Skip to main content

LUP Student Papers

LUND UNIVERSITY LIBRARIES

Stämmer konsulters riskutredningar gällande transport involverande farligt gods med hur det ser ut i praktiken?

Rojas Garrido, Simon Angel LU (2024) VRSM01 20222
Division of Risk Management and Societal Safety
Risk Management and Safety Engineering (M.Sc.Eng.)
Abstract
In Sweden one of the most important aspects of risk consideration in land-use planning is managing risks associated with the road transport of dangerous goods. Investigating how consultants perform their risk assessments and comparing them with actual accident statistics allows for a quantitative evaluation of the quality of these assessments. The thesis compares consultants’ risk assessments with statistics from the Swedish Civil Contingencies Agency (MSB), reported by operators and emergency services, to determine whether the assessments are grounded in practical realities. Further, it examines the consultants’ risk assessments where the probability of a terminal event occurring given a traffic accident should occur is compared with... (More)
In Sweden one of the most important aspects of risk consideration in land-use planning is managing risks associated with the road transport of dangerous goods. Investigating how consultants perform their risk assessments and comparing them with actual accident statistics allows for a quantitative evaluation of the quality of these assessments. The thesis compares consultants’ risk assessments with statistics from the Swedish Civil Contingencies Agency (MSB), reported by operators and emergency services, to determine whether the assessments are grounded in practical realities. Further, it examines the consultants’ risk assessments where the probability of a terminal event occurring given a traffic accident should occur is compared with actual accident statistics from MSB for the period 2017 to 2020. With the available data it is possible to conclude that consultants who estimate a lower probability were more consistent with the statistics from MSB. Moreover, additional gaps in the risk assessments indicate that certain aspects have not been included. This due to, consultants only investigating terminal events resulting from traffic accidents involving dangerous goods and not events where only spills occurred due to traffic accidents or where spills happened without any traffic accidents. When compared with statistics from MSB, the consultants’ estimates regarding spills were more consistent with the statistics from MSB for the period 2017 to 2020. Furthermore, it is stated that the consultants’ calculations regarding deaths related to traffic accidents involving dangerous goods did not correspond with statistics from MSB. This due to, no fatalities related to traffic accidents involving dangerous goods were reported from 2007 to 2020. Additionally, several environmental damages have been reported annually by MSB during 2007 to 2020, suggesting that this could beneficially be included in the risk assessments. (Less)
Popular Abstract (Swedish)
Har ni någon gång suttit i en bil och sett en lastbil med den orangea skylten? Och ställt er frågan om transporten av detta farliga gods faktiskt görs på ett säkert sätt på de svenska vägarna?
Att transportera farligt gods med lastbil på svenska vägar är idag något som anses nödvändigt då det handlar om att transportera ämnen som bland annat bensin, gasol och svavelsyra som behövs för både privat- och statligverksamhet. Att dessa farliga ämnen transporteras på de svenska vägarna kan ses som ett riskmoment om en olycka skulle inträffa. Frågan om säkerheten kring transport av farligt gods har berörts i en uppsats på Lunds Tekniska högskola. Syftet med uppsatsen har varit att undersöka närmare om konsulters utredningar rörande transport av... (More)
Har ni någon gång suttit i en bil och sett en lastbil med den orangea skylten? Och ställt er frågan om transporten av detta farliga gods faktiskt görs på ett säkert sätt på de svenska vägarna?
Att transportera farligt gods med lastbil på svenska vägar är idag något som anses nödvändigt då det handlar om att transportera ämnen som bland annat bensin, gasol och svavelsyra som behövs för både privat- och statligverksamhet. Att dessa farliga ämnen transporteras på de svenska vägarna kan ses som ett riskmoment om en olycka skulle inträffa. Frågan om säkerheten kring transport av farligt gods har berörts i en uppsats på Lunds Tekniska högskola. Syftet med uppsatsen har varit att undersöka närmare om konsulters utredningar rörande transport av farligt gods inom den fysiska planeringen, som görs på uppdrag av kommunen, faktiskt stämmer överens med verkligheten. Genom denna jämförelse undersöks om konsulters riskutredningar håller en god nivå av kvalitet vilket är viktigt för att upprätthålla lagstadgade säkerhetskrav som ställs på kommunerna. Det ska dock framföras att endast en kortare period av statistik på ca 13 år från myndigheten MSB har undersökts för att jämföras med utredningar som uppskattar farligt gods olyckor och dess konsekvenser till något som inträffar ytterst sällan.
Det har skett olyckor där farligt gods varit involverat på de svenska vägarna. Men hur ofta och hur allvarliga konsekvenserna av dessa olyckor är, är något som alla kanske inte känner till. Från år 2017 till 2020 har ca sju händelser inträffat med läckage av farliga ämnen som har haft frätande, giftiga eller oxiderande egenskaper till följd av trafikolyckor med farligt gods. Läckage har även skett årligen av mindre skadliga ämnen såsom brandfarliga vätskor vilket innefattar bensin och diesel inom samma period. Att det skett mestadels läckage på vägarna av just brandfarliga vätskor kommer kanske inte som någon överraskning då det är de ämnen som transporteras mest på de svenska vägarna. Givetvis kan läckage av farligt gods ske under transport fastän ingen trafikolycka inträffat. Detta har dock inte inkluderats i kommunernas uppdragsbeskrivningar. Detta trots att det skett ca ett trettiotal gånger årligen från år 2007 till 2020.
Det sker årligen flertal trafikolyckor med dödlig utgång. Det har dock inte skett några dödsfall hänfört till farligt gods från år 2007 till 2020 då en trafikolycka uppstått. Detta har tytt på att de säkerhetsåtgärder som vidtagits av transportörer av farligt gods varit tillräckligt goda. Trots detta har konsulter på beställning av kommuner inkluderat beräkningar av dödsfall i deras utredningar. Detta innebär inte att beräkningen gjorts i onödan, utan snarare att lagen har följts då människoliv är något som värderas högt och det kan därför ses som rimligt att det prioriteras. Däremot har det under perioden skett ett tiotal miljöskador per år till följd av trafikolyckor med farligt gods, vilket inte har inkluderats i uppdragsbeskrivningarna. Beräkning av miljöskador i utredningarna skulle därför med fördel kunna inkluderas i uppdragsbeskrivningen för att få en mer nyanserad helhetsbild, speciellt ur miljöhänsyn och utifrån de lagkrav som ställs på kommunerna.
Ja, nästa gång ni ser den orangea skylten på en lastbil behöver ni med denna vetskap inte känna er lika oroliga bakom ratten. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
@misc{9168361,
  abstract     = {{In Sweden one of the most important aspects of risk consideration in land-use planning is managing risks associated with the road transport of dangerous goods. Investigating how consultants perform their risk assessments and comparing them with actual accident statistics allows for a quantitative evaluation of the quality of these assessments. The thesis compares consultants’ risk assessments with statistics from the Swedish Civil Contingencies Agency (MSB), reported by operators and emergency services, to determine whether the assessments are grounded in practical realities. Further, it examines the consultants’ risk assessments where the probability of a terminal event occurring given a traffic accident should occur is compared with actual accident statistics from MSB for the period 2017 to 2020. With the available data it is possible to conclude that consultants who estimate a lower probability were more consistent with the statistics from MSB. Moreover, additional gaps in the risk assessments indicate that certain aspects have not been included. This due to, consultants only investigating terminal events resulting from traffic accidents involving dangerous goods and not events where only spills occurred due to traffic accidents or where spills happened without any traffic accidents. When compared with statistics from MSB, the consultants’ estimates regarding spills were more consistent with the statistics from MSB for the period 2017 to 2020. Furthermore, it is stated that the consultants’ calculations regarding deaths related to traffic accidents involving dangerous goods did not correspond with statistics from MSB. This due to, no fatalities related to traffic accidents involving dangerous goods were reported from 2007 to 2020. Additionally, several environmental damages have been reported annually by MSB during 2007 to 2020, suggesting that this could beneficially be included in the risk assessments.}},
  author       = {{Rojas Garrido, Simon Angel}},
  language     = {{swe}},
  note         = {{Student Paper}},
  title        = {{Stämmer konsulters riskutredningar gällande transport involverande farligt gods med hur det ser ut i praktiken?}},
  year         = {{2024}},
}