
Syfte: Syftet med studien är att nyansera och öka förståelsen för styrning och kontroll inom franchise genom att undersöka franchisegivarens styrningsförsök utöver franchisekontraktet. Studien ämnar att fylla en del av de gap vi upplever existerar för tillfället inom franchiselitteraturen.
Metod: Vi har genomfört en kvalitativ studie baserad på sju semistrukturerade intervjuer med anställda på en mäklarkedjas huvudkontor som agerar franchisegivare. Studien har en socialkonstruktionistisk utgångspunkt där ett abduktivt arbetssätt tillämpats.
Teoretiska perspektiv: Studien förhåller sig till tidigare litteratur om franchise som affärsmodell, inte minst det agentteoretiska perspektivet på relationen mellan franchisegivare och franchisetagare. Dessutom integrerar studien perspektiv från styrning och kontroll inom organisationer, främst styrningsformer riktade mot organisationsmedlemmarnas tankar, känslor, upplevelser och identitet. 
Resultat: I denna del besvaras frågeställningen genom en analys av våra empiriska fynd. Här illustreras hur franchisegivaren betraktar franchisekontraktet som grundläggande för annan styrning, deras strävan efter att skapa en enhetlig och unik organisation samt deras ansträngningar för att identifiera och forma den ideala organisationsmedlemmen.
Slutsats: Franchisegivaren gör flera olika typer av styrningsförsök för att hantera aspekter av verksamheten som de upplever att franchisekontraktet inte täcker, exempelvis genom skapandet av en klan. Resultaten av studien bidrar till en fördjupad förståelse av normativ kontroll inom franchise, en nyansering av det agentteoretiska ramverket samt en utvidgad förståelse av de som potentiellt påverkas av normativ kontroll.}},
  author       = {{Nyström, Erik and Andersson, Majken and Brolin, Max}},
  language     = {{swe}},
  note         = {{Student Paper}},
  title        = {{Hellre mellanmjölk och långburk än grädde och champagne: En kvalitativ studie om styrning och kontroll i en franchisebaserad mäklarfirma}},
  year         = {{2024}},
}