Känslors plats i undervisningen om skönlitteratur : exempel från textkurser inom ämnet franska
(2016) Pedagogisk inspirationskonferens för HT-fakulteternas lärare 2014 p.43-60- Abstract (Swedish)
- Känslors roll i vår relation till skönlitteratur är ett snabbt växande forskningsfält alltsedan « the affective turn » i början av 2000-talet, bl.a. tack vare forskare som Suzanne Keen (2007), Martha Nussbaum (2001), Jenefer Robinson (2005) och Jean-François Vernay (2013), även om man fortfarande inte vet mycket om verkliga läsares känslor.
Ändå har affekter, emotioner och känslor inte alls en självklar plats i vår undervisning om litteratur, inte heller inom akademin generellt. Vetenskap bör vara objektiv. Mycket stoff måste få plats i våra kurser. Vi har ofta få undervisningstimmar till vårt förfogande. Ont om tid finns till diskussioner om vad litteraturen betyder för oss rent känslomässigt och hur vi kan ha nytta av den i... (More) - Känslors roll i vår relation till skönlitteratur är ett snabbt växande forskningsfält alltsedan « the affective turn » i början av 2000-talet, bl.a. tack vare forskare som Suzanne Keen (2007), Martha Nussbaum (2001), Jenefer Robinson (2005) och Jean-François Vernay (2013), även om man fortfarande inte vet mycket om verkliga läsares känslor.
Ändå har affekter, emotioner och känslor inte alls en självklar plats i vår undervisning om litteratur, inte heller inom akademin generellt. Vetenskap bör vara objektiv. Mycket stoff måste få plats i våra kurser. Vi har ofta få undervisningstimmar till vårt förfogande. Ont om tid finns till diskussioner om vad litteraturen betyder för oss rent känslomässigt och hur vi kan ha nytta av den i våra liv. Ändå är det paradoxalt nog just detta känslomässiga, existentiella förhållande till litteraturen som är huvudsaken. Vi vill läsa och behöver litteratur just därför att den engagerar och berikar oss känslomässigt.
I denna studie vill jag dels diskutera värdet av att integrera känslomässiga erfarenheter av skönlitteratur i undervisningen, dels ge några förslag på hur det kan göras rent praktiskt, utan att den vetenskapliga grunden hotas och utan att det ska vara omöjligt att bedöma studenterna. En nyutkommen samling artiklar inom fransk litteraturdidaktik kommer att utgöra ett stöd (Baroni, Rodriguez:2014). (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
https://lup.lub.lu.se/record/4617220
- author
- Mörte Alling, Annika LU
- organization
- publishing date
- 2016-11-14
- type
- Chapter in Book/Report/Conference proceeding
- publication status
- published
- subject
- categories
- Higher Education
- host publication
- Högskolepedagogik i humanistisk och teologisk utbildning : Proceedings från Humanistiska och teologiska fakulteternas pedagogiska inspirationskoferens 2014 - Proceedings från Humanistiska och teologiska fakulteternas pedagogiska inspirationskoferens 2014
- editor
- Maurits, Alexander and Mårtensson, Katarina
- pages
- 15 pages
- publisher
- Humanistiska och teologiska fakulteterna, Lunds universitet
- conference name
- Pedagogisk inspirationskonferens för HT-fakulteternas lärare 2014
- conference location
- Lund, Sweden
- conference dates
- 2014-09-19 - 2014-09-19
- ISBN
- 978-91-88473-15-8
- 978-91-88473-15-8
- language
- Swedish
- LU publication?
- yes
- id
- b3e6cc21-b75a-426d-ab3b-6ce0c8a43f9a (old id 4617220)
- alternative location
- http://portal.research.lu.se/portal/files/23332457/H_gskolepedagogik_2014_slutgiltig.pdf#page=46
- date added to LUP
- 2016-04-04 11:23:36
- date last changed
- 2021-02-17 02:23:39
@inbook{b3e6cc21-b75a-426d-ab3b-6ce0c8a43f9a, abstract = {{Känslors roll i vår relation till skönlitteratur är ett snabbt växande forskningsfält alltsedan « the affective turn » i början av 2000-talet, bl.a. tack vare forskare som Suzanne Keen (2007), Martha Nussbaum (2001), Jenefer Robinson (2005) och Jean-François Vernay (2013), även om man fortfarande inte vet mycket om verkliga läsares känslor. <br/><br> Ändå har affekter, emotioner och känslor inte alls en självklar plats i vår undervisning om litteratur, inte heller inom akademin generellt. Vetenskap bör vara objektiv. Mycket stoff måste få plats i våra kurser. Vi har ofta få undervisningstimmar till vårt förfogande. Ont om tid finns till diskussioner om vad litteraturen betyder för oss rent känslomässigt och hur vi kan ha nytta av den i våra liv. Ändå är det paradoxalt nog just detta känslomässiga, existentiella förhållande till litteraturen som är huvudsaken. Vi vill läsa och behöver litteratur just därför att den engagerar och berikar oss känslomässigt.<br/><br> I denna studie vill jag dels diskutera värdet av att integrera känslomässiga erfarenheter av skönlitteratur i undervisningen, dels ge några förslag på hur det kan göras rent praktiskt, utan att den vetenskapliga grunden hotas och utan att det ska vara omöjligt att bedöma studenterna. En nyutkommen samling artiklar inom fransk litteraturdidaktik kommer att utgöra ett stöd (Baroni, Rodriguez:2014).}}, author = {{Mörte Alling, Annika}}, booktitle = {{Högskolepedagogik i humanistisk och teologisk utbildning : Proceedings från Humanistiska och teologiska fakulteternas pedagogiska inspirationskoferens 2014}}, editor = {{Maurits, Alexander and Mårtensson, Katarina}}, isbn = {{978-91-88473-15-8}}, language = {{swe}}, month = {{11}}, pages = {{43--60}}, publisher = {{Humanistiska och teologiska fakulteterna, Lunds universitet}}, title = {{Känslors plats i undervisningen om skönlitteratur : exempel från textkurser inom ämnet franska}}, url = {{http://portal.research.lu.se/portal/files/23332457/H_gskolepedagogik_2014_slutgiltig.pdf#page=46}}, year = {{2016}}, }