Sociala medier som verktyg för konsumtion
(2025) SEMK65 20251Department of Service Studies
- Abstract (Swedish)
- Sociala medier har med tiden utvecklats från att vara en plattform för kommunikation och socialisering, till att även möjliggöra shopping och tillfredsställa olika konsumtionsbegär. Genom social commerce, FOMO, impulsköp och UGC påverkas konsumenterna ständigt till att konsumera mer än vad de gjort tidigare. Sociala medier har blivit en marknadsföringsplats för många företag och har utvecklats till att bli plattformar där tips och inspiration kring mode frodas. I detta examensarbete undersöker vi hur konsumenter använder sig av sociala medier i sin shopping. Arbetet syftar till att ge djupare kunskap kring hur konsumenter shoppar mode genom olika sociala medier. Med hjälp av en kvalitativ ansats har vi intervjuat totalt 12 män och kvinnor... (More)
- Sociala medier har med tiden utvecklats från att vara en plattform för kommunikation och socialisering, till att även möjliggöra shopping och tillfredsställa olika konsumtionsbegär. Genom social commerce, FOMO, impulsköp och UGC påverkas konsumenterna ständigt till att konsumera mer än vad de gjort tidigare. Sociala medier har blivit en marknadsföringsplats för många företag och har utvecklats till att bli plattformar där tips och inspiration kring mode frodas. I detta examensarbete undersöker vi hur konsumenter använder sig av sociala medier i sin shopping. Arbetet syftar till att ge djupare kunskap kring hur konsumenter shoppar mode genom olika sociala medier. Med hjälp av en kvalitativ ansats har vi intervjuat totalt 12 män och kvinnor i åldrarna 21-34 för att bättre förstå hur de anser sig använda sina sociala medier i samband med shopping. Arbetet utgår från teorin “practice-theory”, vilket fokuserar på mänskligt handlande i sociala sammanhang. Även begreppet sociomaterialitet och shopping som praktik lyfter att det materiella och sociala interagerar och tillsammans formar hur shopping praktiker utvecklas. För att underlätta analysen av det insamlade materialet har vi valt att dela in den i fyra övergripande kategorier: Sociala medier som inspirationskälla, Sociala medier som sökmotor, Köp via sociala medier och Social media-shopping som praktik. Dessa kategorier har valts utifrån en tematisk analys av det empiriska materialet. Resultaten visar att konsumenter anser att sociala medier är en integrerad del av deras vardag. Trots att de påstår att de sociala plattformarna främst används som inspirationskälla, som nöje eller på rutin, framkom det att konsumenterna regelbundet använder bland annat reklamlänkar eller funktioner som swipe-up-länkar och shop now för att konsumera mode. Konsumenterna använder sina sociala medier som ett sätt att söka upp företag, artikelnummer eller influenser för att bland annat kunna se hur plagg ser ut eller för att läsa recensioner innan köp. Resultatet visar att det primära sättet på hur konsumenter använder sociala medier i sin shoppingprocess är genom inspiration. Även om köpfunktioner på plattformarna exploateras, förekommer detta sällan i samband med direkta köp. Sociala medier fungerar istället främst som en inspirationskälla som övergår till att konsumenterna senare söker upp företagens hemsidor, går till fysisk butik, eller ger upphov till framtida konsumtionsbeslut. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/9201092
- author
- Sallander Persson, Cornelia LU and Sallander Persson, Elvira
- supervisor
- organization
- alternative title
- En studie om hur konsumenter använder sociala medier när de shoppar mode
- course
- SEMK65 20251
- year
- 2025
- type
- M2 - Bachelor Degree
- subject
- keywords
- Sociala medier, modeshopping via sociala medier, social commerce, praktikteori, shopping som praktik
- language
- Swedish
- id
- 9201092
- date added to LUP
- 2025-06-17 11:12:44
- date last changed
- 2025-06-17 11:12:44
@misc{9201092, abstract = {{Sociala medier har med tiden utvecklats från att vara en plattform för kommunikation och socialisering, till att även möjliggöra shopping och tillfredsställa olika konsumtionsbegär. Genom social commerce, FOMO, impulsköp och UGC påverkas konsumenterna ständigt till att konsumera mer än vad de gjort tidigare. Sociala medier har blivit en marknadsföringsplats för många företag och har utvecklats till att bli plattformar där tips och inspiration kring mode frodas. I detta examensarbete undersöker vi hur konsumenter använder sig av sociala medier i sin shopping. Arbetet syftar till att ge djupare kunskap kring hur konsumenter shoppar mode genom olika sociala medier. Med hjälp av en kvalitativ ansats har vi intervjuat totalt 12 män och kvinnor i åldrarna 21-34 för att bättre förstå hur de anser sig använda sina sociala medier i samband med shopping. Arbetet utgår från teorin “practice-theory”, vilket fokuserar på mänskligt handlande i sociala sammanhang. Även begreppet sociomaterialitet och shopping som praktik lyfter att det materiella och sociala interagerar och tillsammans formar hur shopping praktiker utvecklas. För att underlätta analysen av det insamlade materialet har vi valt att dela in den i fyra övergripande kategorier: Sociala medier som inspirationskälla, Sociala medier som sökmotor, Köp via sociala medier och Social media-shopping som praktik. Dessa kategorier har valts utifrån en tematisk analys av det empiriska materialet. Resultaten visar att konsumenter anser att sociala medier är en integrerad del av deras vardag. Trots att de påstår att de sociala plattformarna främst används som inspirationskälla, som nöje eller på rutin, framkom det att konsumenterna regelbundet använder bland annat reklamlänkar eller funktioner som swipe-up-länkar och shop now för att konsumera mode. Konsumenterna använder sina sociala medier som ett sätt att söka upp företag, artikelnummer eller influenser för att bland annat kunna se hur plagg ser ut eller för att läsa recensioner innan köp. Resultatet visar att det primära sättet på hur konsumenter använder sociala medier i sin shoppingprocess är genom inspiration. Även om köpfunktioner på plattformarna exploateras, förekommer detta sällan i samband med direkta köp. Sociala medier fungerar istället främst som en inspirationskälla som övergår till att konsumenterna senare söker upp företagens hemsidor, går till fysisk butik, eller ger upphov till framtida konsumtionsbeslut.}}, author = {{Sallander Persson, Cornelia and Sallander Persson, Elvira}}, language = {{swe}}, note = {{Student Paper}}, title = {{Sociala medier som verktyg för konsumtion}}, year = {{2025}}, }