Hur subkulturer konstruerar mening med hjälp av varumärken, en studie av en fitnesskultur
(2004)Department of Business Administration
- Abstract (Swedish)
- Problem:Vilken funktion/roll spelar varumärket hos en subkultur? På vilket sätt använder en subkultur varumärket som en kulturresurs? Vad finns för samband mellan subkulturens värderingar och varumärkens inneboende värderingar? Syfte: Uppsatsens syfte är att öka förståelsen för subkulturen fitness och dess sätt att använda varumärken. Metod:Två fokusgruppsintervjuer genomfördes för att lyfta fram attityder och värderingar i subkulturen fitness. Slutsatser: Inom fitnesskulturen råder en fixering vid kroppsideal och runt träning. Träningen är en stor del av medlemmarnas liv och de tar träning på stort allvar. Rätt kläder och skor i rätt sammanhang är avgörande för deras självkänsla i träningslokalen och för att få tillhöra gruppen.... (More)
- Problem:Vilken funktion/roll spelar varumärket hos en subkultur? På vilket sätt använder en subkultur varumärket som en kulturresurs? Vad finns för samband mellan subkulturens värderingar och varumärkens inneboende värderingar? Syfte: Uppsatsens syfte är att öka förståelsen för subkulturen fitness och dess sätt att använda varumärken. Metod:Två fokusgruppsintervjuer genomfördes för att lyfta fram attityder och värderingar i subkulturen fitness. Slutsatser: Inom fitnesskulturen råder en fixering vid kroppsideal och runt träning. Träningen är en stor del av medlemmarnas liv och de tar träning på stort allvar. Rätt kläder och skor i rätt sammanhang är avgörande för deras självkänsla i träningslokalen och för att få tillhöra gruppen. Medlemmarna utövar en livsstil som manifesterar sig i särskilda sammansättningar av varumärken. Dessa sammansättningar definierar subkulturen fitness och berättar dels för omvärlden och dels för dem själva vilka de är och vad de står för. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/1342059
- author
- R Ll, Szilvia ; Edgren, Christian and Staaf, Henrik
- supervisor
- organization
- year
- 2004
- type
- H1 - Master's Degree (One Year)
- subject
- keywords
- Varumärken, subkultur, fitness, fitnesskultur, Management of enterprises, Företagsledning, management
- language
- Swedish
- id
- 1342059
- date added to LUP
- 2004-06-15 00:00:00
- date last changed
- 2012-04-02 15:09:25
@misc{1342059, abstract = {{Problem:Vilken funktion/roll spelar varumärket hos en subkultur? På vilket sätt använder en subkultur varumärket som en kulturresurs? Vad finns för samband mellan subkulturens värderingar och varumärkens inneboende värderingar? Syfte: Uppsatsens syfte är att öka förståelsen för subkulturen fitness och dess sätt att använda varumärken. Metod:Två fokusgruppsintervjuer genomfördes för att lyfta fram attityder och värderingar i subkulturen fitness. Slutsatser: Inom fitnesskulturen råder en fixering vid kroppsideal och runt träning. Träningen är en stor del av medlemmarnas liv och de tar träning på stort allvar. Rätt kläder och skor i rätt sammanhang är avgörande för deras självkänsla i träningslokalen och för att få tillhöra gruppen. Medlemmarna utövar en livsstil som manifesterar sig i särskilda sammansättningar av varumärken. Dessa sammansättningar definierar subkulturen fitness och berättar dels för omvärlden och dels för dem själva vilka de är och vad de står för.}}, author = {{R Ll, Szilvia and Edgren, Christian and Staaf, Henrik}}, language = {{swe}}, note = {{Student Paper}}, title = {{Hur subkulturer konstruerar mening med hjälp av varumärken, en studie av en fitnesskultur}}, year = {{2004}}, }