Skip to main content

LUP Student Papers

LUND UNIVERSITY LIBRARIES

EMV vs A-Brands - Kampen om den bästa placeringen

Mebius, Elsa LU and Langmarker, William (2024) SEMK65 20241
Department of Service Studies
Abstract (Swedish)
Titel: ‘’EMV vs. A-brands - kampen om den bästa placeringen’’ - en studie om hur
produktplaceringar påverkar detaljister och leverantörer samt hur utvecklingen av EMV
håller på att förändra livsmedelsbranschen.
Universitet: Lunds Universitet, Campus Helsingborg, Institutionen för Service Management.
Kurs: SEMK65 Examensarbete för kandidatexamen (VT24).
Författare: Elsa Mebius & William Langmarker.
Handledare: Ola Thufvesson.
Nyckelord: EMV, A-brands, Detaljist, leverantör, konsument och konsumentbeteende.
Syfte: Syftet med examensarbetet är att förstå och undersöka hur produkternas placering i
butik påverkar försäljningen och hur leverantörer och butiker arbetar med placering.
Samtidigt undersöker vi vilka följder som EMV leder... (More)
Titel: ‘’EMV vs. A-brands - kampen om den bästa placeringen’’ - en studie om hur
produktplaceringar påverkar detaljister och leverantörer samt hur utvecklingen av EMV
håller på att förändra livsmedelsbranschen.
Universitet: Lunds Universitet, Campus Helsingborg, Institutionen för Service Management.
Kurs: SEMK65 Examensarbete för kandidatexamen (VT24).
Författare: Elsa Mebius & William Langmarker.
Handledare: Ola Thufvesson.
Nyckelord: EMV, A-brands, Detaljist, leverantör, konsument och konsumentbeteende.
Syfte: Syftet med examensarbetet är att förstå och undersöka hur produkternas placering i
butik påverkar försäljningen och hur leverantörer och butiker arbetar med placering.
Samtidigt undersöker vi vilka följder som EMV leder till för dagligvaruhandeln.
Frågeställningar:
● Hur påverkas försäljningen av EMV och A-brands av produkternas placering?
● Vilka följder kan införandet av EMV leda till?
Metod: En kombinerad metod som innefattar en fältstudie inom den kvantitativa forskningen
för att svara på hur försäljningen påverkas av produkternas placering och en kvalitativ metod
i form av intervjuer för att se vilka följder som införandet av EMV kan leda till.
Slutsatser: Under arbetsgång har vi identifierat att placeringen spelar en stor roll huruvida en
produkt säljer. Försäljningen kan tyda på en förändring i samband med omplaceringen men
det finns inget statistiskt samband som kan fastställa att det har haft en påverkan. Studiens
experiment har kompletterats av intervjuer från både detaljister och leverantörer där båda
parter lägger stor vikt vid hur produkten placeras. Vidare kännetecknas ökningen av EMV vid
en stor oro hos leverantörer och butiker, då det kan leda till negativa effekter i form av lägre
innovationsgrad på produkter vilket i sin tur kan leda till ett smalare sortiment och en
tråkigare butiksmiljö för konsumenterna att handla i. Det har även identifierats positiva
följder för kundlojalitet och prissättning i samband med införandet av EMV. Det har visat att
detaljisterna har en konkurrensfördel i form av att de kan sätta sina egna priser för att se till
att konsumenten köper deras EMV. Samtidigt kan de se till att produkterna placeras på bästa
möjliga plats genom deras egna planogram. Något som skulle vara intressant att studera
vidare på är att göra en ny fältstudie i flera olika produkter i olika livsmedelsbutiker - samt att
ta reda på huruvida det ekonomiska läget har en avgörande roll i ökningen av EMV. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
author
Mebius, Elsa LU and Langmarker, William
supervisor
organization
course
SEMK65 20241
year
type
M2 - Bachelor Degree
subject
keywords
EMV, A-brand, Detaljist, Leverantör, Konsument, Konsumentbeteende.
language
Swedish
id
9174301
date added to LUP
2024-09-13 14:47:31
date last changed
2024-09-13 14:47:31
@misc{9174301,
  abstract     = {{Titel: ‘’EMV vs. A-brands - kampen om den bästa placeringen’’ - en studie om hur
produktplaceringar påverkar detaljister och leverantörer samt hur utvecklingen av EMV
håller på att förändra livsmedelsbranschen.
Universitet: Lunds Universitet, Campus Helsingborg, Institutionen för Service Management.
Kurs: SEMK65 Examensarbete för kandidatexamen (VT24).
Författare: Elsa Mebius & William Langmarker.
Handledare: Ola Thufvesson.
Nyckelord: EMV, A-brands, Detaljist, leverantör, konsument och konsumentbeteende.
Syfte: Syftet med examensarbetet är att förstå och undersöka hur produkternas placering i
butik påverkar försäljningen och hur leverantörer och butiker arbetar med placering.
Samtidigt undersöker vi vilka följder som EMV leder till för dagligvaruhandeln.
Frågeställningar:
● Hur påverkas försäljningen av EMV och A-brands av produkternas placering?
● Vilka följder kan införandet av EMV leda till?
Metod: En kombinerad metod som innefattar en fältstudie inom den kvantitativa forskningen
för att svara på hur försäljningen påverkas av produkternas placering och en kvalitativ metod
i form av intervjuer för att se vilka följder som införandet av EMV kan leda till.
Slutsatser: Under arbetsgång har vi identifierat att placeringen spelar en stor roll huruvida en
produkt säljer. Försäljningen kan tyda på en förändring i samband med omplaceringen men
det finns inget statistiskt samband som kan fastställa att det har haft en påverkan. Studiens
experiment har kompletterats av intervjuer från både detaljister och leverantörer där båda
parter lägger stor vikt vid hur produkten placeras. Vidare kännetecknas ökningen av EMV vid
en stor oro hos leverantörer och butiker, då det kan leda till negativa effekter i form av lägre
innovationsgrad på produkter vilket i sin tur kan leda till ett smalare sortiment och en
tråkigare butiksmiljö för konsumenterna att handla i. Det har även identifierats positiva
följder för kundlojalitet och prissättning i samband med införandet av EMV. Det har visat att
detaljisterna har en konkurrensfördel i form av att de kan sätta sina egna priser för att se till
att konsumenten köper deras EMV. Samtidigt kan de se till att produkterna placeras på bästa
möjliga plats genom deras egna planogram. Något som skulle vara intressant att studera
vidare på är att göra en ny fältstudie i flera olika produkter i olika livsmedelsbutiker - samt att
ta reda på huruvida det ekonomiska läget har en avgörande roll i ökningen av EMV.}},
  author       = {{Mebius, Elsa and Langmarker, William}},
  language     = {{swe}},
  note         = {{Student Paper}},
  title        = {{EMV vs A-Brands - Kampen om den bästa placeringen}},
  year         = {{2024}},
}