Skip to main content

LUP Student Papers

LUND UNIVERSITY LIBRARIES

Förutsättningar för nykterhet: livslångt lärande med hjälp av De Tolv Stegen.

Silverhøj, Susana M. (2007)
Education
Abstract (Swedish)
Många missbrukare blir nyktra efter att ha varit på behandling och/eller självhjälpsrörelsemöten, såsom AA, där de arbetar utifrån riktlinjerna De Tolv Stegen. Kunskapen och förståelsen av programmet kan ses som ett livslångt lärande. Tidigare forskning har inte fokuserat på detta samband mellan lärande och nykterhet. Kvalitativa intervjuer har gjorts där fem nyktra beroende har berättat sin livshistoria och väg till en lång nykterhet. Resultaten överensstämmer med tidigare forskning som visar att vissa insikter är fundamentala för nykterhet, såsom villighet, kapitulation och öppenhet för förändring. Andra förutsättningar för nykterhet är att ta ansvar för sitt eget liv, gemenskap med AA-medlemmar, familj och vänner, en sjukdomsinsikt samt... (More)
Många missbrukare blir nyktra efter att ha varit på behandling och/eller självhjälpsrörelsemöten, såsom AA, där de arbetar utifrån riktlinjerna De Tolv Stegen. Kunskapen och förståelsen av programmet kan ses som ett livslångt lärande. Tidigare forskning har inte fokuserat på detta samband mellan lärande och nykterhet. Kvalitativa intervjuer har gjorts där fem nyktra beroende har berättat sin livshistoria och väg till en lång nykterhet. Resultaten överensstämmer med tidigare forskning som visar att vissa insikter är fundamentala för nykterhet, såsom villighet, kapitulation och öppenhet för förändring. Andra förutsättningar för nykterhet är att ta ansvar för sitt eget liv, gemenskap med AA-medlemmar, familj och vänner, en sjukdomsinsikt samt nya rutiner. Respondenternas förändringsprocess går bland annat från en negativ till en positiv självbild, där direkt eller indirekt arbete med De Tolv Stegen har varit förutsättning för ett bättre och meningsfullt liv. Dessa resultat tolkas som att respondenterna har ett djupinriktat lärande av De Tolv Stegen, vilket kan vara ett uttryck för ett livslångt lärande. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
author
Silverhøj, Susana M.
supervisor
organization
year
type
H1 - Master's Degree (One Year)
subject
keywords
Missbruk, Beroende, Nykterhet, De Tolv Stegen, Livslångt lärande, Phenomenology, Fenomenologi, Social sciences, Samhällsvetenskaper, Psychology, Psykologi, Adult education, permanent education, Vuxenutbildning, livslångt lärande, Psychopedagogy, Pedagogisk psykologi
language
Swedish
id
1324680
date added to LUP
2007-09-19 00:00:00
date last changed
2014-09-04 08:36:58
@misc{1324680,
  abstract     = {{Många missbrukare blir nyktra efter att ha varit på behandling och/eller självhjälpsrörelsemöten, såsom AA, där de arbetar utifrån riktlinjerna De Tolv Stegen. Kunskapen och förståelsen av programmet kan ses som ett livslångt lärande. Tidigare forskning har inte fokuserat på detta samband mellan lärande och nykterhet. Kvalitativa intervjuer har gjorts där fem nyktra beroende har berättat sin livshistoria och väg till en lång nykterhet. Resultaten överensstämmer med tidigare forskning som visar att vissa insikter är fundamentala för nykterhet, såsom villighet, kapitulation och öppenhet för förändring. Andra förutsättningar för nykterhet är att ta ansvar för sitt eget liv, gemenskap med AA-medlemmar, familj och vänner, en sjukdomsinsikt samt nya rutiner. Respondenternas förändringsprocess går bland annat från en negativ till en positiv självbild, där direkt eller indirekt arbete med De Tolv Stegen har varit förutsättning för ett bättre och meningsfullt liv. Dessa resultat tolkas som att respondenterna har ett djupinriktat lärande av De Tolv Stegen, vilket kan vara ett uttryck för ett livslångt lärande.}},
  author       = {{Silverhøj, Susana M.}},
  language     = {{swe}},
  note         = {{Student Paper}},
  title        = {{Förutsättningar för nykterhet: livslångt lärande med hjälp av De Tolv Stegen.}},
  year         = {{2007}},
}