Skip to main content

LUP Student Papers

LUND UNIVERSITY LIBRARIES

Rollen som butikschef - Upplevt psykiskt välbefinnande och organisatoriskt stöd för butikschefer i klädbranschen

Eskilsson, Jack LU and Mathiesen, Felicia LU (2024) SEMK65 20241
Department of Service Studies
Abstract (Swedish)
Inledning: Detaljhandelsbranschen karaktäriseras av högt tempo och snabba förändringar i såväl
utbud som konsumtionsmönster. Covid-19 har även visat sig ha en påverkan på de fysiska
klädbutikerna och bidragit till begränsade resurser. Tidigare forskning har mestadels fokuserat på
medarbetarnas psykiska hälsa på arbetsplatsen och chefers hälsa har inte uppmärksammats i lika
stor utsträckning. Butikschefer i klädbutiker besitter en mellanchefsroll som innebär ständiga
förväntningar och krav från olika håll samtidigt som tillgängligheten av resurser är tydligt
begränsad. Därmed fokuserar denna studie på att lyfta butikschefernas berättelser genom att
undersöka deras upplevda psykiska hälsa och framhäva detta inom forskningsområdet.
... (More)
Inledning: Detaljhandelsbranschen karaktäriseras av högt tempo och snabba förändringar i såväl
utbud som konsumtionsmönster. Covid-19 har även visat sig ha en påverkan på de fysiska
klädbutikerna och bidragit till begränsade resurser. Tidigare forskning har mestadels fokuserat på
medarbetarnas psykiska hälsa på arbetsplatsen och chefers hälsa har inte uppmärksammats i lika
stor utsträckning. Butikschefer i klädbutiker besitter en mellanchefsroll som innebär ständiga
förväntningar och krav från olika håll samtidigt som tillgängligheten av resurser är tydligt
begränsad. Därmed fokuserar denna studie på att lyfta butikschefernas berättelser genom att
undersöka deras upplevda psykiska hälsa och framhäva detta inom forskningsområdet.
Syfte: Syftet med denna undersökning är att framhäva och skapa en förståelse för butikschefer
inom klädkedjor och deras psykiska välbefinnande i yrkesrollen. Studien ämnar även att belysa
hur butikschefers psykiska hälsa påverkas av det organisatoriska stödet.
Frågeställningar: Hur upplever butikschefer i klädbutiker att deras psykiska välmående
relateras till arbetsrollen? Hur upplever butikschefer i klädbutiker att det organisatoriska stödet
bidrar till det psykiska välmåendet på arbetsplatsen?
Teorier: Modellen om Job Demand-Resources, Perceived Organizational Support
Metod: Denna uppsats utgår från en kvalitativ metod. Åtta respondenter har medverkat i
intervjuer och delat med sig av berättelser och upplevelser utifrån sin yrkesroll och deras hälsa.
Slutsatser: Rollen som butikschef visar sig dagligen uppfylla olika förväntningar, dels från
butikspersonal men även högre chefer. Dessa förväntningar är ibland motstridiga och på så vis
svåra att uppnå med tanke på den begränsade tidsramen inom branschen. Dagens butikschefer
förväntas vara ständigt tillgängliga vilket påverkar återhämtningen och orsakar stress.
Organisatoriskt stöd och relationen med högre chefer har visat sig vara en viktig faktor för att
hantera arbetskrav och stärka välbefinnandet på arbetsplatsen. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
author
Eskilsson, Jack LU and Mathiesen, Felicia LU
supervisor
organization
course
SEMK65 20241
year
type
M2 - Bachelor Degree
subject
keywords
Butikschef, klädbranschen, organisatoriskt stöd, psykisk hälsa, JD-R
language
Swedish
id
9170783
date added to LUP
2024-08-05 13:48:32
date last changed
2024-08-05 13:48:32
@misc{9170783,
  abstract     = {{Inledning: Detaljhandelsbranschen karaktäriseras av högt tempo och snabba förändringar i såväl
utbud som konsumtionsmönster. Covid-19 har även visat sig ha en påverkan på de fysiska
klädbutikerna och bidragit till begränsade resurser. Tidigare forskning har mestadels fokuserat på
medarbetarnas psykiska hälsa på arbetsplatsen och chefers hälsa har inte uppmärksammats i lika
stor utsträckning. Butikschefer i klädbutiker besitter en mellanchefsroll som innebär ständiga
förväntningar och krav från olika håll samtidigt som tillgängligheten av resurser är tydligt
begränsad. Därmed fokuserar denna studie på att lyfta butikschefernas berättelser genom att
undersöka deras upplevda psykiska hälsa och framhäva detta inom forskningsområdet.
Syfte: Syftet med denna undersökning är att framhäva och skapa en förståelse för butikschefer
inom klädkedjor och deras psykiska välbefinnande i yrkesrollen. Studien ämnar även att belysa
hur butikschefers psykiska hälsa påverkas av det organisatoriska stödet.
Frågeställningar: Hur upplever butikschefer i klädbutiker att deras psykiska välmående
relateras till arbetsrollen? Hur upplever butikschefer i klädbutiker att det organisatoriska stödet
bidrar till det psykiska välmåendet på arbetsplatsen?
Teorier: Modellen om Job Demand-Resources, Perceived Organizational Support
Metod: Denna uppsats utgår från en kvalitativ metod. Åtta respondenter har medverkat i
intervjuer och delat med sig av berättelser och upplevelser utifrån sin yrkesroll och deras hälsa.
Slutsatser: Rollen som butikschef visar sig dagligen uppfylla olika förväntningar, dels från
butikspersonal men även högre chefer. Dessa förväntningar är ibland motstridiga och på så vis
svåra att uppnå med tanke på den begränsade tidsramen inom branschen. Dagens butikschefer
förväntas vara ständigt tillgängliga vilket påverkar återhämtningen och orsakar stress.
Organisatoriskt stöd och relationen med högre chefer har visat sig vara en viktig faktor för att
hantera arbetskrav och stärka välbefinnandet på arbetsplatsen.}},
  author       = {{Eskilsson, Jack and Mathiesen, Felicia}},
  language     = {{swe}},
  note         = {{Student Paper}},
  title        = {{Rollen som butikschef - Upplevt psykiskt välbefinnande och organisatoriskt stöd för butikschefer i klädbranschen}},
  year         = {{2024}},
}