Elevinflytande i Lomma kommuns skolor (skolår 7-9). Sammanställning av empiriskt material insamlat genom kvalitativa intervjuer med elever, lärare och rektorer vid två olika skolor juni månad 2005
(2005) In Research Report in Sociology of Law- Abstract (Swedish)
- Föreliggande rapport handlar om demokrati, delaktighet och inflytande i två av Lomma kommuns grundskolor. Elevers rättigheter till inflytande finns föreskrivet i barnkonventionen, skollagen, kommunala styrdokument, samt i enskilda skolors lokala vardag. Vad innebär elevinflytande? Hur gestaltas elevinflytandet, formellt och informellt? Hur upplever elever möjligheterna till delaktighet i undervisningen? Skiljer sig förhållningssättet till elevinflytande mellan olika lärare och rektorer? Detta är frågor som diskuterats med elevgrupper, lärargrupper samt med skolornas rektorer. Resultaten från samtalen visar på svårigheterna med att uppnå reellt elevinflytande. Hur skall man då gå vidare i riktning mot målen?
Please use this url to cite or link to this publication:
https://lup.lub.lu.se/record/538782
- author
- Johansson, Susanna LU ; Larsson, Stefan LU and Wickenberg, Per LU
- organization
- publishing date
- 2005
- type
- Book/Report
- publication status
- published
- subject
- keywords
- rättssociologiska enheten, sociology of law, Demokrati, Delaktighet, Elevrättigheter, Rättssociologi, Grundskolan, Elevinflytande
- in
- Research Report in Sociology of Law
- publisher
- Sociology of Law, Lund University
- report number
- 2005:4
- ISSN
- 1404-1030
- ISBN
- 91-7267-201-3
- language
- Swedish
- LU publication?
- yes
- id
- 81ee795e-fe62-49f9-b1a9-d0ea56b18e2e (old id 538782)
- date added to LUP
- 2016-04-01 16:28:56
- date last changed
- 2018-11-21 20:41:44
@techreport{81ee795e-fe62-49f9-b1a9-d0ea56b18e2e, abstract = {{Föreliggande rapport handlar om demokrati, delaktighet och inflytande i två av Lomma kommuns grundskolor. Elevers rättigheter till inflytande finns föreskrivet i barnkonventionen, skollagen, kommunala styrdokument, samt i enskilda skolors lokala vardag. Vad innebär elevinflytande? Hur gestaltas elevinflytandet, formellt och informellt? Hur upplever elever möjligheterna till delaktighet i undervisningen? Skiljer sig förhållningssättet till elevinflytande mellan olika lärare och rektorer? Detta är frågor som diskuterats med elevgrupper, lärargrupper samt med skolornas rektorer. Resultaten från samtalen visar på svårigheterna med att uppnå reellt elevinflytande. Hur skall man då gå vidare i riktning mot målen?}}, author = {{Johansson, Susanna and Larsson, Stefan and Wickenberg, Per}}, institution = {{Sociology of Law, Lund University}}, isbn = {{91-7267-201-3}}, issn = {{1404-1030}}, keywords = {{rättssociologiska enheten; sociology of law; Demokrati; Delaktighet; Elevrättigheter; Rättssociologi; Grundskolan; Elevinflytande}}, language = {{swe}}, number = {{2005:4}}, series = {{Research Report in Sociology of Law}}, title = {{Elevinflytande i Lomma kommuns skolor (skolår 7-9). Sammanställning av empiriskt material insamlat genom kvalitativa intervjuer med elever, lärare och rektorer vid två olika skolor juni månad 2005}}, year = {{2005}}, }