Skip to main content

LUP Student Papers

LUND UNIVERSITY LIBRARIES

Beräkningsverktyg för vägstolpar

Liljeqvist, Ida LU (2024) In TVSM-4000 VBVL05 20241
Department of Construction Sciences
Structural Mechanics
Abstract (Swedish)
Vägskyltar används i stor utsträckning på trafikerade vägar för att vägleda trafikanter i rätt riktning. För att optimera materialåtgången och minska kostnaderna krävs effektiva dimensioneringsverktyg som kan effektivisera arbetet med att dimensionera de bärande konstruktionerna.

Detta arbete syftar till att utveckla ett beräkningsverktyg för den bärande konstruktionen till vägskyltar. Den bärande konstruktionen är KKR-stolpar i fyra olika dimensioner. Verktyget ska för korrekt dimensionering följa aktuella regelverk från Eurokod, andra europeiska standarder för vägskyltar, Transportsytrelsen och Trafikverket.

För att uppnå arbetets mål att utveckla verktyget behandlades tre stora delar. Regel- och kravgranskning, bestämning av... (More)
Vägskyltar används i stor utsträckning på trafikerade vägar för att vägleda trafikanter i rätt riktning. För att optimera materialåtgången och minska kostnaderna krävs effektiva dimensioneringsverktyg som kan effektivisera arbetet med att dimensionera de bärande konstruktionerna.

Detta arbete syftar till att utveckla ett beräkningsverktyg för den bärande konstruktionen till vägskyltar. Den bärande konstruktionen är KKR-stolpar i fyra olika dimensioner. Verktyget ska för korrekt dimensionering följa aktuella regelverk från Eurokod, andra europeiska standarder för vägskyltar, Transportsytrelsen och Trafikverket.

För att uppnå arbetets mål att utveckla verktyget behandlades tre stora delar. Regel- och kravgranskning, bestämning av aktuella laster och utvecklande av datorkod och gränssnitt. Granskningen av regelverk innebar insamlande och sammanställande av aktuella krav från flertalet olika regelverk. Denna del var mycket omfattande och tidskrävande men fullt nödvändig för arbetets relevans. Dimensionering av laster och lastkombinationer utfördes efter de regler och krav som sammanställts. För varje aktuell skylt som verktygets skulle kunna hantera togs lastfall för fem olika typer av laster fram. Verktyget skulle behandla egentyngd, vindlast, vertikal snölast, plogsnölast och islast. Dessa kombinerades efter färdigställande ihop till alla aktuella lastkombinationer för brott- och bruksgränstillståndet för att avgöra farligaste lastfall.

Slutligen sammanställdes beräkningar för lastfall och lastkombinationer i datorkod och jämfördes med bärförmågan för stålkonstruktioner. Datorkoden utvecklades i programspråket Python för att möjliggöra vidare utveckling för samarbetspartnern. Ett gränssnitt skapades för smidig interaktion med användaren och för ett tydligt inmatningsflöde.

Arbetet har resulterat ett fungerande beräkningsverktyg med stora möjligheter att vidare utvecklas hos samarbetspartnern. De regelverk och kravdokument som granskats har varit omfattande och i vissa fall har antaganden behövts göras. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
author
Liljeqvist, Ida LU
supervisor
organization
alternative title
Calculation tool for road signs
course
VBVL05 20241
year
type
M2 - Bachelor Degree
subject
keywords
Beräkningsverktyg, vägskyltar, CALFEM, finita elementmetoden, FEM, Python beräkningsverktyg, Python
publication/series
TVSM-4000
report number
TVSM-4011
ISSN
0281-6679
language
Swedish
id
9172403
alternative location
http://www.byggmek.lth.se/english/publications/tvsm-4000-thid-5000
date added to LUP
2024-08-27 12:49:55
date last changed
2024-08-27 12:49:55
@misc{9172403,
  abstract     = {{Vägskyltar används i stor utsträckning på trafikerade vägar för att vägleda trafikanter i rätt riktning. För att optimera materialåtgången och minska kostnaderna krävs effektiva dimensioneringsverktyg som kan effektivisera arbetet med att dimensionera de bärande konstruktionerna.

Detta arbete syftar till att utveckla ett beräkningsverktyg för den bärande konstruktionen till vägskyltar. Den bärande konstruktionen är KKR-stolpar i fyra olika dimensioner. Verktyget ska för korrekt dimensionering följa aktuella regelverk från Eurokod, andra europeiska standarder för vägskyltar, Transportsytrelsen och Trafikverket. 

För att uppnå arbetets mål att utveckla verktyget behandlades tre stora delar. Regel- och kravgranskning, bestämning av aktuella laster och utvecklande av datorkod och gränssnitt. Granskningen av regelverk innebar insamlande och sammanställande av aktuella krav från flertalet olika regelverk. Denna del var mycket omfattande och tidskrävande men fullt nödvändig för arbetets relevans. Dimensionering av laster och lastkombinationer utfördes efter de regler och krav som sammanställts. För varje aktuell skylt som verktygets skulle kunna hantera togs lastfall för fem olika typer av laster fram. Verktyget skulle behandla egentyngd, vindlast, vertikal snölast, plogsnölast och islast. Dessa kombinerades efter färdigställande ihop till alla aktuella lastkombinationer för brott- och bruksgränstillståndet för att avgöra farligaste lastfall. 

Slutligen sammanställdes beräkningar för lastfall och lastkombinationer i datorkod och jämfördes med bärförmågan för stålkonstruktioner. Datorkoden utvecklades i programspråket Python för att möjliggöra vidare utveckling för samarbetspartnern. Ett gränssnitt skapades för smidig interaktion med användaren och för ett tydligt inmatningsflöde.

Arbetet har resulterat ett fungerande beräkningsverktyg med stora möjligheter att vidare utvecklas hos samarbetspartnern. De regelverk och kravdokument som granskats har varit omfattande och i vissa fall har antaganden behövts göras.}},
  author       = {{Liljeqvist, Ida}},
  issn         = {{0281-6679}},
  language     = {{swe}},
  note         = {{Student Paper}},
  series       = {{TVSM-4000}},
  title        = {{Beräkningsverktyg för vägstolpar}},
  year         = {{2024}},
}