Moralisterna
(2025) FPRM02 20251Department of Philosophy
- Abstract (Swedish)
- Uppsatsen kartlägger hur den analytiska estetiken gått från törnrosasömn till livlig debatt om konst och moral, med moralism i fokus. Huvudfrågan är om moraliska meriter och brister i ett verk också utgör estetiska meriter respektive defekter. David Hume anses vara startskottet: hans kritik av Homeros Illiaden visar hur omoral kan “vanställa” ett annars storslaget epos. Moralisten Noel Carroll anser att moraliska fel ibland blockerar “uptake” hos moraliskt känsliga och därmed blir estetiskt defekt. Carroll kritiseras för qua-problemet: är det blockeringen eller själva omoralen som gör verket estetiskt bristfälligt?
Moralisten Gaut hävdar att varje moraliskt fel som verket föreskriver (genom “oberättigade” responser) sänker dess estetiska... (More) - Uppsatsen kartlägger hur den analytiska estetiken gått från törnrosasömn till livlig debatt om konst och moral, med moralism i fokus. Huvudfrågan är om moraliska meriter och brister i ett verk också utgör estetiska meriter respektive defekter. David Hume anses vara startskottet: hans kritik av Homeros Illiaden visar hur omoral kan “vanställa” ett annars storslaget epos. Moralisten Noel Carroll anser att moraliska fel ibland blockerar “uptake” hos moraliskt känsliga och därmed blir estetiskt defekt. Carroll kritiseras för qua-problemet: är det blockeringen eller själva omoralen som gör verket estetiskt bristfälligt?
Moralisten Gaut hävdar att varje moraliskt fel som verket föreskriver (genom “oberättigade” responser) sänker dess estetiska värde pro tanto. Daniel Jacobson formulerar inseparabilitetsinvändningen: vissa verk (t.ex. Viljans Triumf) är estetiskt värdefulla just tack vare sin omoral. Författaren diskuterar också Stecker, Dickie och Stear samt visar hur historiskt avstånd och politiska uppfattningar påverkar reaktionen på exempelvis Iliaden och Dirty Harry.
Slutsats: varken Carroll eller Gaut bevisar att moraliskt förkastliga men estetiskt relevanta attityder alltid gör verket estetiskt defekt – effekten beror på sammanhanget.
Att väga moral mot estetik blir därför ett existentiellt val; överkänslig moralism riskerar att göra kritikern blind för konstnärliga kvaliteter. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/9191551
- author
- Malmqvist, Conny LU
- supervisor
- organization
- alternative title
- The Moralists
- course
- FPRM02 20251
- year
- 2025
- type
- H1 - Master's Degree (One Year)
- subject
- keywords
- Art, Ethics, Aesthetics, Hume, Carroll, Gaut
- language
- Swedish
- id
- 9191551
- date added to LUP
- 2025-09-30 09:53:04
- date last changed
- 2025-09-30 09:53:04
@misc{9191551, abstract = {{Uppsatsen kartlägger hur den analytiska estetiken gått från törnrosasömn till livlig debatt om konst och moral, med moralism i fokus. Huvudfrågan är om moraliska meriter och brister i ett verk också utgör estetiska meriter respektive defekter. David Hume anses vara startskottet: hans kritik av Homeros Illiaden visar hur omoral kan “vanställa” ett annars storslaget epos. Moralisten Noel Carroll anser att moraliska fel ibland blockerar “uptake” hos moraliskt känsliga och därmed blir estetiskt defekt. Carroll kritiseras för qua-problemet: är det blockeringen eller själva omoralen som gör verket estetiskt bristfälligt? Moralisten Gaut hävdar att varje moraliskt fel som verket föreskriver (genom “oberättigade” responser) sänker dess estetiska värde pro tanto. Daniel Jacobson formulerar inseparabilitetsinvändningen: vissa verk (t.ex. Viljans Triumf) är estetiskt värdefulla just tack vare sin omoral. Författaren diskuterar också Stecker, Dickie och Stear samt visar hur historiskt avstånd och politiska uppfattningar påverkar reaktionen på exempelvis Iliaden och Dirty Harry. Slutsats: varken Carroll eller Gaut bevisar att moraliskt förkastliga men estetiskt relevanta attityder alltid gör verket estetiskt defekt – effekten beror på sammanhanget. Att väga moral mot estetik blir därför ett existentiellt val; överkänslig moralism riskerar att göra kritikern blind för konstnärliga kvaliteter.}}, author = {{Malmqvist, Conny}}, language = {{swe}}, note = {{Student Paper}}, title = {{Moralisterna}}, year = {{2025}}, }