Talangjakten: Employer branding för global talangattraktion
(2024) FEKH29 20241Department of Business Administration
- Abstract (Swedish)
- Examensarbetets titel: Talangjakten: Employer branding för global talangattraktion Seminariedatum: 2024-05-30
Ämne/kurs: FEKH29, Examensarbete i marknadsföring på kandidatnivå, 15 högskolepoäng
Författare: Douglas Ljungholm, Saga Anderlind och Vilma Holmqvist Handledare: Nikos Macheridis
Fem nyckelord: Employer branding, arbetsgivarvarumärke, global rekrytering, medarbetarlöfte, talang
Forskningsfråga: Hur påverkar olika employer branding-insatser möjligheten att attrahera talanger som är bosatta i en annan stad eller annat land än företaget?
Syfte: Utforska hur employer branding kan användas strategiskt för att attrahera talanger från olika geografiska platser och ge praktiska insikter för global talangattraktion.
Metod: Kvalitativ... (More) - Examensarbetets titel: Talangjakten: Employer branding för global talangattraktion Seminariedatum: 2024-05-30
Ämne/kurs: FEKH29, Examensarbete i marknadsföring på kandidatnivå, 15 högskolepoäng
Författare: Douglas Ljungholm, Saga Anderlind och Vilma Holmqvist Handledare: Nikos Macheridis
Fem nyckelord: Employer branding, arbetsgivarvarumärke, global rekrytering, medarbetarlöfte, talang
Forskningsfråga: Hur påverkar olika employer branding-insatser möjligheten att attrahera talanger som är bosatta i en annan stad eller annat land än företaget?
Syfte: Utforska hur employer branding kan användas strategiskt för att attrahera talanger från olika geografiska platser och ge praktiska insikter för global talangattraktion.
Metod: Kvalitativ undersökning av flera fallstudier genom semistrukturerade intervjuer med nio företagsrepresentanter.
Teoretiska perspektiv: Employer branding-processen, egenskaper som attraherar talanger och BLGC-ramverket, kompletterat med Talent Attraction Management (TAM) modell om global talangattraktion.
Resultat: Empirin består av nio intervjupersoners erfarenheter kring employer branding hos företagen de representerar, organiserade utifrån 15 olika teman.
Slutsats: Företag bör samordna arbetsgivar- och företagsvarumärket, samt HR- och marknadsföringsavdelningen i arbetet. Platsen har betydelse för målgruppen och medarbetarna och dess nätverk bör användas i arbetet. Kommunikationen bör förmedla företagets yttre egenskaper och integreras med övrig företagskommunikation. Samarbeten och proportionerliga insatser möjliggör global talangattraktion. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/9168914
- author
- Anderlind, Saga LU ; Holmqvist, Vilma LU and Ljungholm, Douglas LU
- supervisor
- organization
- course
- FEKH29 20241
- year
- 2024
- type
- M2 - Bachelor Degree
- subject
- keywords
- Employer branding, Arbetsgivarvarumärke, Global rekrytering, Medarbetarlöfte, Talang
- language
- Swedish
- id
- 9168914
- date added to LUP
- 2024-06-28 11:26:00
- date last changed
- 2024-06-28 11:26:00
@misc{9168914, abstract = {{Examensarbetets titel: Talangjakten: Employer branding för global talangattraktion Seminariedatum: 2024-05-30 Ämne/kurs: FEKH29, Examensarbete i marknadsföring på kandidatnivå, 15 högskolepoäng Författare: Douglas Ljungholm, Saga Anderlind och Vilma Holmqvist Handledare: Nikos Macheridis Fem nyckelord: Employer branding, arbetsgivarvarumärke, global rekrytering, medarbetarlöfte, talang Forskningsfråga: Hur påverkar olika employer branding-insatser möjligheten att attrahera talanger som är bosatta i en annan stad eller annat land än företaget? Syfte: Utforska hur employer branding kan användas strategiskt för att attrahera talanger från olika geografiska platser och ge praktiska insikter för global talangattraktion. Metod: Kvalitativ undersökning av flera fallstudier genom semistrukturerade intervjuer med nio företagsrepresentanter. Teoretiska perspektiv: Employer branding-processen, egenskaper som attraherar talanger och BLGC-ramverket, kompletterat med Talent Attraction Management (TAM) modell om global talangattraktion. Resultat: Empirin består av nio intervjupersoners erfarenheter kring employer branding hos företagen de representerar, organiserade utifrån 15 olika teman. Slutsats: Företag bör samordna arbetsgivar- och företagsvarumärket, samt HR- och marknadsföringsavdelningen i arbetet. Platsen har betydelse för målgruppen och medarbetarna och dess nätverk bör användas i arbetet. Kommunikationen bör förmedla företagets yttre egenskaper och integreras med övrig företagskommunikation. Samarbeten och proportionerliga insatser möjliggör global talangattraktion.}}, author = {{Anderlind, Saga and Holmqvist, Vilma and Ljungholm, Douglas}}, language = {{swe}}, note = {{Student Paper}}, title = {{Talangjakten: Employer branding för global talangattraktion}}, year = {{2024}}, }