Specialpedagogiken i praktiken : Ett förslag till en alternativ organisation inom x-skolan
(2006)Education
- Abstract (Swedish)
- En intervjustudie där specialpedagog och elever intervjuats med målet att få till stånd en förbättring och en förändring av specialundervisningen. En genomgång av litteratur och debattartiklar visar att vi idag på min arbetsplats inte bedriver denna undervisning som den bör bedrivas enligt skolverket och forskare. Intervjuerna ägde rum på skolan med först specialpedagog och sedan två elever. Intervjuerna visade att deltagarna inte är nöjda med hur specialundervisningen bedrivs i dag. Specialpedagogen arbetar inte som hon borde göra enligt riktlinjerna från skolverket och pojkarna känner sig marginaliserade. Studien innefattar också en analys och en sammanfattning av material om de intervjuade pojkarna från skolans logoped. Mitt förslag... (More)
- En intervjustudie där specialpedagog och elever intervjuats med målet att få till stånd en förbättring och en förändring av specialundervisningen. En genomgång av litteratur och debattartiklar visar att vi idag på min arbetsplats inte bedriver denna undervisning som den bör bedrivas enligt skolverket och forskare. Intervjuerna ägde rum på skolan med först specialpedagog och sedan två elever. Intervjuerna visade att deltagarna inte är nöjda med hur specialundervisningen bedrivs i dag. Specialpedagogen arbetar inte som hon borde göra enligt riktlinjerna från skolverket och pojkarna känner sig marginaliserade. Studien innefattar också en analys och en sammanfattning av material om de intervjuade pojkarna från skolans logoped. Mitt förslag till förändring innebär ökade kostnader för kommunen. Jag är inte neutral i min studie eftersom jag anser att de svaga och utsatta eleverna inte får den undervisning de har rätt till. Jag ville med min undersökning låta eleverna komma till tals om hur de vill ha sin specialundervisning organiserad. För att tillgodose elevernas behov bör det anställas fler specialpedagoger och ett tätare samarbete med logopeden bör komma tillstånd. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/1329134
- author
- Nordenfelt, Charlotte
- supervisor
- organization
- year
- 2006
- type
- H1 - Master's Degree (One Year)
- subject
- keywords
- specialpedagogik, inklusion, organisation, Pedagogy and didactics, Pedagogik, didaktik, Special didactics, Specialdidaktik
- language
- Swedish
- id
- 1329134
- date added to LUP
- 2006-09-06 00:00:00
- date last changed
- 2014-09-04 08:36:59
@misc{1329134, abstract = {{En intervjustudie där specialpedagog och elever intervjuats med målet att få till stånd en förbättring och en förändring av specialundervisningen. En genomgång av litteratur och debattartiklar visar att vi idag på min arbetsplats inte bedriver denna undervisning som den bör bedrivas enligt skolverket och forskare. Intervjuerna ägde rum på skolan med först specialpedagog och sedan två elever. Intervjuerna visade att deltagarna inte är nöjda med hur specialundervisningen bedrivs i dag. Specialpedagogen arbetar inte som hon borde göra enligt riktlinjerna från skolverket och pojkarna känner sig marginaliserade. Studien innefattar också en analys och en sammanfattning av material om de intervjuade pojkarna från skolans logoped. Mitt förslag till förändring innebär ökade kostnader för kommunen. Jag är inte neutral i min studie eftersom jag anser att de svaga och utsatta eleverna inte får den undervisning de har rätt till. Jag ville med min undersökning låta eleverna komma till tals om hur de vill ha sin specialundervisning organiserad. För att tillgodose elevernas behov bör det anställas fler specialpedagoger och ett tätare samarbete med logopeden bör komma tillstånd.}}, author = {{Nordenfelt, Charlotte}}, language = {{swe}}, note = {{Student Paper}}, title = {{Specialpedagogiken i praktiken : Ett förslag till en alternativ organisation inom x-skolan}}, year = {{2006}}, }