Betydelse av nedlagd studietid samt inlärnings- och studiestrategier för nya ingenjörers studieresultat under första terminen
(2013) 4:e Utvecklingskonferensen för Sveriges ingenjörsutbildningar, 2013- Abstract (Swedish)
- I studien har vi gjort en inventering av inlärnings- och
studiestrategifaktorer såsom oro, attityder, koncentration,
motivation, studiestöd och tidsplanering bland nybörjarstudenter
vid Lunds tekniska högskola (LTH) och studerat hur de förändras
under första terminen. Vidare har vi studerat hur självstudietiden
påverkar studieresultat och om det finns samband med inlärnings och
studiestrategifaktorerna. För att göra undersökningen har vi
använt en kortversion av ett väl dokumenterat enkätinstrument –
LASSI (Learning- and Study Strategy Inventory). Resultaten från
studien visar att nybörjarstudenterna vid LTH i genomsnitt har
goda inlärnings- och... (More) - I studien har vi gjort en inventering av inlärnings- och
studiestrategifaktorer såsom oro, attityder, koncentration,
motivation, studiestöd och tidsplanering bland nybörjarstudenter
vid Lunds tekniska högskola (LTH) och studerat hur de förändras
under första terminen. Vidare har vi studerat hur självstudietiden
påverkar studieresultat och om det finns samband med inlärnings och
studiestrategifaktorerna. För att göra undersökningen har vi
använt en kortversion av ett väl dokumenterat enkätinstrument –
LASSI (Learning- and Study Strategy Inventory). Resultaten från
studien visar att nybörjarstudenterna vid LTH i genomsnitt har
goda inlärnings- och studiestrategier inom de undersökta
områdena när de kommer till högskolan. En viss försämring kan
märkas på alla faktorer undantaget studiestöd under den första
terminen. Dock är det endast inom områdena studiestöd och
tidsplanering där det finns förhållandevis stora studentgrupper som
uppvisar potentiella svagheter. Det finns också tydliga samband
mellan inlärnings- och studiestrategifaktorerna och studieresultat
under den första terminen.
Avseende självstudietid vid sidan av ordinarie undervisning finns
betydande skillnader mellan studenterna. Intressant är dock att
sambandet mellan självstudietid och studieresultat tycks svagt.
Uttalade samband finns också mellan självstudietid och inlärnings och
studiestrategifaktorerna, speciellt avseende faktorn
tidsplanering. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
https://lup.lub.lu.se/record/5472011
- author
- Malm, Joakim LU ; Cherfils-Karlsson, Karin LU ; Gersbro-Bülow, Elisabet LU and Sörensson, Maria LU
- organization
- publishing date
- 2013
- type
- Contribution to conference
- publication status
- published
- subject
- keywords
- Inlärning, studiestrategi, LASSI, självstudietid
- categories
- Higher Education
- pages
- 4 pages
- conference name
- 4:e Utvecklingskonferensen för Sveriges ingenjörsutbildningar, 2013
- conference location
- Umeå, Sweden
- conference dates
- 2013-11-27 - 2013-11-28
- language
- Swedish
- LU publication?
- yes
- id
- bbebc111-0027-44d6-b66e-b0190c10d1a2 (old id 5472011)
- alternative location
- http://www8.cs.umu.se/utvecklingskonferensen_2013/Session5_B.pdf
- date added to LUP
- 2016-04-04 14:28:43
- date last changed
- 2018-11-21 21:20:32
@misc{bbebc111-0027-44d6-b66e-b0190c10d1a2, abstract = {{I studien har vi gjort en inventering av inlärnings- och<br/><br> studiestrategifaktorer såsom oro, attityder, koncentration,<br/><br> motivation, studiestöd och tidsplanering bland nybörjarstudenter<br/><br> vid Lunds tekniska högskola (LTH) och studerat hur de förändras<br/><br> under första terminen. Vidare har vi studerat hur självstudietiden<br/><br> påverkar studieresultat och om det finns samband med inlärnings och<br/><br> studiestrategifaktorerna. För att göra undersökningen har vi<br/><br> använt en kortversion av ett väl dokumenterat enkätinstrument –<br/><br> LASSI (Learning- and Study Strategy Inventory). Resultaten från<br/><br> studien visar att nybörjarstudenterna vid LTH i genomsnitt har<br/><br> goda inlärnings- och studiestrategier inom de undersökta<br/><br> områdena när de kommer till högskolan. En viss försämring kan<br/><br> märkas på alla faktorer undantaget studiestöd under den första<br/><br> terminen. Dock är det endast inom områdena studiestöd och<br/><br> tidsplanering där det finns förhållandevis stora studentgrupper som<br/><br> uppvisar potentiella svagheter. Det finns också tydliga samband<br/><br> mellan inlärnings- och studiestrategifaktorerna och studieresultat<br/><br> under den första terminen.<br/><br> Avseende självstudietid vid sidan av ordinarie undervisning finns<br/><br> betydande skillnader mellan studenterna. Intressant är dock att<br/><br> sambandet mellan självstudietid och studieresultat tycks svagt.<br/><br> Uttalade samband finns också mellan självstudietid och inlärnings och<br/><br> studiestrategifaktorerna, speciellt avseende faktorn<br/><br> tidsplanering.}}, author = {{Malm, Joakim and Cherfils-Karlsson, Karin and Gersbro-Bülow, Elisabet and Sörensson, Maria}}, keywords = {{Inlärning; studiestrategi; LASSI; självstudietid}}, language = {{swe}}, title = {{Betydelse av nedlagd studietid samt inlärnings- och studiestrategier för nya ingenjörers studieresultat under första terminen}}, url = {{http://www8.cs.umu.se/utvecklingskonferensen_2013/Session5_B.pdf}}, year = {{2013}}, }