Skip to main content

LUP Student Papers

LUND UNIVERSITY LIBRARIES

Alkohol- och spelmarknadsföring - En studie om skillnader i reglering av alkohol- och spelreklam

Landström, Ruth LU (2024) HARH13 20241
Department of Business Law
Abstract (Swedish)
I Sverige idag uppskattas det att 16 procent konsumerar alkohol på ett sätt som bedöms som riskbruk. Detta är något som kan ge upphov till en rad olika konsekvenser, såsom sjukdomar, skador och missbruk. Vidare visar studier att fyra procent av individer mellan 16-24 år lider av någon form av spelproblem. Precis som med alkohol kan det vid konsumtion av spel utvecklas ett missbruk. Det är konstaterat att marknadsföring ökar risken för ohälsosamt brukande av alkohol och spel, och att det är något som bör regleras för att minska negativa konsekvenser. Vad gäller marknadsföring återges det i 7 kap 1 § 1 st AlkL att det vid marknadsföring av alkohol ställs krav på en särskild måttfullhet och i 15 kap 1 § 1 st SL behöver det uppfylla... (More)
I Sverige idag uppskattas det att 16 procent konsumerar alkohol på ett sätt som bedöms som riskbruk. Detta är något som kan ge upphov till en rad olika konsekvenser, såsom sjukdomar, skador och missbruk. Vidare visar studier att fyra procent av individer mellan 16-24 år lider av någon form av spelproblem. Precis som med alkohol kan det vid konsumtion av spel utvecklas ett missbruk. Det är konstaterat att marknadsföring ökar risken för ohälsosamt brukande av alkohol och spel, och att det är något som bör regleras för att minska negativa konsekvenser. Vad gäller marknadsföring återges det i 7 kap 1 § 1 st AlkL att det vid marknadsföring av alkohol ställs krav på en särskild måttfullhet och i 15 kap 1 § 1 st SL behöver det uppfylla måttfullhet. Trots att konsumtion av både alkohol och spel ger liknande konsekvenser, är regleringen av alkohol striktare.
Syftet med denna uppsats är att utreda vad som är skillnaden mellan begreppen särskild måttfullhet i 7 kap 1 § 1 st AlkL och måttfullhet i 15 kap 1 § 1 st SL, samt grunden till att reglering av marknadsföring är striktare för alkohol än för spel. Frågeställningarna utgår dels från vad som skiljer särskild måttfullhet och måttfullhet, dels vad som är syftet med denna skillnad med tanke på att skadligt bruk av alkohol och spel kan ge liknande konsekvenser.
För att uppfylla uppsatsen har processen utgått från en rättsdogmatisk metod. Materialet utgörs av lag, förarbeten, förordningar, rättspraxis, doktrin, allmänna råd och rekommendationer för både alkohol och spel. Därefter har materialet analyserats genom att både jämföra regelverken och tolka vad syftet är bakom att de olika regleringarna skiljer sig åt.
Utifrån de presenterade rättskällorna och rekommendationerna på respektive områden landar uppsatsen i att det som skiljer särskild måttfullhet i AlkL från måttfullhet i SL är att särskild måttfullhet har en mer strikt, restriktiv och förebyggande natur än spel. Vidare framkommer det även att anledningen till att denna skillnad finns är för att det finns ett starkare samband mellan marknadsföring och ohälsosam konsumtion för alkohol än för spel. Dessutom medför alkoholkonsumtion betydligt högre samhällskostnader, vilket kan tänkas medföra starkare incitament för staten att reglera det. (Less)
Abstract
In Sweden today it is estimated that 16 percent consume alcohol in a way that is considered risky. This is something that can give rise to a range of consequences, such as illness, injury and addiction. Furthermore, studies show that 4 percent of individuals aged 16-24, suffer from some form of gambling problem. As with alcohol, the consumption of gambling can lead to addiction. It is recognized that marketing increases the risk of unhealthy use of alcohol and gambling, and that it is something that should be regulated to reduce negative consequences. Although the consumption of both alcohol and gambling has similar consequences, the regulation of alcohol is stricter.
The purpose of this essay is to investigate the difference between the... (More)
In Sweden today it is estimated that 16 percent consume alcohol in a way that is considered risky. This is something that can give rise to a range of consequences, such as illness, injury and addiction. Furthermore, studies show that 4 percent of individuals aged 16-24, suffer from some form of gambling problem. As with alcohol, the consumption of gambling can lead to addiction. It is recognized that marketing increases the risk of unhealthy use of alcohol and gambling, and that it is something that should be regulated to reduce negative consequences. Although the consumption of both alcohol and gambling has similar consequences, the regulation of alcohol is stricter.
The purpose of this essay is to investigate the difference between the concepts of “särskild måttfullet” and “måttfullhet”, as well as the reason why the regulation of marketing is stricter for alcohol than for gambling. The questions are based partly on what distinguishes “särskild måttfullhet” and “måttfullhet”, and partly on what is the purpose of this difference, given that harmful use of alcohol and gambling can have similar consequences.
To fulfill the thesis, the process has been based on a legal-dogmatic method. The material consists of legislation, preparatory works, regulations, case law and recommendations for both alcohol and gambling. The material has then been analyzed by both comparing the regulations and interpreting what the purpose is behind the different regulations.
Based on the presented sources of law and recommendations in the respective areas, the thesis concludes that what distinguishes “särskild måttfullhet” from “måttfullhet” is that the first mentioned has a more strict, restrictive and preventive nature than the other. Furthermore, it is also noted that the reason why this difference exists is because there is a stronger link between marketing and unhealthy consumption for alcohol than for gambling. In addition, alcohol consumption entails significantly higher societal costs, which may provide stronger incentives for the state to regulate it. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
author
Landström, Ruth LU
supervisor
organization
course
HARH13 20241
year
type
M2 - Bachelor Degree
subject
keywords
Särskild måttfullhet, måttfullhet, alkohol, spel, marknadsföring, folkhälsa.
language
Swedish
id
9172763
date added to LUP
2024-08-30 10:27:36
date last changed
2024-08-30 10:31:11
@misc{9172763,
  abstract     = {{In Sweden today it is estimated that 16 percent consume alcohol in a way that is considered risky. This is something that can give rise to a range of consequences, such as illness, injury and addiction. Furthermore, studies show that 4 percent of individuals aged 16-24, suffer from some form of gambling problem. As with alcohol, the consumption of gambling can lead to addiction. It is recognized that marketing increases the risk of unhealthy use of alcohol and gambling, and that it is something that should be regulated to reduce negative consequences. Although the consumption of both alcohol and gambling has similar consequences, the regulation of alcohol is stricter.
The purpose of this essay is to investigate the difference between the concepts of “särskild måttfullet” and “måttfullhet”, as well as the reason why the regulation of marketing is stricter for alcohol than for gambling. The questions are based partly on what distinguishes “särskild måttfullhet” and “måttfullhet”, and partly on what is the purpose of this difference, given that harmful use of alcohol and gambling can have similar consequences.
To fulfill the thesis, the process has been based on a legal-dogmatic method. The material consists of legislation, preparatory works, regulations, case law and recommendations for both alcohol and gambling. The material has then been analyzed by both comparing the regulations and interpreting what the purpose is behind the different regulations.
Based on the presented sources of law and recommendations in the respective areas, the thesis concludes that what distinguishes “särskild måttfullhet” from “måttfullhet” is that the first mentioned has a more strict, restrictive and preventive nature than the other. Furthermore, it is also noted that the reason why this difference exists is because there is a stronger link between marketing and unhealthy consumption for alcohol than for gambling. In addition, alcohol consumption entails significantly higher societal costs, which may provide stronger incentives for the state to regulate it.}},
  author       = {{Landström, Ruth}},
  language     = {{swe}},
  note         = {{Student Paper}},
  title        = {{Alkohol- och spelmarknadsföring - En studie om skillnader i reglering av alkohol- och spelreklam}},
  year         = {{2024}},
}