Skip to main content

LUP Student Papers

LUND UNIVERSITY LIBRARIES

Pedagogikens dolda effekter på utbildningen till militär besättningschef

Hjärp, Anders LU and Höglund, Andréas (2024) FLYL01 20241
School of Aviation
Abstract (Swedish)
Syftet med denna studie var att undersöka om pedagogiken som används i
Försvarsmaktens besättningschefsutbildning är relevant. Med en öppen frågeställning valdes
tematisk kvalitativ analys som metod för studien. Initialt gjordes en översyn av de
kursbeskrivningar och krav som ställs på en militär besättningschef, som sedan följdes upp
med intervjuer och frågor till befälhavare och chefer med god kunskap inom området. För att
vidga vyn intervjuades även två civila befälhavare. Resultatet från intervjuerna har sedan
kopplats ihop med pedagogiska teorier och modeller. Resultatet visar att pedagogiken i
utbildningen till besättningschef stämmer väl överens med de teoretiska modeller som har
presenterats i studien. Pedagogiken är... (More)
Syftet med denna studie var att undersöka om pedagogiken som används i
Försvarsmaktens besättningschefsutbildning är relevant. Med en öppen frågeställning valdes
tematisk kvalitativ analys som metod för studien. Initialt gjordes en översyn av de
kursbeskrivningar och krav som ställs på en militär besättningschef, som sedan följdes upp
med intervjuer och frågor till befälhavare och chefer med god kunskap inom området. För att
vidga vyn intervjuades även två civila befälhavare. Resultatet från intervjuerna har sedan
kopplats ihop med pedagogiska teorier och modeller. Resultatet visar att pedagogiken i
utbildningen till besättningschef stämmer väl överens med de teoretiska modeller som har
presenterats i studien. Pedagogiken är relevant, även om en mer sammanhängde och detaljerad
dokumentation över utbildningen hade varit önskvärd. Det finns en form av dold pedagogik
eftersom den inte är uttalad eller dokumenterad. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
author
Hjärp, Anders LU and Höglund, Andréas
supervisor
organization
alternative title
The Hidden Impacts of Pedagogy on Military Flight Commander Training
course
FLYL01 20241
year
type
M2 - Bachelor Degree
subject
keywords
Militär pilot, Befälhavare, Pilotutbildning, Arbetsplatslärande, Pedagogik, Lärande, CRM, Flygvapnet, Styrman, FLYL01
language
Swedish
id
9173224
date added to LUP
2024-09-03 08:41:05
date last changed
2024-09-03 08:41:05
@misc{9173224,
  abstract     = {{Syftet med denna studie var att undersöka om pedagogiken som används i
Försvarsmaktens besättningschefsutbildning är relevant. Med en öppen frågeställning valdes
tematisk kvalitativ analys som metod för studien. Initialt gjordes en översyn av de
kursbeskrivningar och krav som ställs på en militär besättningschef, som sedan följdes upp
med intervjuer och frågor till befälhavare och chefer med god kunskap inom området. För att
vidga vyn intervjuades även två civila befälhavare. Resultatet från intervjuerna har sedan
kopplats ihop med pedagogiska teorier och modeller. Resultatet visar att pedagogiken i
utbildningen till besättningschef stämmer väl överens med de teoretiska modeller som har
presenterats i studien. Pedagogiken är relevant, även om en mer sammanhängde och detaljerad
dokumentation över utbildningen hade varit önskvärd. Det finns en form av dold pedagogik
eftersom den inte är uttalad eller dokumenterad.}},
  author       = {{Hjärp, Anders and Höglund, Andréas}},
  language     = {{swe}},
  note         = {{Student Paper}},
  title        = {{Pedagogikens dolda effekter på utbildningen till militär besättningschef}},
  year         = {{2024}},
}