"E-handelsreturer i modebranschen" - En kvalitativ studie om konsumenters upplevelser av att returnera ett köp under en strikt returpolicy
(2025) SEMK65 20251Department of Service Studies
- Abstract (Swedish)
- Modebranschens tillväxt online har förändrat konsumenternas köpvanor, men har även bidragit till en ökning av deras returer. Detta har i sin tur medfört påtagliga miljömässiga konsekvenser för samhället. Konsumenter uppskattar företagens milda returpolicy, men detta har bidragit till en problematik där de beställer fler kläder än vad de faktiskt behöver. Allt fler företag har börjat implementera restriktioner i deras returpolicys som en lösning för att motverka ett möjligt returmissbruk, men konsumenter tenderar att vara kritiska till denna implementering då det medför konsekvenser för de själva.
Syftet med denna kvalitativa studie är att undersöka konsumenters individuella resonemang och upplevelser kring e-handelsföretagens... (More) - Modebranschens tillväxt online har förändrat konsumenternas köpvanor, men har även bidragit till en ökning av deras returer. Detta har i sin tur medfört påtagliga miljömässiga konsekvenser för samhället. Konsumenter uppskattar företagens milda returpolicy, men detta har bidragit till en problematik där de beställer fler kläder än vad de faktiskt behöver. Allt fler företag har börjat implementera restriktioner i deras returpolicys som en lösning för att motverka ett möjligt returmissbruk, men konsumenter tenderar att vara kritiska till denna implementering då det medför konsekvenser för de själva.
Syftet med denna kvalitativa studie är att undersöka konsumenters individuella resonemang och upplevelser kring e-handelsföretagens tillämpning av restriktiva returpolicy inom modebranschen. För att uppfylla studiens syfte har därmed följande frågeställning formulerats: Hur upplever e-handelns modekonsumenter möjligheten att returnera ett köp under en strikt returpolicy?
Studien framställer hur merparten av deltagarna är negativt inställda till en strikt returpolicy. När konsumenter returnerar vill de inte kompromissa med deras personliga vinning. Deras upplevelser av att returnera under en strikt returpolicy grundas därmed i negativa känslor i form av kostsamma uppoffringar och att konsumenter ansvarar för konsekvenserna. Konsumenter har dock en viss förståelse för varför tillämpningen sker i förhållande till den miljöproblematik som returer medför, vilket ställer nya perspektiv på hur en strikt returpolicy upplevs i deras returprocess.
Således bidrar studien till forskning om hur konsumenter upplever och resonerar gällande tillämpningen av en striktare returpolicy inom den digitala modehandeln och visar vikten av att förstå konsumenternas upplevelser kring returnering för att företag ska kunna bemöta kundens behov och samtidigt erhålla en hållbar position i en växande e-handelsmiljö. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/9212569
- author
- Sandin, Hanna LU and Gustafsson, Clara
- supervisor
- organization
- course
- SEMK65 20251
- year
- 2025
- type
- M2 - Bachelor Degree
- subject
- keywords
- Returpolicy, Upplevd osäkerhet, Modebranschen, Näthandeln, Konsumentperspektivet, Impulsiva köpmotiv, Returbeteende
- language
- Swedish
- id
- 9212569
- date added to LUP
- 2025-09-19 10:32:25
- date last changed
- 2025-09-19 10:32:25
@misc{9212569, abstract = {{Modebranschens tillväxt online har förändrat konsumenternas köpvanor, men har även bidragit till en ökning av deras returer. Detta har i sin tur medfört påtagliga miljömässiga konsekvenser för samhället. Konsumenter uppskattar företagens milda returpolicy, men detta har bidragit till en problematik där de beställer fler kläder än vad de faktiskt behöver. Allt fler företag har börjat implementera restriktioner i deras returpolicys som en lösning för att motverka ett möjligt returmissbruk, men konsumenter tenderar att vara kritiska till denna implementering då det medför konsekvenser för de själva. Syftet med denna kvalitativa studie är att undersöka konsumenters individuella resonemang och upplevelser kring e-handelsföretagens tillämpning av restriktiva returpolicy inom modebranschen. För att uppfylla studiens syfte har därmed följande frågeställning formulerats: Hur upplever e-handelns modekonsumenter möjligheten att returnera ett köp under en strikt returpolicy? Studien framställer hur merparten av deltagarna är negativt inställda till en strikt returpolicy. När konsumenter returnerar vill de inte kompromissa med deras personliga vinning. Deras upplevelser av att returnera under en strikt returpolicy grundas därmed i negativa känslor i form av kostsamma uppoffringar och att konsumenter ansvarar för konsekvenserna. Konsumenter har dock en viss förståelse för varför tillämpningen sker i förhållande till den miljöproblematik som returer medför, vilket ställer nya perspektiv på hur en strikt returpolicy upplevs i deras returprocess. Således bidrar studien till forskning om hur konsumenter upplever och resonerar gällande tillämpningen av en striktare returpolicy inom den digitala modehandeln och visar vikten av att förstå konsumenternas upplevelser kring returnering för att företag ska kunna bemöta kundens behov och samtidigt erhålla en hållbar position i en växande e-handelsmiljö.}}, author = {{Sandin, Hanna and Gustafsson, Clara}}, language = {{swe}}, note = {{Student Paper}}, title = {{"E-handelsreturer i modebranschen" - En kvalitativ studie om konsumenters upplevelser av att returnera ett köp under en strikt returpolicy}}, year = {{2025}}, }