På gränsen till verkligheten : om social interaktion, identitet och etik i virtuella världar
(2025) MKVK04 20242Media and Communication Studies
Department of Communication and Media
- Abstract (Swedish)
- Den här studien undersöker social interaktion i den virtuella verkligheten genom en fallstudie av ett sexuellt ofredande i den interaktiva teaterpjäsen AI-partiet. Genom en kvalitativ metod bestående av semi-strukturerade intervjuer och en tematisk analys av händelsen, utforskar studien hur interaktion i en virtuell verklighet skapar mening, samt vad som händer med vår interaktion i en miljö där gränsen mellan verklighet och illusion suddas ut. Fyra centrala dimensioner presenteras vilka erbjuder olika tematiska perspektiv på ämnet; den sociala, den interaktiva, den anonyma och den etiska dimensionen. Genom dessa teman introducerar studien två modifierade begrepp - essentiell responsivitet och den flerdimensionella hyperrealiteten - vilka... (More)
- Den här studien undersöker social interaktion i den virtuella verkligheten genom en fallstudie av ett sexuellt ofredande i den interaktiva teaterpjäsen AI-partiet. Genom en kvalitativ metod bestående av semi-strukturerade intervjuer och en tematisk analys av händelsen, utforskar studien hur interaktion i en virtuell verklighet skapar mening, samt vad som händer med vår interaktion i en miljö där gränsen mellan verklighet och illusion suddas ut. Fyra centrala dimensioner presenteras vilka erbjuder olika tematiska perspektiv på ämnet; den sociala, den interaktiva, den anonyma och den etiska dimensionen. Genom dessa teman introducerar studien två modifierade begrepp - essentiell responsivitet och den flerdimensionella hyperrealiteten - vilka anpassar befintliga sociologiska och filosofiska teorier av Jean Baudrillard, Umberto Eco och Johan Asplund. Dessa nya begrepp tillämpas sedan i analysen där spännvidden mellan immersion och närvaro, hur identiteter förhandlas i gränslandet mellan den virtuella lekens fria form och den fysiska verklighetens etiska normer utforskas. I slutdiskussionen lyfter studien ett behov av nya etiska riktlinjer för de immersiva teknologierna och ringar in tre grundläggande principer för en posthuman etik i social VR. Denna fallstudie bidrar till en bredare diskussion om teknologins betydelse för mellanmänskliga sociala möten, och hur vi förstår varandra i en tilltagande medierad tillvaro. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/9183761
- author
- Ilström, Jens LU
- supervisor
- organization
- course
- MKVK04 20242
- year
- 2025
- type
- M2 - Bachelor Degree
- subject
- keywords
- Virtuell verklighet (VR), Social interaktion, Hyperrealitet, Responsivitet, Digital socialitet, Posthumanism, Interaktivitet, Etik
- language
- Swedish
- id
- 9183761
- date added to LUP
- 2025-02-19 09:19:17
- date last changed
- 2025-02-19 09:19:17
@misc{9183761, abstract = {{Den här studien undersöker social interaktion i den virtuella verkligheten genom en fallstudie av ett sexuellt ofredande i den interaktiva teaterpjäsen AI-partiet. Genom en kvalitativ metod bestående av semi-strukturerade intervjuer och en tematisk analys av händelsen, utforskar studien hur interaktion i en virtuell verklighet skapar mening, samt vad som händer med vår interaktion i en miljö där gränsen mellan verklighet och illusion suddas ut. Fyra centrala dimensioner presenteras vilka erbjuder olika tematiska perspektiv på ämnet; den sociala, den interaktiva, den anonyma och den etiska dimensionen. Genom dessa teman introducerar studien två modifierade begrepp - essentiell responsivitet och den flerdimensionella hyperrealiteten - vilka anpassar befintliga sociologiska och filosofiska teorier av Jean Baudrillard, Umberto Eco och Johan Asplund. Dessa nya begrepp tillämpas sedan i analysen där spännvidden mellan immersion och närvaro, hur identiteter förhandlas i gränslandet mellan den virtuella lekens fria form och den fysiska verklighetens etiska normer utforskas. I slutdiskussionen lyfter studien ett behov av nya etiska riktlinjer för de immersiva teknologierna och ringar in tre grundläggande principer för en posthuman etik i social VR. Denna fallstudie bidrar till en bredare diskussion om teknologins betydelse för mellanmänskliga sociala möten, och hur vi förstår varandra i en tilltagande medierad tillvaro.}}, author = {{Ilström, Jens}}, language = {{swe}}, note = {{Student Paper}}, title = {{På gränsen till verkligheten : om social interaktion, identitet och etik i virtuella världar}}, year = {{2025}}, }