Skip to main content

LUP Student Papers

LUND UNIVERSITY LIBRARIES

Förväntningar på västerländska, globala detaljhandelsföretag - en studie av kinesiska kvinnors förväntningar på IKEA

Hansson, Åsa (2005)
Department of Business Administration
Abstract (Swedish)
Studiens syfte är att skapa förståelse för kinesiska kvinnors förväntningar på ett globalt, västerländskt detaljhandelsföretag. Studien baseras på kvalitativa intervjuer med kinesiska kvinnor i Shanghai, Kina. Studien bygger på centrala begrepp inom forskningsområdena kundnöjdhet och förväntningar. Dessutom används teorier om konsumentbeteende generellt, såväl som teorier om kinesiskt konsumentbeteende och kinesiska kvinnors konsumentbeteende. Ett antal preliminära hypoteser utvecklas ur ovan beskrivna teoretiska perspektiv och används som studiens analysverktyg. Studiens primärdata består av intervjuer med kinesiska kvinnor. Intervjumaterialet beskriver hur informanterna uppfattar det globala, detaljhandelsföretaget IKEA.
Studiens... (More)
Studiens syfte är att skapa förståelse för kinesiska kvinnors förväntningar på ett globalt, västerländskt detaljhandelsföretag. Studien baseras på kvalitativa intervjuer med kinesiska kvinnor i Shanghai, Kina. Studien bygger på centrala begrepp inom forskningsområdena kundnöjdhet och förväntningar. Dessutom används teorier om konsumentbeteende generellt, såväl som teorier om kinesiskt konsumentbeteende och kinesiska kvinnors konsumentbeteende. Ett antal preliminära hypoteser utvecklas ur ovan beskrivna teoretiska perspektiv och används som studiens analysverktyg. Studiens primärdata består av intervjuer med kinesiska kvinnor. Intervjumaterialet beskriver hur informanterna uppfattar det globala, detaljhandelsföretaget IKEA.
Studiens resultat visar att kinesiska kvinnors förväntningar på västerländska företag som producerar varor lokalt i Kina står i konflikt med traditionella uppfattningar om relationen mellan pris, kvalitet och produkters ursprungsland. Studiens resultat visar också att kinesiska kvinnor baserar sina förväntningar om produkter på värderingar om vad som genererar mest värde. Vidare indikerar studien att design på flera olika sätt är en viktig del av kinesiska kvinnors förväntningar. Intervjumaterialet visar även att icke ekonomiska kostnader för produkter påverkar kinesiska kvinnors förväntningar på IKEA och att kinesiska kvinnor har höga förväntningar på shopping-upplevelser. Studiens resultat visar även att kinesiska kvinnors förutspådda förväntningar är präglade av att de i affärer får mer uppmärksamhet än de önskar. Kinesiska kvinnors normativa förväntningar karakteriseras däremot av önskningar om att få lov att vara ifred medan de handlar och själv vill söka upp butiksbiträden om de behöver hjälp. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
author
Hansson, Åsa
supervisor
organization
year
type
H1 - Master's Degree (One Year)
subject
keywords
Kina, kinesiska kvinnor, IKEA, förväntningar, detaljhandel, Management of enterprises, Företagsledning, management
language
Swedish
id
1349001
date added to LUP
2005-06-08 00:00:00
date last changed
2012-04-02 15:38:18
@misc{1349001,
  abstract     = {{Studiens syfte är att skapa förståelse för kinesiska kvinnors förväntningar på ett globalt, västerländskt detaljhandelsföretag. Studien baseras på kvalitativa intervjuer med kinesiska kvinnor i Shanghai, Kina. Studien bygger på centrala begrepp inom forskningsområdena kundnöjdhet och förväntningar. Dessutom används teorier om konsumentbeteende generellt, såväl som teorier om kinesiskt konsumentbeteende och kinesiska kvinnors konsumentbeteende. Ett antal preliminära hypoteser utvecklas ur ovan beskrivna teoretiska perspektiv och används som studiens analysverktyg. Studiens primärdata består av intervjuer med kinesiska kvinnor. Intervjumaterialet beskriver hur informanterna uppfattar det globala, detaljhandelsföretaget IKEA.
Studiens resultat visar att kinesiska kvinnors förväntningar på västerländska företag som producerar varor lokalt i Kina står i konflikt med traditionella uppfattningar om relationen mellan pris, kvalitet och produkters ursprungsland. Studiens resultat visar också att kinesiska kvinnor baserar sina förväntningar om produkter på värderingar om vad som genererar mest värde. Vidare indikerar studien att design på flera olika sätt är en viktig del av kinesiska kvinnors förväntningar. Intervjumaterialet visar även att icke ekonomiska kostnader för produkter påverkar kinesiska kvinnors förväntningar på IKEA och att kinesiska kvinnor har höga förväntningar på shopping-upplevelser. Studiens resultat visar även att kinesiska kvinnors förutspådda förväntningar är präglade av att de i affärer får mer uppmärksamhet än de önskar. Kinesiska kvinnors normativa förväntningar karakteriseras däremot av önskningar om att få lov att vara ifred medan de handlar och själv vill söka upp butiksbiträden om de behöver hjälp.}},
  author       = {{Hansson, Åsa}},
  language     = {{swe}},
  note         = {{Student Paper}},
  title        = {{Förväntningar på västerländska, globala detaljhandelsföretag - en studie av kinesiska kvinnors förväntningar på IKEA}},
  year         = {{2005}},
}