Skip to main content

Lund University Publications

LUND UNIVERSITY LIBRARIES

Lärlingsutbildningen – aktuella erfarenheter och framtida möjligheter

Panican, Alexandru LU orcid and Olofsson, Jonas (2012) In Ratio, Rapport nr 2 maj 2012.
Abstract (Swedish)
Intresset för lärlingsutbildning har ökat påtagligt i Sverige. Inom gymnasieskolan inleddes en försöksverksamhet 2008 som i och med gymnasiereformen 2011 (Gy11) växlades över i en reguljär utbildningsverksamhet. Dessutom förekommer en mer klassisk lärlingsutbildning i avtalsreglerade former som färdigutbildning inom ett antal branscher. Lärlingsutbildningsbegreppet används också emellanåt inom arbetsmarknadspolitiken och som beteckning på kommunala sysselsättningsprojekt. Författarna till rapporten lyfter fram problemet med att lärlingsutbildningen tillskrivs flera olika betydelser. Det skapar förvirring. Formerna för att följa upp och kvalitetssäkra lärlingsutbildningen – både i och utanför gymnasieskolan – bör utvecklas för att både... (More)
Intresset för lärlingsutbildning har ökat påtagligt i Sverige. Inom gymnasieskolan inleddes en försöksverksamhet 2008 som i och med gymnasiereformen 2011 (Gy11) växlades över i en reguljär utbildningsverksamhet. Dessutom förekommer en mer klassisk lärlingsutbildning i avtalsreglerade former som färdigutbildning inom ett antal branscher. Lärlingsutbildningsbegreppet används också emellanåt inom arbetsmarknadspolitiken och som beteckning på kommunala sysselsättningsprojekt. Författarna till rapporten lyfter fram problemet med att lärlingsutbildningen tillskrivs flera olika betydelser. Det skapar förvirring. Formerna för att följa upp och kvalitetssäkra lärlingsutbildningen – både i och utanför gymnasieskolan – bör utvecklas för att både arbetsgivare och lärlingar ska få en klarare bild av utbildningens betydelse ur ett kompetensförsörjningsperspektiv. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
author
and
organization
publishing date
type
Book/Report
publication status
published
subject
keywords
Lärlingsutbildning, sysselsättning, gymnasieskolan, utbildning, arbetsmarknadspolitik, kommunala sysselsättningsprojekt, kompetensförsörjningsperspektiv
in
Ratio, Rapport nr 2 maj 2012.
pages
63 pages
publisher
Ratio
language
Swedish
LU publication?
yes
id
b74ff380-f5b3-4fb3-b811-16dd774d974b (old id 3167607)
date added to LUP
2016-04-04 11:24:39
date last changed
2018-11-21 21:04:40
@book{b74ff380-f5b3-4fb3-b811-16dd774d974b,
  abstract     = {{Intresset för lärlingsutbildning har ökat påtagligt i Sverige. Inom gymnasieskolan inleddes en försöksverksamhet 2008 som i och med gymnasiereformen 2011 (Gy11) växlades över i en reguljär utbildningsverksamhet. Dessutom förekommer en mer klassisk lärlingsutbildning i avtalsreglerade former som färdigutbildning inom ett antal branscher. Lärlingsutbildningsbegreppet används också emellanåt inom arbetsmarknadspolitiken och som beteckning på kommunala sysselsättningsprojekt. Författarna till rapporten lyfter fram problemet med att lärlingsutbildningen tillskrivs flera olika betydelser. Det skapar förvirring. Formerna för att följa upp och kvalitetssäkra lärlingsutbildningen – både i och utanför gymnasieskolan – bör utvecklas för att både arbetsgivare och lärlingar ska få en klarare bild av utbildningens betydelse ur ett kompetensförsörjningsperspektiv.}},
  author       = {{Panican, Alexandru and Olofsson, Jonas}},
  keywords     = {{Lärlingsutbildning; sysselsättning; gymnasieskolan; utbildning; arbetsmarknadspolitik; kommunala sysselsättningsprojekt; kompetensförsörjningsperspektiv}},
  language     = {{swe}},
  publisher    = {{Ratio}},
  series       = {{Ratio, Rapport nr 2 maj 2012.}},
  title        = {{Lärlingsutbildningen – aktuella erfarenheter och framtida möjligheter}},
  url          = {{https://lup.lub.lu.se/search/files/5767326/3167665.pdf}},
  year         = {{2012}},
}