Skip to main content

LUP Student Papers

LUND UNIVERSITY LIBRARIES

Etiska aspekter av AI-användning inom digital marknadsföring: En kvalitativ studie om konsumenternas upplevelser av AI-baserad digital marknadsföring och dess effekt på varumärkesförtroende och köpbeslut

Bondesson, Linn LU and Carle, Anna LU (2024) SEMK65 20241
Department of Service Studies
Abstract (Swedish)
Sammanfattning
Titel: Etiska aspekter av AI-användning inom digital marknadsföring - En kvalitativ studie om konsumenternas upplevelser av AI-baserad digital marknadsföring och dess effekt på varumärkesförtroende och köpbeslut
Universitet: Lunds Universitet, Campus Helsingborg
Nivå och kurs: Kandidatuppsats vid Institutionen för Service Management, inriktning Health management, SEMK65 - Examensarbete för kandidatexamen, 15 högskolepoäng
Författare: Linn Bondesson och Anna Carle
Handledare: Malin Andersson
Syfte: Syftet med studien är att öka kunskapen gällande konsumenternas tankar och erfarenheter vad gäller de etiska aspekterna kopplat till AI-användning inom digital marknadsföring samt på vilket sätt detta relaterar till deras... (More)
Sammanfattning
Titel: Etiska aspekter av AI-användning inom digital marknadsföring - En kvalitativ studie om konsumenternas upplevelser av AI-baserad digital marknadsföring och dess effekt på varumärkesförtroende och köpbeslut
Universitet: Lunds Universitet, Campus Helsingborg
Nivå och kurs: Kandidatuppsats vid Institutionen för Service Management, inriktning Health management, SEMK65 - Examensarbete för kandidatexamen, 15 högskolepoäng
Författare: Linn Bondesson och Anna Carle
Handledare: Malin Andersson
Syfte: Syftet med studien är att öka kunskapen gällande konsumenternas tankar och erfarenheter vad gäller de etiska aspekterna kopplat till AI-användning inom digital marknadsföring samt på vilket sätt detta relaterar till deras köpbeslut och varumärkesförtroende.
Frågeställningar: (1) Vilka tankar och erfarenheter har konsumenterna om de etiska aspekterna av AI-användning inom digital marknadsföring? (2) På vilket sätt relaterar konsumenternas upplevelser av de etiska aspekterna av AI-användning inom digital marknadsföring till deras köpbeslut samt förtroende gentemot varumärken?
Metod: Uppsatsen utgår från en kvalitativ forskningsmetod och använder en abduktiv ansats för att kombinera teoretisk förståelse med vårt empiriska material. Tio semistrukturerade intervjuer har genomförts i syfte att besvara forskningsfrågorna. Respondenterna som medverkat i studien befinner sig i åldersgruppen mellan 20 och 25 år.
Teoretisk referensram: Teorin består dels av en litteraturbakgrund av tidigare forskning. Därutöver består den teoretiska referensramen av följande tre begrepp: Value co-creation, Varumräkesförtroende och Autonomi.
Slutsats: Konsumenter värdesätter personaliseringen som AI möjliggör inom digital marknadsföring. Däremot finns en betydande oro hur konsumenternas personliga data hanteras. Transparent kommunikation från företagen samt möjligheten att kunna fatta egna välgrundade beslut visade sig vara avgörande för konsumentens köpbeslut och förtroende gentemot varumärken. Sammantaget pekar resultaten på en komplex balansgång där företagen måste navigera mellan effektiv marknadsföring och etisk ansvarsskyldighet mot konsumenterna. Nyckelord: Digital marknadsföring, Artificiell Intelligens (AI), Value co-creation, Varumärkesförtroende, Autonomi, Personlig integritet (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
author
Bondesson, Linn LU and Carle, Anna LU
supervisor
organization
course
SEMK65 20241
year
type
M2 - Bachelor Degree
subject
keywords
Digital marknadsföring, Artificiell Intelligens (AI), Value co-creation, Varumärkesförtroende, Autonomi, Personlig integritet
language
Swedish
id
9171965
date added to LUP
2024-08-21 09:23:57
date last changed
2024-08-21 09:23:57
@misc{9171965,
  abstract     = {{Sammanfattning
Titel: Etiska aspekter av AI-användning inom digital marknadsföring - En kvalitativ studie om konsumenternas upplevelser av AI-baserad digital marknadsföring och dess effekt på varumärkesförtroende och köpbeslut
Universitet: Lunds Universitet, Campus Helsingborg
Nivå och kurs: Kandidatuppsats vid Institutionen för Service Management, inriktning Health management, SEMK65 - Examensarbete för kandidatexamen, 15 högskolepoäng
Författare: Linn Bondesson och Anna Carle
Handledare: Malin Andersson
Syfte: Syftet med studien är att öka kunskapen gällande konsumenternas tankar och erfarenheter vad gäller de etiska aspekterna kopplat till AI-användning inom digital marknadsföring samt på vilket sätt detta relaterar till deras köpbeslut och varumärkesförtroende.
Frågeställningar: (1) Vilka tankar och erfarenheter har konsumenterna om de etiska aspekterna av AI-användning inom digital marknadsföring? (2) På vilket sätt relaterar konsumenternas upplevelser av de etiska aspekterna av AI-användning inom digital marknadsföring till deras köpbeslut samt förtroende gentemot varumärken?
Metod: Uppsatsen utgår från en kvalitativ forskningsmetod och använder en abduktiv ansats för att kombinera teoretisk förståelse med vårt empiriska material. Tio semistrukturerade intervjuer har genomförts i syfte att besvara forskningsfrågorna. Respondenterna som medverkat i studien befinner sig i åldersgruppen mellan 20 och 25 år.
Teoretisk referensram: Teorin består dels av en litteraturbakgrund av tidigare forskning. Därutöver består den teoretiska referensramen av följande tre begrepp: Value co-creation, Varumräkesförtroende och Autonomi.
Slutsats: Konsumenter värdesätter personaliseringen som AI möjliggör inom digital marknadsföring. Däremot finns en betydande oro hur konsumenternas personliga data hanteras. Transparent kommunikation från företagen samt möjligheten att kunna fatta egna välgrundade beslut visade sig vara avgörande för konsumentens köpbeslut och förtroende gentemot varumärken. Sammantaget pekar resultaten på en komplex balansgång där företagen måste navigera mellan effektiv marknadsföring och etisk ansvarsskyldighet mot konsumenterna. Nyckelord: Digital marknadsföring, Artificiell Intelligens (AI), Value co-creation, Varumärkesförtroende, Autonomi, Personlig integritet}},
  author       = {{Bondesson, Linn and Carle, Anna}},
  language     = {{swe}},
  note         = {{Student Paper}},
  title        = {{Etiska aspekter av AI-användning inom digital marknadsföring: En kvalitativ studie om konsumenternas upplevelser av AI-baserad digital marknadsföring och dess effekt på varumärkesförtroende och köpbeslut}},
  year         = {{2024}},
}