Pedagogikens dolda effekter på utbildningen till militär besättningschef
(2024) FLYL01 20241School of Aviation
- Abstract (Swedish)
- Syftet med denna studie var att undersöka om pedagogiken som används i
Försvarsmaktens besättningschefsutbildning är relevant. Med en öppen frågeställning valdes
tematisk kvalitativ analys som metod för studien. Initialt gjordes en översyn av de
kursbeskrivningar och krav som ställs på en militär besättningschef, som sedan följdes upp
med intervjuer och frågor till befälhavare och chefer med god kunskap inom området. För att
vidga vyn intervjuades även två civila befälhavare. Resultatet från intervjuerna har sedan
kopplats ihop med pedagogiska teorier och modeller. Resultatet visar att pedagogiken i
utbildningen till besättningschef stämmer väl överens med de teoretiska modeller som har
presenterats i studien. Pedagogiken är... (More) - Syftet med denna studie var att undersöka om pedagogiken som används i
Försvarsmaktens besättningschefsutbildning är relevant. Med en öppen frågeställning valdes
tematisk kvalitativ analys som metod för studien. Initialt gjordes en översyn av de
kursbeskrivningar och krav som ställs på en militär besättningschef, som sedan följdes upp
med intervjuer och frågor till befälhavare och chefer med god kunskap inom området. För att
vidga vyn intervjuades även två civila befälhavare. Resultatet från intervjuerna har sedan
kopplats ihop med pedagogiska teorier och modeller. Resultatet visar att pedagogiken i
utbildningen till besättningschef stämmer väl överens med de teoretiska modeller som har
presenterats i studien. Pedagogiken är relevant, även om en mer sammanhängde och detaljerad
dokumentation över utbildningen hade varit önskvärd. Det finns en form av dold pedagogik
eftersom den inte är uttalad eller dokumenterad. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/9173224
- author
- Hjärp, Anders LU and Höglund, Andréas
- supervisor
- organization
- alternative title
- The Hidden Impacts of Pedagogy on Military Flight Commander Training
- course
- FLYL01 20241
- year
- 2024
- type
- M2 - Bachelor Degree
- subject
- keywords
- Militär pilot, Befälhavare, Pilotutbildning, Arbetsplatslärande, Pedagogik, Lärande, CRM, Flygvapnet, Styrman, FLYL01
- language
- Swedish
- id
- 9173224
- date added to LUP
- 2024-09-03 08:41:05
- date last changed
- 2024-09-03 08:41:05
@misc{9173224, abstract = {{Syftet med denna studie var att undersöka om pedagogiken som används i Försvarsmaktens besättningschefsutbildning är relevant. Med en öppen frågeställning valdes tematisk kvalitativ analys som metod för studien. Initialt gjordes en översyn av de kursbeskrivningar och krav som ställs på en militär besättningschef, som sedan följdes upp med intervjuer och frågor till befälhavare och chefer med god kunskap inom området. För att vidga vyn intervjuades även två civila befälhavare. Resultatet från intervjuerna har sedan kopplats ihop med pedagogiska teorier och modeller. Resultatet visar att pedagogiken i utbildningen till besättningschef stämmer väl överens med de teoretiska modeller som har presenterats i studien. Pedagogiken är relevant, även om en mer sammanhängde och detaljerad dokumentation över utbildningen hade varit önskvärd. Det finns en form av dold pedagogik eftersom den inte är uttalad eller dokumenterad.}}, author = {{Hjärp, Anders and Höglund, Andréas}}, language = {{swe}}, note = {{Student Paper}}, title = {{Pedagogikens dolda effekter på utbildningen till militär besättningschef}}, year = {{2024}}, }