Skip to main content

Lund University Publications

LUND UNIVERSITY LIBRARIES

Usch så tråkigt jag har – dokumentstyrningens effekter på professionellas arbetssituation

Jonnergård, Karin LU and Krantz, Joakim (2016) NORDPRO
Abstract (Swedish)
Under de senaste årtiondena har olika professioner i allt högre grad mött styrning i form av styrning med dokument eller krav på dokumentation. I en jämförelse av effekterna av denna styrform hos lärare och revisorer var ett tydligt resultat att dokumentstyrningen medfört att arbetet upplevdes som trist och meningslöst. I detta papper fördjupar vi resultaten och hur ”tråkigheten” påverkar de professionellas engagemang för arbetet och en modell för hur detta påverkar den professionellas kunskapsbas på kort och lång sikt utvecklas. Det teoretiska perspektivet är en utveckling av Dreyfrus och Dreyfrus modell för utveckling från novis till expert, kompletterad med forskning om tråkighetens effekter på individen i arbetssituationen. Resultatet... (More)
Under de senaste årtiondena har olika professioner i allt högre grad mött styrning i form av styrning med dokument eller krav på dokumentation. I en jämförelse av effekterna av denna styrform hos lärare och revisorer var ett tydligt resultat att dokumentstyrningen medfört att arbetet upplevdes som trist och meningslöst. I detta papper fördjupar vi resultaten och hur ”tråkigheten” påverkar de professionellas engagemang för arbetet och en modell för hur detta påverkar den professionellas kunskapsbas på kort och lång sikt utvecklas. Det teoretiska perspektivet är en utveckling av Dreyfrus och Dreyfrus modell för utveckling från novis till expert, kompletterad med forskning om tråkighetens effekter på individen i arbetssituationen. Resultatet pekar på att en form av tråkighet och rutinisering kan reducera kraven på att vara kreativ och därigenom fungera som en tids- och energiavlastning. Teoretiskt kan tråkighet behövas för att den professionella ska behålla och utveckla kreativitet på andra områden, under förutsättning att arbetsbelastningen inte är för hög. I praktiken innebär dock tråkighet att den professionella förlorar såväl förmågan att känna igen moraliskt bjudande situationer, göra sig föreställningar om vad som ännu inte är för handen som sitt engagemang för arbetet. De professionellas ansvarstagande och kunskapsbas förändras därmed och på lång sikt kan en kommodifiering av den professionella bedömningen ske liksom en avprofessionalisering.
(Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
author
and
organization
publishing date
type
Contribution to conference
publication status
published
subject
pages
24 pages
conference name
NORDPRO
conference location
Lund, Sweden
conference dates
2016-10-27 - 2016-11-28
language
Swedish
LU publication?
yes
id
4c16e5cd-8d21-4be9-a541-08d3896abb78
date added to LUP
2017-07-06 11:03:50
date last changed
2018-11-21 21:33:17
@misc{4c16e5cd-8d21-4be9-a541-08d3896abb78,
  abstract     = {{Under de senaste årtiondena har olika professioner i allt högre grad mött styrning i form av styrning med dokument eller krav på dokumentation. I en jämförelse av effekterna av denna styrform hos lärare och revisorer var ett tydligt resultat att dokumentstyrningen medfört att arbetet upplevdes som trist och meningslöst. I detta papper fördjupar vi resultaten och hur ”tråkigheten” påverkar de professionellas engagemang för arbetet och en modell för hur detta påverkar den professionellas kunskapsbas på kort och lång sikt utvecklas. Det teoretiska perspektivet är en utveckling av Dreyfrus och Dreyfrus modell för utveckling från novis till expert, kompletterad med forskning om tråkighetens effekter på individen i arbetssituationen. Resultatet pekar på att en form av tråkighet och rutinisering kan reducera kraven på att vara kreativ och därigenom fungera som en tids- och energiavlastning. Teoretiskt kan tråkighet behövas för att den professionella ska behålla och utveckla kreativitet på andra områden, under förutsättning att arbetsbelastningen inte är för hög. I praktiken innebär dock tråkighet att den professionella förlorar såväl förmågan att känna igen moraliskt bjudande situationer, göra sig föreställningar om vad som ännu inte är för handen som sitt engagemang för arbetet. De professionellas ansvarstagande och kunskapsbas förändras därmed och på lång sikt kan en kommodifiering av den professionella bedömningen ske liksom en avprofessionalisering.<br/>}},
  author       = {{Jonnergård, Karin and Krantz, Joakim}},
  language     = {{swe}},
  month        = {{10}},
  title        = {{Usch så tråkigt jag har – dokumentstyrningens effekter på professionellas arbetssituation}},
  year         = {{2016}},
}