Kamratgranskning, reflektioner och lärande
(2012)- Abstract (Swedish)
- Studien har undersökt vad studenterna i en kurs vid Lunds Tekniska Högskola har tyckt om kamratgranskning och reflektionsuppgifter och om dessa har hjälpt dem i inlärningen av kursämnet. En ansats gjordes att försöka se om en faktisk läreffekt av en reflektionsuppgift hade uppnåtts. Kursutvärderingsresultat, textanalyserade reflektioner samt tentamensresultat har använts i analysen i studien. Studenterna hade mestadels positiva uppfattningar om kamratgranskning och reflektionsuppgifter och upplevde att speciellt skriftliga reflektioner ledde till ökad insikt om kursämnet. Studien fann dock inget samband mellan hur väl man skrev en reflektion och hur väl man presterade på en tentamensuppgift som relaterade till reflektionen. Man hade inte... (More)
- Studien har undersökt vad studenterna i en kurs vid Lunds Tekniska Högskola har tyckt om kamratgranskning och reflektionsuppgifter och om dessa har hjälpt dem i inlärningen av kursämnet. En ansats gjordes att försöka se om en faktisk läreffekt av en reflektionsuppgift hade uppnåtts. Kursutvärderingsresultat, textanalyserade reflektioner samt tentamensresultat har använts i analysen i studien. Studenterna hade mestadels positiva uppfattningar om kamratgranskning och reflektionsuppgifter och upplevde att speciellt skriftliga reflektioner ledde till ökad insikt om kursämnet. Studien fann dock inget samband mellan hur väl man skrev en reflektion och hur väl man presterade på en tentamensuppgift som relaterade till reflektionen. Man hade inte fler (eller färre) poäng på den specifika tentamensuppgiften jämfört med de andra tentamensuppgifterna. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
https://lup.lub.lu.se/record/5468949
- author
- Ek, Åsa LU
- organization
- publishing date
- 2012
- type
- Book/Report
- publication status
- published
- subject
- keywords
- pedagogik, kamratgranskning, reflektioner, lärande, läreffekter
- categories
- Higher Education
- pages
- 11 pages
- publisher
- Institutionen för designvetenskaper, Lunds Tekniska Högskola, Lunds universitet
- language
- Swedish
- LU publication?
- yes
- id
- 1942a4a2-aadc-498d-a0c8-856c73e86f2a (old id 5468949)
- date added to LUP
- 2016-04-04 11:52:01
- date last changed
- 2018-11-21 21:07:43
@techreport{1942a4a2-aadc-498d-a0c8-856c73e86f2a, abstract = {{Studien har undersökt vad studenterna i en kurs vid Lunds Tekniska Högskola har tyckt om kamratgranskning och reflektionsuppgifter och om dessa har hjälpt dem i inlärningen av kursämnet. En ansats gjordes att försöka se om en faktisk läreffekt av en reflektionsuppgift hade uppnåtts. Kursutvärderingsresultat, textanalyserade reflektioner samt tentamensresultat har använts i analysen i studien. Studenterna hade mestadels positiva uppfattningar om kamratgranskning och reflektionsuppgifter och upplevde att speciellt skriftliga reflektioner ledde till ökad insikt om kursämnet. Studien fann dock inget samband mellan hur väl man skrev en reflektion och hur väl man presterade på en tentamensuppgift som relaterade till reflektionen. Man hade inte fler (eller färre) poäng på den specifika tentamensuppgiften jämfört med de andra tentamensuppgifterna.}}, author = {{Ek, Åsa}}, institution = {{Institutionen för designvetenskaper, Lunds Tekniska Högskola, Lunds universitet}}, keywords = {{pedagogik; kamratgranskning; reflektioner; lärande; läreffekter}}, language = {{swe}}, title = {{Kamratgranskning, reflektioner och lärande}}, url = {{https://lup.lub.lu.se/search/files/5873454/5468962.pdf}}, year = {{2012}}, }