Hur använder ekonomistudenter AI i sina studier?
(2025) FEKH69 20242Department of Business Administration
- Abstract (Swedish)
- Examensarbetets titel: Hur använder ekonomistudenter AI i sina studier?
Seminariedatum: 2025-01-16
Ämne/Kurs: FEKH69, Examensarbete i redovisning på kandidatnivå, 15 högskolepoäng
Författare: Ana Maria Lionte, Demmie Sunnanväder Hellberg, Ebba Almer
Handledare: Johan Dergård, Liesel Klemcke
Fem nyckelord: AI-verktyg, AI-användning, ekonomistudenter, sensemaking, TAM
Forskningsfråga: Vad är ekonomistudenters attityd gentemot AI och hur använder de verktygen i sina studier?
Syfte: Denna studie syftar till att undersöka hur studenter integrerar AI-verktyg i sina studier och deras attityd gentemot dessa. Studien syftar därmed till att öka förståelsen för AI i utbildningssammanhang och de utmaningar och möjligheter som... (More) - Examensarbetets titel: Hur använder ekonomistudenter AI i sina studier?
Seminariedatum: 2025-01-16
Ämne/Kurs: FEKH69, Examensarbete i redovisning på kandidatnivå, 15 högskolepoäng
Författare: Ana Maria Lionte, Demmie Sunnanväder Hellberg, Ebba Almer
Handledare: Johan Dergård, Liesel Klemcke
Fem nyckelord: AI-verktyg, AI-användning, ekonomistudenter, sensemaking, TAM
Forskningsfråga: Vad är ekonomistudenters attityd gentemot AI och hur använder de verktygen i sina studier?
Syfte: Denna studie syftar till att undersöka hur studenter integrerar AI-verktyg i sina studier och deras attityd gentemot dessa. Studien syftar därmed till att öka förståelsen för AI i utbildningssammanhang och de utmaningar och möjligheter som studenter upplever.
Metod: För att uppnå syftet gjordes 11 semikonstruerade intervjuer på studenter som minst läst fördjupningskurs inom företagsekonomi. Intervjuerna transkriberades och en tematisk analys användes för att koda datan. Vidare användes ett målstyrt urval.
Teoretiska perspektiv: Rapporten analyserar AI-användningen med hjälp av två teoretiska ramverk, Sensemaking och Technology Acceptance Model. Sensemaking beskrivs utifrån både sju karaktärsdrag och tre tolkningsstadier.
Resultat: I empirin framkommer att majoriteten av studenterna upplever en negativ självbild genom att använda AI i studier, samtidigt har många en positiv inställning till AI. Denna positiva inställning kan ha att göra med att AI-verktygen hjälper studenterna att snabbare bli klara med uppgifter genom att verktygen bidrar med idéer, sammanställningar och smidigt ger svar på diverse frågor. Det framkommer även att lärares åsikter kring AI påverkar studenternas användning medan andras åsikter, såsom klasskamraternas, inte påverkar användningen. Däremot påverkas istället hur öppna studenterna vill vara om sin egen användning.
Slutsats: Utifrån resultaten kan det konstateras att studien bidrar till forskningen på två sätt. Dels hur själva tekniken används och dess fördelar, dels hur tekniken formar studenternas identitet. Medan vissa studenter upplever minskad självständighet och konflikt kring sin självbild, ser andra AI som ett värdefullt komplement i sina studier. Attityderna till AI har för en del förändrats över tid och blivit mer positiva där till exempel tidsbesparing av arbete är en bidragande faktor.
Antal ord: 14 389 (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/9184965
- author
- Lionte, Ana Maria LU ; Sunnanväder Hellberg, Demmie LU and Almer, Ebba LU
- supervisor
- organization
- course
- FEKH69 20242
- year
- 2025
- type
- M2 - Bachelor Degree
- subject
- keywords
- AI-verktyg, AI-användning, ekonomistudenter, sensemaking, TAM
- language
- Swedish
- id
- 9184965
- date added to LUP
- 2025-03-24 11:53:09
- date last changed
- 2025-03-24 11:53:09
@misc{9184965, abstract = {{Examensarbetets titel: Hur använder ekonomistudenter AI i sina studier? Seminariedatum: 2025-01-16 Ämne/Kurs: FEKH69, Examensarbete i redovisning på kandidatnivå, 15 högskolepoäng Författare: Ana Maria Lionte, Demmie Sunnanväder Hellberg, Ebba Almer Handledare: Johan Dergård, Liesel Klemcke Fem nyckelord: AI-verktyg, AI-användning, ekonomistudenter, sensemaking, TAM Forskningsfråga: Vad är ekonomistudenters attityd gentemot AI och hur använder de verktygen i sina studier? Syfte: Denna studie syftar till att undersöka hur studenter integrerar AI-verktyg i sina studier och deras attityd gentemot dessa. Studien syftar därmed till att öka förståelsen för AI i utbildningssammanhang och de utmaningar och möjligheter som studenter upplever. Metod: För att uppnå syftet gjordes 11 semikonstruerade intervjuer på studenter som minst läst fördjupningskurs inom företagsekonomi. Intervjuerna transkriberades och en tematisk analys användes för att koda datan. Vidare användes ett målstyrt urval. Teoretiska perspektiv: Rapporten analyserar AI-användningen med hjälp av två teoretiska ramverk, Sensemaking och Technology Acceptance Model. Sensemaking beskrivs utifrån både sju karaktärsdrag och tre tolkningsstadier. Resultat: I empirin framkommer att majoriteten av studenterna upplever en negativ självbild genom att använda AI i studier, samtidigt har många en positiv inställning till AI. Denna positiva inställning kan ha att göra med att AI-verktygen hjälper studenterna att snabbare bli klara med uppgifter genom att verktygen bidrar med idéer, sammanställningar och smidigt ger svar på diverse frågor. Det framkommer även att lärares åsikter kring AI påverkar studenternas användning medan andras åsikter, såsom klasskamraternas, inte påverkar användningen. Däremot påverkas istället hur öppna studenterna vill vara om sin egen användning. Slutsats: Utifrån resultaten kan det konstateras att studien bidrar till forskningen på två sätt. Dels hur själva tekniken används och dess fördelar, dels hur tekniken formar studenternas identitet. Medan vissa studenter upplever minskad självständighet och konflikt kring sin självbild, ser andra AI som ett värdefullt komplement i sina studier. Attityderna till AI har för en del förändrats över tid och blivit mer positiva där till exempel tidsbesparing av arbete är en bidragande faktor. Antal ord: 14 389}}, author = {{Lionte, Ana Maria and Sunnanväder Hellberg, Demmie and Almer, Ebba}}, language = {{swe}}, note = {{Student Paper}}, title = {{Hur använder ekonomistudenter AI i sina studier?}}, year = {{2025}}, }