Skip to main content

LUP Student Papers

LUND UNIVERSITY LIBRARIES

Elektroniskt diskussionsforum som ny kommunikationskanal : Lokal agenda 21 i Öresundsregionen

Johansson, Åsa (2005)
Media and Communication Studies
Abstract (Swedish)
Jag studerade förväntningarna på elektroniska diskussionsforum som ny kommunikationskanal i organisationen Lokal Agenda 21 i Öresundsregionen, kallad Öresund 21. Organisationen är ett treårigt EU-projekt med representanter från sex svenska och sju danska kommuner vars syfte är att främja en hållbar utveckling i kommunerna med fokus på plan- och beslutsprocesser, drift, i kontakten med kommunmedborgarna samt i utveckling av indikatorer för hållbar utveckling. Empiriskt material från undersökningsenheten har inhämtats genom diskussioner i fokusgrupper samt en enkät.

Syftet med uppsatsen är att studera hur en organisation som startar upp ett elektroniskt diskussionsforum kan skapa förutsättningar för att deltagarna aktivt använder... (More)
Jag studerade förväntningarna på elektroniska diskussionsforum som ny kommunikationskanal i organisationen Lokal Agenda 21 i Öresundsregionen, kallad Öresund 21. Organisationen är ett treårigt EU-projekt med representanter från sex svenska och sju danska kommuner vars syfte är att främja en hållbar utveckling i kommunerna med fokus på plan- och beslutsprocesser, drift, i kontakten med kommunmedborgarna samt i utveckling av indikatorer för hållbar utveckling. Empiriskt material från undersökningsenheten har inhämtats genom diskussioner i fokusgrupper samt en enkät.

Syftet med uppsatsen är att studera hur en organisation som startar upp ett elektroniskt diskussionsforum kan skapa förutsättningar för att deltagarna aktivt använder kommunikationskanalen. Utifrån detta analyserar jag vilka förväntningar deltagare från undersökningsenheter har i form av drivkrafter och hinder för att delta i elektroniska diskussionsforum. I analysen utgår jag ifrån undersökningar av praktikgemenskaper, kunskapsnätverk samt intranät och börjar därför genomgången med att definiera undersökningsenheten i relation till dessa begrepp.

I studien av Öresund 21 kom jag fram till att deltagarna i organisationen förväntar sig uppleva drivkrafter och hinder för att delta i elektroniska diskussionsforum som stämmer väl överens med vad tidigare studier har visat. Bland drivkrafterna i undersökningsenheten handlade det framförallt om en inställning till att deras bidrag i diskussionsforumet kunde medverka till allmän nytta. Däremot gick det att peka på flera hinder som deltagarna trodde kunde sätta stopp för att både ställa och besvara frågor i elektroniska diskussionsforum. Dessa hinder var: andra nätverk och kommunikationskanaler, irrelevant eller utebliven respons, inte ta sig tid, bristande vana, användargränssnitt och struktur, osäkerhet samt att deltagarna inom Öresund 21 talar olika språk. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
author
Johansson, Åsa
supervisor
organization
year
type
M2 - Bachelor Degree
subject
keywords
elektroniska diskussionsgrupper, kommunikation, kunskapsnätverk, intranät, Press and communication sciences, Journalistik, media, kommunikation
language
Swedish
id
1331679
date added to LUP
2005-06-14 00:00:00
date last changed
2014-09-04 08:36:09
@misc{1331679,
  abstract     = {{Jag studerade förväntningarna på elektroniska diskussionsforum som ny kommunikationskanal i organisationen Lokal Agenda 21 i Öresundsregionen, kallad Öresund 21. Organisationen är ett treårigt EU-projekt med representanter från sex svenska och sju danska kommuner vars syfte är att främja en hållbar utveckling i kommunerna med fokus på plan- och beslutsprocesser, drift, i kontakten med kommunmedborgarna samt i utveckling av indikatorer för hållbar utveckling. Empiriskt material från undersökningsenheten har inhämtats genom diskussioner i fokusgrupper samt en enkät.

Syftet med uppsatsen är att studera hur en organisation som startar upp ett elektroniskt diskussionsforum kan skapa förutsättningar för att deltagarna aktivt använder kommunikationskanalen. Utifrån detta analyserar jag vilka förväntningar deltagare från undersökningsenheter har i form av drivkrafter och hinder för att delta i elektroniska diskussionsforum. I analysen utgår jag ifrån undersökningar av praktikgemenskaper, kunskapsnätverk samt intranät och börjar därför genomgången med att definiera undersökningsenheten i relation till dessa begrepp.

I studien av Öresund 21 kom jag fram till att deltagarna i organisationen förväntar sig uppleva drivkrafter och hinder för att delta i elektroniska diskussionsforum som stämmer väl överens med vad tidigare studier har visat. Bland drivkrafterna i undersökningsenheten handlade det framförallt om en inställning till att deras bidrag i diskussionsforumet kunde medverka till allmän nytta. Däremot gick det att peka på flera hinder som deltagarna trodde kunde sätta stopp för att både ställa och besvara frågor i elektroniska diskussionsforum. Dessa hinder var: andra nätverk och kommunikationskanaler, irrelevant eller utebliven respons, inte ta sig tid, bristande vana, användargränssnitt och struktur, osäkerhet samt att deltagarna inom Öresund 21 talar olika språk.}},
  author       = {{Johansson, Åsa}},
  language     = {{swe}},
  note         = {{Student Paper}},
  title        = {{Elektroniskt diskussionsforum som ny kommunikationskanal : Lokal agenda 21 i Öresundsregionen}},
  year         = {{2005}},
}