Från konsumtion till reflektion: Företagens arbete med green demarketing
(2025) SEMK65 20251Department of Service Studies
- Abstract (Swedish)
- I takt med att den rådande klimatdebatten har fått allt större uppmärksamhet har även den negativa påverkan modebranschen har på miljön uppmärksammats. Fast fashion och överkonsumtion är ett växande problem som påverkar den sociala och ekologiska hållbarheten. Allt fler modeföretag har implementerat hållbarhetsinitiativ för att ta sitt ansvar i debatten. Däribland har green demarketing börjat synas inom modebranschen. Begreppet syftar till att en marknadsföringsstrategi som dämpar efterfrågan, så att den totala konsumtionen minskar.
Tidigare forskning har främst fokuserat på konsumentperspektivet, vilket skapar ett behov av vidare studier som belyser företagens syn på green demarketing. Studien syftade därför till att undersöka hur... (More) - I takt med att den rådande klimatdebatten har fått allt större uppmärksamhet har även den negativa påverkan modebranschen har på miljön uppmärksammats. Fast fashion och överkonsumtion är ett växande problem som påverkar den sociala och ekologiska hållbarheten. Allt fler modeföretag har implementerat hållbarhetsinitiativ för att ta sitt ansvar i debatten. Däribland har green demarketing börjat synas inom modebranschen. Begreppet syftar till att en marknadsföringsstrategi som dämpar efterfrågan, så att den totala konsumtionen minskar.
Tidigare forskning har främst fokuserat på konsumentperspektivet, vilket skapar ett behov av vidare studier som belyser företagens syn på green demarketing. Studien syftade därför till att undersöka hur green demarketingstrategier kan uttryckas hos företag i modebranschen och vad företag kännetecknar som framgångsrik green demarketing. Studien baserades på tio modeföretag, varav majoriteten är svenska. Utöver dessa ingick även två amerikanska och ett danskt företag i urvalet. Studien undersökte också vilka hinder och möjligheter det finns för företag i modebranschen att implementera green demarketing. Undersökningen genomfördes med stöd i institutionell teori och med kvalitativa metoder för att samla in empirisk data. Valet av metoder innefattar semistrukturerade intervjuer och dokumentanalys. Studien visar att intervjupersonerna ser syftet med green demarketing som att minska den totala konsumtionen, även om de samtidigt betonar att detta är svårt att kvantifiera i praktiken. Även när kampanjer av detta slag leder till ökad försäljning för enskilda företag, sker det ofta inom ramarna för verksamheter där hållbarhet är en tydligt prioriterad värdegrund. Möjligheter för att implementera green demarketing synliggörs särskilt i form av nya lagar och regler som tvingar företag att ta ett större ansvar för hållbarhetsfrågor. Intervjuerna indikerar också att konsumenterna ställer allt högre krav på företagens agerande inom området. Detta kan i förlängningen bidra till ett skifte i vad som betraktas som framgång inom modebranschen, där mer hållbara sätt att producera, marknadsföra och konsumera produkter får ökad betydelse. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/9208546
- author
- Wiksborg, Lovisa LU and Andersson, Ella
- supervisor
- organization
- course
- SEMK65 20251
- year
- 2025
- type
- M2 - Bachelor Degree
- subject
- keywords
- Demarketing, Green demarketing, Institutionell teori, Hållbarhet, Antikonsumtion, Modebranschen, Cirkulär ekonomi
- language
- Swedish
- id
- 9208546
- date added to LUP
- 2025-08-04 11:39:05
- date last changed
- 2025-08-04 11:39:05
@misc{9208546, abstract = {{I takt med att den rådande klimatdebatten har fått allt större uppmärksamhet har även den negativa påverkan modebranschen har på miljön uppmärksammats. Fast fashion och överkonsumtion är ett växande problem som påverkar den sociala och ekologiska hållbarheten. Allt fler modeföretag har implementerat hållbarhetsinitiativ för att ta sitt ansvar i debatten. Däribland har green demarketing börjat synas inom modebranschen. Begreppet syftar till att en marknadsföringsstrategi som dämpar efterfrågan, så att den totala konsumtionen minskar. Tidigare forskning har främst fokuserat på konsumentperspektivet, vilket skapar ett behov av vidare studier som belyser företagens syn på green demarketing. Studien syftade därför till att undersöka hur green demarketingstrategier kan uttryckas hos företag i modebranschen och vad företag kännetecknar som framgångsrik green demarketing. Studien baserades på tio modeföretag, varav majoriteten är svenska. Utöver dessa ingick även två amerikanska och ett danskt företag i urvalet. Studien undersökte också vilka hinder och möjligheter det finns för företag i modebranschen att implementera green demarketing. Undersökningen genomfördes med stöd i institutionell teori och med kvalitativa metoder för att samla in empirisk data. Valet av metoder innefattar semistrukturerade intervjuer och dokumentanalys. Studien visar att intervjupersonerna ser syftet med green demarketing som att minska den totala konsumtionen, även om de samtidigt betonar att detta är svårt att kvantifiera i praktiken. Även när kampanjer av detta slag leder till ökad försäljning för enskilda företag, sker det ofta inom ramarna för verksamheter där hållbarhet är en tydligt prioriterad värdegrund. Möjligheter för att implementera green demarketing synliggörs särskilt i form av nya lagar och regler som tvingar företag att ta ett större ansvar för hållbarhetsfrågor. Intervjuerna indikerar också att konsumenterna ställer allt högre krav på företagens agerande inom området. Detta kan i förlängningen bidra till ett skifte i vad som betraktas som framgång inom modebranschen, där mer hållbara sätt att producera, marknadsföra och konsumera produkter får ökad betydelse.}}, author = {{Wiksborg, Lovisa and Andersson, Ella}}, language = {{swe}}, note = {{Student Paper}}, title = {{Från konsumtion till reflektion: Företagens arbete med green demarketing}}, year = {{2025}}, }