Skip to main content

LUP Student Papers

LUND UNIVERSITY LIBRARIES

Konsumtion av vegetarisk mat -externa och interna påverkansfaktorer

Mandic, Karmen ; Kusecek, Katarina and Krumpacnik, Diana (2001)
Department of Business Administration
Abstract (Swedish)
Syfte: Vårt syfte är att beskriva och kartlägga hur konsumtionen av vegetarisk mat har förändrats och identifiera vad som påverkat vårt förhållningssätt. Definition: När vi i denna uppsats använder begreppet vegetarisk mat avser vi mat som inte innehåller fläsk-, nötkött och fågel. Metod: Vi har, i enlighet med abduktiv ansats, kombinerat tidigare teoretiska studier med vårt empiriska material. För att uppnå vårt syfte har vi gjort en mindre kvantitativ undersökning med producenter och restauranger samt en kvalitativ undersökning med konsumenter. Slutsats: Avsikten med vår uppsats var att studera följande:
Beskriva och kartlägga hur konsumtionen av vegetarisk mat förändrats.
Detta har inte främst berott på att man är rädd för galna... (More)
Syfte: Vårt syfte är att beskriva och kartlägga hur konsumtionen av vegetarisk mat har förändrats och identifiera vad som påverkat vårt förhållningssätt. Definition: När vi i denna uppsats använder begreppet vegetarisk mat avser vi mat som inte innehåller fläsk-, nötkött och fågel. Metod: Vi har, i enlighet med abduktiv ansats, kombinerat tidigare teoretiska studier med vårt empiriska material. För att uppnå vårt syfte har vi gjort en mindre kvantitativ undersökning med producenter och restauranger samt en kvalitativ undersökning med konsumenter. Slutsats: Avsikten med vår uppsats var att studera följande:
Beskriva och kartlägga hur konsumtionen av vegetarisk mat förändrats.
Detta har inte främst berott på att man är rädd för galna ko-sjukan, vilket vi trodde, utan den största anledning till ändrade kostvanor var etiska skäl och därefter kom hälsoskäl. Vi har upptäckt en ny kategori av vegetarianer s.k. ”fuskvegetarianer”, som äter både kyckling och fisk men kan även vid enstaka fall äta fläskkött. De tre huvudsakliga skälen som påverkat konsumentens ändrade kostvanor är etiska skäl, hälsoskäl och rädsla. Samhället har inte i någon större grad påverkat konsumenterna i de olika grupperna med undantag av läkarkåren. Samtliga grupper har påverkats av medias roll. Störst genomslagskraft har media haft på gruppen etiska skäl och rädsla. Konsumenterna väljer av olika skäl att främst avstå från nötkött. (Less)
Please use this url to cite or link to this publication:
author
Mandic, Karmen ; Kusecek, Katarina and Krumpacnik, Diana
supervisor
organization
year
type
M2 - Bachelor Degree
subject
keywords
vegetariskt, påverkan, Management of enterprises, Företagsledning, management
language
Swedish
id
1350928
date added to LUP
2001-06-07 00:00:00
date last changed
2012-04-02 14:07:41
@misc{1350928,
  abstract     = {{Syfte:	Vårt syfte är att beskriva och kartlägga hur konsumtionen av vegetarisk mat har förändrats och identifiera vad som påverkat vårt förhållningssätt. Definition:	När vi i denna uppsats använder begreppet vegetarisk mat avser vi mat som inte innehåller fläsk-, nötkött och fågel. Metod:	Vi har, i enlighet med abduktiv ansats, kombinerat tidigare teoretiska studier med vårt empiriska material. För att uppnå vårt syfte har vi gjort en mindre kvantitativ undersökning med producenter och restauranger samt en kvalitativ undersökning med konsumenter. Slutsats:	Avsikten med vår uppsats var att studera följande:
Beskriva och kartlägga hur konsumtionen av vegetarisk mat förändrats.
Detta har inte främst berott på att man är rädd för galna ko-sjukan, vilket vi trodde, utan den största anledning till ändrade kostvanor var etiska skäl och därefter kom hälsoskäl. Vi har upptäckt en ny kategori av vegetarianer s.k. ”fuskvegetarianer”, som äter både kyckling och fisk men kan även vid enstaka fall äta fläskkött. De tre huvudsakliga skälen som påverkat konsumentens ändrade kostvanor är etiska skäl, hälsoskäl och rädsla. Samhället har inte i någon större grad påverkat konsumenterna i de olika grupperna med undantag av läkarkåren. Samtliga grupper har påverkats av medias roll. Störst genomslagskraft har media haft på gruppen etiska skäl och rädsla. Konsumenterna väljer av olika skäl att främst avstå från nötkött.}},
  author       = {{Mandic, Karmen and Kusecek, Katarina and Krumpacnik, Diana}},
  language     = {{swe}},
  note         = {{Student Paper}},
  title        = {{Konsumtion av vegetarisk mat -externa och interna påverkansfaktorer}},
  year         = {{2001}},
}