Hur vänder man en kurs? Betraktelser över grundkursen i mekanik för industriell ekonomi våren 2012- kvalitativa och kvantitativa observationer från CEQ-utvärderingen
(2012) LTHs 7:e Pedagogiska Inspirationskonferens, 2012- Abstract (Swedish)
- Grundkursen i Mekanik för Industriell
Ekonomi innehåller statik och dynamik och läses under en
läsperiod, Lp 3, under utbildningens första år. Antalet studenter
är ca 110. Kursens omfattning är 9 hp vilket motsvarar ca 240
timmars studier fördelade på 7 veckor. Undervisningen består av
föreläsningar och räkneövningar samt ett obligatoriskt, icke
betygsatt, datorprojekt. Kursen har flera år i rad fått dåligt
omdöme i CEQ-utvärderingen, med många missnöjda studenter,
uppemot 70 %. Efter kursslut våren 2011 inleddes på initiativ av
programledningen för Industriell ekonomi (PLI) ett arbete för att
förändra kursen. I arbetsgruppens som bildades ingick... (More) - Grundkursen i Mekanik för Industriell
Ekonomi innehåller statik och dynamik och läses under en
läsperiod, Lp 3, under utbildningens första år. Antalet studenter
är ca 110. Kursens omfattning är 9 hp vilket motsvarar ca 240
timmars studier fördelade på 7 veckor. Undervisningen består av
föreläsningar och räkneövningar samt ett obligatoriskt, icke
betygsatt, datorprojekt. Kursen har flera år i rad fått dåligt
omdöme i CEQ-utvärderingen, med många missnöjda studenter,
uppemot 70 %. Efter kursslut våren 2011 inleddes på initiativ av
programledningen för Industriell ekonomi (PLI) ett arbete för att
förändra kursen. I arbetsgruppens som bildades ingick lärarna i
mekanik, representanter från Studierådet (SRI) samt PLI.
Hösten 2011 hade ett nytt koncept tagits fram, och våren 2012
genomfördes kursen enligt det nya konceptet med tre delprov och
ett omarbetat datorprojekt. Kursens innehåll och mål var dock
oförändrat. Resultatet av förändringarbetet visade sig redan
under kursens gång genom teknologernas positiva inställning
samt deras engagemang. Detta bekräftades också i CEQ
rapporten där de förut negativa skalorna vändes till positiva. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
https://lup.lub.lu.se/record/2831635
- author
- Ahadi, Aylin LU ; Melin, Solveig LU and Reistad, Nina LU
- organization
- publishing date
- 2012
- type
- Chapter in Book/Report/Conference proceeding
- publication status
- submitted
- subject
- keywords
- kontinuerlig examination, studieresultat, djupinlärning, CEQ
- categories
- Higher Education
- host publication
- LTHs 7:e Pedagogiska Inspirationskonferens
- pages
- 4 pages
- conference name
- LTHs 7:e Pedagogiska Inspirationskonferens, 2012
- conference location
- Lund, Sweden
- conference dates
- 2012-08-30 - 2012-08-30
- language
- Swedish
- LU publication?
- yes
- id
- d8c2faa4-8a1a-4982-a6aa-221e9505a26f (old id 2831635)
- alternative location
- http://www.lth.se/fileadmin/lth/genombrottet/konferens2012/11_Ahadi_etal.pdf
- date added to LUP
- 2016-04-04 13:24:16
- date last changed
- 2018-11-21 21:13:43
@inproceedings{d8c2faa4-8a1a-4982-a6aa-221e9505a26f, abstract = {{Grundkursen i Mekanik för Industriell<br/><br> Ekonomi innehåller statik och dynamik och läses under en<br/><br> läsperiod, Lp 3, under utbildningens första år. Antalet studenter<br/><br> är ca 110. Kursens omfattning är 9 hp vilket motsvarar ca 240<br/><br> timmars studier fördelade på 7 veckor. Undervisningen består av<br/><br> föreläsningar och räkneövningar samt ett obligatoriskt, icke<br/><br> betygsatt, datorprojekt. Kursen har flera år i rad fått dåligt<br/><br> omdöme i CEQ-utvärderingen, med många missnöjda studenter,<br/><br> uppemot 70 %. Efter kursslut våren 2011 inleddes på initiativ av<br/><br> programledningen för Industriell ekonomi (PLI) ett arbete för att<br/><br> förändra kursen. I arbetsgruppens som bildades ingick lärarna i<br/><br> mekanik, representanter från Studierådet (SRI) samt PLI.<br/><br> Hösten 2011 hade ett nytt koncept tagits fram, och våren 2012<br/><br> genomfördes kursen enligt det nya konceptet med tre delprov och<br/><br> ett omarbetat datorprojekt. Kursens innehåll och mål var dock<br/><br> oförändrat. Resultatet av förändringarbetet visade sig redan<br/><br> under kursens gång genom teknologernas positiva inställning<br/><br> samt deras engagemang. Detta bekräftades också i CEQ<br/><br> rapporten där de förut negativa skalorna vändes till positiva.}}, author = {{Ahadi, Aylin and Melin, Solveig and Reistad, Nina}}, booktitle = {{LTHs 7:e Pedagogiska Inspirationskonferens}}, keywords = {{kontinuerlig examination; studieresultat; djupinlärning; CEQ}}, language = {{swe}}, title = {{Hur vänder man en kurs? Betraktelser över grundkursen i mekanik för industriell ekonomi våren 2012- kvalitativa och kvantitativa observationer från CEQ-utvärderingen}}, url = {{http://www.lth.se/fileadmin/lth/genombrottet/konferens2012/11_Ahadi_etal.pdf}}, year = {{2012}}, }